Hoe Durfen vragen te stellen?

Hoi.

Ik Ben via familie aan een oppas adres help en Waar Ik om de tijd oppas.

Op zich gaat dit prima En voer ik alle taken uit die er gedaan moeten worden.
Het enige is dat ik zelf nogal 'verlegen' ben tegenover de ouders. Misschien niet echt verlegen, maar dingen zoals vragen of ik iets mag maken als ik trek heb of om te vragen of ik het internet mag gebruiken om huiswerk te kunnen maken als de kinderen slapen durf ik gewoon niet. Straks vinden ze mijn vraag raar of vatten het verkeerd op waardoor ik daar niet meer mag oppassen ofzoo.

Ik weet het, het is een beetje stom omdat ik zelf ook wel weet dat je dit soort vragen heus wel kan stellen. Maar toch heb ik er de 'moet' niet voor.
Iemand tips om het toch te vragen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

je zou nettjes kunnen vragen of het geen probleem is of je achter internet mag ivm huiswerk of als je honger heb of je dan een broodje mag maken en dan hoor je het vanzelf als je dat ze netjes vraagt eventueel meet kleine uitleg erbij waarom je het zou willen moet het volgens mij goed komen en als ze het niet willen dan hoor je het meteen en dan weet je waar je aan toe ben en is het duidelijk voor bijde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf lang op verschillende adressen opgepast. Het is niet meer dan normaal om dat te mogen, met name het internet gebruik, dat kost hun ook net extra. Erom vragen is slechts een formaliteit. Echter niet je werk bij de kinderen te laten lijden er onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat vragen.

Vindt je het moment moeilijk?
Misschien dan het beste bij aankomst of vertrek meteen even kort overleggen.

Maak er niet meer van dan het is, geen zorgen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf meerdere oppas-adressen, de meesten zeggen bij binnenkomst al dat ik mag pakken wat ik wil en bij sommige mag ik op de computer.
Ik vind dat je er vanuit mag gaan dat je gewoon drinken enzo mag pakken. Niet de hele koelkast plunderen, maar je moet ook niet verhongeren.
Wat je ook zou kunnen doen, is als ze vragen of je op wilt passen, aangeven dat je huiswerk hebt en vragen of je dat bij hun kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door het gewoon te vragen, maar dit wist je zelf ook wel.

je durft het niet omdat je onzeker bent waarschijnlijk, dus hier ligt eventueel de werkelijk oplossing voor je probleem.

misschien dat het je helpt om een aanloopje te nemen op de vraag.
geef aan dat je een belangrijk werkstuk of huiswerk of toets (iets in de geest hebt) en vraag of je eraan mag werken als de kinderen slapen zodat je je tijd nuttig kan besteden.

ik weet zeker dat de mensen het wel snappen en zelf waarderen dat jij nuttig met je tijd om gaat. (oppassen kost gewoon tijd waarin je geen anderen dingen kan doen als je bezig wil zijn met de kindertjes)

weet niet of je zelf een computer hebt waarmee je op internet kan (op een computer staat vaak veel prive gegevens dus zou het een kwestie van vertrouwen/beveiligen zijn) dan kan je zeggen dat je deze meeneemt.

over het eten:
je kan ook brood smeren en deze op het aanrecht leggen. misschien zeggen ze dan dat je brood van hun mag pakken. dan kan je bv zeggen dat je altijd brood meeneemt, of iets eet wat jezelf mee neemt en vragen of dat niet meer hoeft.

verder lijkt het me een normale gang van zaken dat als de kinderen eten dat jij gewoon gezellig met ze mee eet?
feit is gewoon dat je regelmatig moet eten, ook als je bij iemand anders bent. dat snappen ze heus wel hoor, dus even jezelf erover heen zetten en echt vragen (al dan niet met een aanloopje)

als ze tevreden zijn over jou en je kan goed met kinderen opschieten is dat HEEEEL veel waard voor een ouder. ze zoeken om zo'n reden echt niet een andere oppas.
dan moeten ze afwachten of ze wel een geschikt iemand vinden, de kinderen moeten eraan wennen, ze moeten afwachten of iemand wel te vertrouwen is etc.
ik denk echt dat je onderschat wat die mensen aan je hebben hoor :))

je bent in hun huis, en je gaat met hun kinderen om. dit is echt puur vertrouwen en tevredenheid over, en wat betreft jou.

dit geven ze ECHT niet op als jij iets vraagt wat gewoon zo logisch en vanzelfsprekend is :)

go girl!!! ook een beetje vertrouwen in jezelf hebben hoor
:)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honneponneke van een minnaartjes van me toch, wat een genot deze aandacht! laten we het wederzijdse aandacht maken lieffie, dan motiveer jij je minnetje, en geef ik jou ook die aandacht die je zo mist in een reactie.
stak plan schatje? blijkbaar is de behoefte aan aandacht van jou enorm groot, want ineens staan er minnetjes bij mijn antwoorden nu we kennis hebben gemaakt met elkaar. hoe bijzonder is dit moppie? laat je gerust horen lieffie, desnoods met een ontkenning. want aandacht is aandacht tenslotte toch... niet vergeten he? knuff van mij voor jouw!!!
hoop wat van je te horen! XXXXXXXXXXXXX