Is mijn vriendje depressief? En wat kan ik doen?

Mijn vriendje heeft ruzie met zijn ouders (dit had hij vorig jaar ook al, alles gebeurd nu weer hetzelfde). Als hij nu uit school moet moet hij direkt naar boven en leren en zo. Nu heeft hij vandaag tegen mij gezegd, dat hij weer zelfmoord neigingen heeft (had hij vorig jaar ook). De ene keer meer dan de ander. En dat hij zegmaar soms veel eet en aankomt, daarna weer weinig en afvalt. Hier was hij gister ook al mee bezig, want toen ad hij dus heel veel. Wat moet ik nu doen? Hij wil niet naar iemand van school omdat hij denkt dat er toch niks gebeurd. ( geen goede mentor).

Toegevoegd na 34 minuten:
Hij heeft trouwens gezegd dat hij nu nog geen zelfmoord zou plegen. Maar als thuissituatie zo door zou gaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook zelfmoord neigingen gehad toen ik 14-15 was. De gedachte dat ik mijn moeder het echt niet aan zou kunnen doen heeft er toen voor gezorgd dat die neigingen weg trokken. Heb het toen openlijk besproken met mijn moeder en ben ik een tijdje naar een maatschappelijk werkster geweest. Ik denk dat de situatie nu wel mee valt. maar dat er zeker een actie moet komen blijft dit aanhouden. Iedereen zit er wel eens doorheen, denk je dat dit serieuzer is kan je wellicht een maatschappelijk werkneemster raadplegen ( van jou school bijvoorbeeld )

Antwoorden (4)

Wow dat is echt heel erg heftig, veel sterkte ik weet niet of je vriend depresief is maar ik denk het wel misschien moet je met hem praten. Een meisje van me school wou ook zelfmoord plegen toen is een vriendin van haar naar dr mentor gestapt. Die had actie ondernomen en nu gaat het heel goed met haar. Je zou ook contact kunnen zoeken met een maadschapelijk werkster of zo iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige en heavy vraag die je stelt.

Depressief verschilt voor iedereen maar over het algemeen word het woord depressief nogal snel gebruikt. echter in deze misschien niet.

Het enigste wat ik hierover durf te zeggen is dat je hem niet moet gaan pushe, er voor hem zijn is denk ik een van de beste dingen die je kan doen, laat hem zien hoeveel je hem lief hebt werkt vaak erg goed, + maak hem aan het lachen.

Verder durf ik niets te zeggen want dit is heel erg afhankelijk van de persoon. Ik hoop dat andere mensen ook even nadenken voor ze reageren.

Succes ermee! weet wat je doormaakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je vriendje helpen door hem te moed te geven...
Een vriend of vriendin die hem helpt en zijn situatie begrijpt kan iemand heel erg veel helpen!!!

Grappig ik heb deze situatie exact meegemaakt je kan hem deze tip geven.

Jouw vriend voelt zich gewoon slecht bij zijn thuissituatie als resultaat gaat hij dit projecteren op zijn buitenwereld hij heeft een zwarte bril op... Hij ziet alles negatief
voorbeelden:
hij ziet iemand naar hem kijken oh ze kijken naar mij.
Hij denkt als iemand lacht dat ze om hem lachen
Ook wil hij dubbel zo veel aandacht omdat hij zich gekwets voelt.

Depressief wordt je niet door 1 situatie maar door die situatie uit te vergroten en hierdoor alles negatief zien oftuwel depressief worden...

je vriend moet de situatie bij zijn thuis even accepteren en het recht proberen te zetten door een psychiater thuis te laten komen of rustig te praten met zijn ouders..
en alles relativeren en kijken of alles klopt..

Wat jij in de situatie kan doen is hem deze tip geven en hem steunen..

Hoe ik mijn thuis situatie opgelost heb is door rustig aan tafel te zitten en er over te praten het is nu veel rustiger thuis. Alhoewel dit meer dan 3 jaar geduurd heeft en met behulp van andere zoals een dokter/psychiater

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik voelde me toen ook heel erg depressief omdat ik dit probleem met me mee droeg. Klein verhaaltje:

Een jonge en een oude monnik zijn op reis en ze zien een moeilijke brug waar ze over moeten en ook een mooie dame die ook niet weet hoe ze over die moeilijke brug moet? De oude monnik zegt wacht ik zal u over de brug dragen. De jonge monnik volgt. De oude monnik zet de vrouw aan het einde van de brug an en de 2 monnikken zetten hun tocht voort wanneer de jonge monnik zegt ik moet iets zeggen Je hebt daarnet een vrouw aangeraakt en eigenlijk mogen wij geen vrouwen aanraken ik zit daar mee in de problemen en jij ook.

De oude monnik zegt beste leerling ik heb deze vrouw al een uur geleden los gelaten maar jij draagt ze nog altijd met je mee?

Je moet leren zaken los te laten net zoals het probleem dat hij nu heeft dit gaat niet 1 2 3 opgelost zijn maar hij kan het wel al accepteren en relativeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Good luck
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij het beste om hulp in te schakelen. Zelfmoordneigingen, dat is niet niks, ook al zou hij het nu niet doen zegt hij. Dat hij met die gedachte speelt, geeft aan dat hij het behoorlijk zwaar heeft.
Misschien is de mentor niet de aangewezen persoon in dit geval omdat hij daar geen vertrouwen in heeft maar misschien kan hij dan beter even langs de huisarts gaan. Mocht hij daar erg tegenop zien, kun je aanbieden om met hem mee te gaan.
Zo met z`n tweeën "doormodderen" lijkt me voor geen van beiden goed dus ik hoop dat hij open staat voor het idee om hulp van buitenaf in te schakelen.