Hoe komt het dat als je niet meer slaapt of ontzettend weinig slaapt je manische of psychotische verschijnselen KAN gaan vertonen?

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het KAN. Heb het namelijk zelf ook een keer meegemaakt. Ik bleef toen niet opzettelijk op, maar kon met alle geweld gewoon niet in slaap vallen met als gevolg dat ik (psycho)manisch werd.

Hoe komt dit (wat gebeurt er in ons lichaam)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort vaak theorieën die beweren dat het iets te maken heeft met de 'reset' van je hersenen tijdens het dromen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met de reset van je hersenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psycho-manisch is toch nog niet dood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je niet in de war met gewoon #hallucinaties# zonder dat je meteen psychotisch of wat dan ook bent? zelf heb ik DSPS (Delayed sleep phase syndrome) en heb ook regelmatig hallucinaties. na wat uren slapen is het weg.
echter raak ik niet in een of andere ongezonde gemoedstoestand en al helemaal niet manisch of wat dan ook. mocht dat het geval zijn denk ik dat je een paar dingen door elkaar haalt.
als hallucinaties wanen gaan worden dan is het wel oppassen geblazen, maar dan nog ben je niet gelijk psychotisch, manisch of wat dan ook. maar wat versta jij eigenlijk onder manisch en psychotisch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja ik kan er manisch/ psychomanisch van worden. Maar dat verschilt natuurlijk weer per persoon. Ik heb gewoon meer aanleg om manisch te worden dan anderen. Kan me dus heel goed voorstellen dat jij alleen last hebt van hallucinaties. Een psychose gaat vaak gepaard met hallucinaties, maar dat wil niet zeggen dat hallucinaties meteen op een psychose duiden.

Antwoorden (4)

Doordat de chemische balans in de hersenen niet meer goed is, kan het bioritme verstoord raken en kan men zich zeer actief blijven voelen en niet meer kunnen slapen. Ook dit slaaptekort kan een psychose veroorzaken.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je ook wat de beste manier is om dit verstoorde bioritme dan weer normaal kan krijgen?
fremar
12 jaar geleden
Je elke dag aan een vast ritme proberen houden zou al veel kunnen helpen.
Als je te weinig slaapt, wordt in feite de afstand tussen je mentale en je lichaam te groot; de innerlijke communicatie verloopt dan niet meer goed, ook in de hersenen. Hierdoor krijg je het gevoel dat je 'uitspaced', zoals ik dat noem :) en ben je je van een heleboel dingen niet meer bewust.
Een kennis van me heeft hetzelfde meegemaakt toen ze een week niet had geslapen; ze kwam helemaal los van zichzelf als het ware, en kon de werkelijkheid en illusie niet meer van elkaar onderscheiden, waardoor allerlei waanideeën optraden. Een soort psychose dus, wat jij ook hebt gehad.
Je hebt wel geluk gehad dat je er goed uit bent gekomen :)
Als je nog vragen hebt; stel maar, help je graag verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks :)! Maar komt het ook voor dat als mensen bijna niet meer slapen dat ze er heel depressief van kunnen worden, misschien zelfs wel psychotisch depressief?
Wanneer je slaapt verwerk je de gebeurtenissen van overdag. Dit is een belangrijk proces en houdt je helder (vandaar dat je bij vermoeidheid ook slechter kan nadenken. Wanneer je niet slaapt verwerk je niets en raken je hersens overbelast waardoor je kan hallucineren. (als ik erg moe ben dan zie ik mensen lopen die er neit zijn bijv.) en dan krijg je een sluipende psychose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je niet een sluimerende psychose?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je niet gewoon hallucinaties zonder dat je er wat anders aan op hoeft te hangen? ;-)
of je manische of psychotische verschijnselen vertoont door slaapgebrek zou ik even naar de huisarts gaan want dit is niet goed.
ik denk dat je een paar woorden door elkaar haalt of verkeerde woorden gebruikt.

ik heb een slaapstoornis en nu en dan last van #hallucinaties# door ernstig slaapgebrek.
hallucinaties is niets meer dan dingen zien die niet echt zijn. (wiebelende wereld zeg maar, kleuren die veranderen, groot wordt klein, klein wordt groot, ver dichtbij, dichtbij lijkt ver etc)

vaak verwarren mensen die met hele andere dingen zoals wanen (domweg geloven wat je ziet omdat je het ziet) of denken dat wanen meteen een psychische stoornis betekenen. Hier heb je echter wat meer kenmerken voor nodig om hieraan te mogen voldoen.

als je er manisch van wordt of psychotische verschijnselen van krijgt is er wat meer aan de hand dan een primaire slaapstoornis en spelen er andere en meer dingen mee.

wat er in feite gebeurd is dat door vermoeidheid waarnemingen in het verkeerde gebied van je hersenen verwerkt wordt. (dit is ook bij mensen die kleuren zien, maar ook bij mensen die dingen zien die er niet zijn)

je kan dan echt de meest vreemde combi's zien, slapen terwijl je wakker lijkt, wartaal uitslaan en andere vreemde dingen.

als je meer wil lezen is miss de onderstaande link leuk om te lezen