Weet iemand van jullie een goede manier van omgaan met PPEA? PPEA is psychogene pseudo epileptische aanval (niet epileptisch maar lijkt er op)thanx

Graag zou ik tips willen hebben hier mee om te gaan in onze maatschappij van drukte. Door spanningen maar ook door trauma`s en een niet zo`n goede manier van hier mee omgaan heb ik hier af en toe veel last van. Het gaat wel beter dan vroeger maar toch, ben benieuwd naar andere methodes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

ik heb het op moeten zoeken want ik had er nog nooit van gehoord.
het fijne weet ik er dus niet van maar lijken een paar dingen van belang
-accepteren dat je PPEA hebt
-aanvaarden dat je hier af en toe nadelige gevolgen van hebt
-mensen waar je wat intensief mee omgaat (school, kennissen, familie etc) op de hoogte brengen van wat het is zodat ze weten dat het geen aanstellerij is
-eventueel een briefje in je portemonnee met korte uitleg voor het geval dat je even afwezig bent.
-leren waar je grenzen liggen (hier kom ik zo op terug)
-durven aangeven waar je grenzen liggen
-werken aan een manier waarop je beter met de spanning om kan gaan (kom ik ook later op terug)
-aan de slag gaan met je trauma's.

het klinkt lekker simpel maar zo is het natuurlijk niet.
ik denk dat het net zo kan zijn als bv met blozen. 'als ik nu maar geen rooie ko.......' en ja hoor, een hoofd als een tomaat!

in feiten zal je hierbij ook spanning zelf op kunnen wekken wat een aanval in de hand werkt of trigger.
komt het een keer voor probeer er dan geen punt van te maken. (goh, was ik weer even vertokken? ik ben me er eentje zeg)

wat de grenzen betreft zal je een keuze moeten maken. bv een kermis is enorm spannend, veel mensen dus daar wil je niet van je stokje gaan. zo spannend dat je je al niet lekker in je vel voelt, en de kans er in zit dat je hierdoor juist wel van je stokje gaat.
jij moet dan in feite de keuze maken: heb ik er maling aan als mensen hier raar van staan te kijken en moet ik me voor mijn gevoel verantwoorden en bewijzen dat het geen aanstellerij is, en laat ik me beperken door deze aanval OF..... ga ik met iemand die weet hoe de vork in de steel zit, wat wat ie moet doen, en áls ik van mijn stokje ga: het zij zo en dat merk ik dán wel, maar ondertussen heb ik wel schik.

ik denk dat het heel lastig is om de laatste stap te nemen omdat je zowel door je verleden, je latere ervaringen met en vooral ook dóór de PPEA veel negatieve ervaringen hebt opgedaan die té bepalend zijn voor je doen en laten.

mij is niet duidelijk of je hier hulp bij hebt, maar het lijkt mij erg verstandig om hulp te zoeken zodat je meer houvast hebt, en zodat je kan werken aan de oorzaken: het verleden.

het zou mij niet verbazen als je last hebt van sociale vaalangst, dus hoop dat je leert en hierdoor en #ervaren# dat PPEA je leven niet hoeft te bepalen, en ook jij gewoon een normaal persoon bent die mag en kan genieten zoals elk ander.

ik wens je heel veel sterkte, moed en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je lieve reactie :) het is verdomd moeilijk als emotie en het verstandelijke niet op 1 lijn zitten (het brengt je uit evenwicht en het is meer een strijd met jezelf is mijn persoonlijke ervaring) op het moment dat je je afvraagt waarom mensen elkaar pijn doen is het moeilijk om hier zelf uit te komen denk ik. de vraag zou eigenlijk moeten zijn:
waarom heeft het mij zo'n pijn gedaan, en hoe kan ik hiermee verder zonder dat het een blijvend obstakel is. zelf kwam ik er ook niet uit destijds en heb hulp gezocht hierbij omdat ik ook 'labels' heb die 24/7 invloed hebben op alle aspecten in mijn leven en 24/7 keer op keer weer vastliep. hulp zoeken (psycholoog, psychiater maakt niet uit wat voor naamkaartje er aan hangt, als het JOUW maar verder helpt)
voor jou is het misschien ook wel het zetje wat je nodig hebt in de goede richting? soms zie je door de bomen het bos niet meer en weer je niet waar je moet beginnen om veranderingen mogelijk te maken. ;-)

Andere antwoorden (2)

Je hebt geen epilepsie, maar wel de symptomen. Deze worden veroorzaakt door psychische factoren.
Ik kom heel wisselende dingen tegen. Heb je momenteel therapie, medicatie?
Dit zijn middelen die ingezet kunnen worden tegen PPEA's.
Medicatie wordt vooral gebruikt wanneer er sprake is van comorbiditeit (combinatie van meerdere psychische stoornissen).
Vooral cognitieve gedragstherapie (maat ook psychotherapie en groepstherapie) lijkt vaak te werken.
De behandeling blijkt ook met inzet van deze middelen lastig te zijn. Bij jongeren en adolescenten slaat behandeling beter aan dan bij volwassenen.

De kans is groot dat je al onder behandeling bent (geweest) van een specialist, want epilepsie moet uitgesloten zijn om deze diagnose te stellen. Ik raad je aan contact op te nemen met deze specialist. Hij zou je door kunnen verwijzen naar een psychotherapeut/ klinisch psycholoog/ psychiater.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort:
je kunt er mee om gaan, door ermee om te gaan.
Dat is denk ik het enige. Het enige wat je kunt doen is de aanvallen die je hebt gewoon laten gebeuren. Waarschijnlijk is het dat; hoe meer je ertegen strijd, hoe groter de kans is dat je de aanvallen krijgt. Strijd= spanning. Acceptatie= ontspanning, loslaten.