Is er een manier hoe ik mijzelf deze vakantie nog kan helpen?

Ik heb sinds vanmiddag echt gehad met mijn thuis situatie.
Ik heb het echt gehad.
En ik zit nu in een gevoel die ik echt niet nog een paar dagen uit houd.
Ik sta op knappen en er kan zo een moment zijn dat ik door het lint ga.
Er wordt zo tegen mij aan geschopt, alsof ik een stuk vuil ben, ik word giga gechanteerd, gekleineerd, ze kwetsen me zo.
Elke minuut word er wel tegen mij aangeschopt en de hele familie is opeens tegen me. Ze proberen me uit te lokken.
Ik besef, ik trek dit gewoon niet meer.
Hoe kan ik mij deze vakantie nog helpen?
Ook heb ik een beetje contact gezocht met mijn vertrouwens persoon, ik heb geprobeert haar mijn verhaal te mailen.
Maar ik ben een beetje bang, elke keer wil ik hem versturen maar ik durf niet.
Ik wil wel, wat kan ik hier aan doen?
Het moet wel op thuisgebied, ik mag niet weg, ik wil graag deze vakantie door.
Want op school kan ik wel weer praten en zo maar nu niet.
Dat is mij dus nou de kop aan het kosten.
Wat kan ik doen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ben 17, familie heeft niet door wat ze me aandoen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nou echt een vertrouwens persoon, ze zei dat ik haar alles mocht vertellen.
Ik ben bang dat ze boos word omdat ze al eens heeft gezegd dat ze dit niet langer meer geheim kan houden.
Sinds toen hebben we afspraken gemaakt.
Ik zou hulp gaan zoeken, is er dus nooit van gekomen.
Mentor deed geen bal.
En toen ik ben gebarsten op school heeft ze een soort van haar afspraak laten vallen.
Ik mag haar wel mailen, maar ik ben bang dat ze boos wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gedicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar slaat die reactie op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar een gedicht.
Zucht.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wens je wat licht
in momenten van zorgen
Ik wens je wat hoop
en wat uitzicht op morgen
Ik wens je wat zachtheid
als woorden te hard zijn
Wat vreugde en vrede
als gedachten te zwart zijn…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ontzettend ontroerend en mooi.
Ik maak alleen maar gedichten over mijn duistere situatie's.
ZO noem ik het zelf.
Maar ik vind het mooi.
Bedankt! Myid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan herken je zeker dit wel: “Maak je geen zorgen om de duisternis in de wereld, maar verban de duisternis, die in je is, want het zal je binden en vernietigen als je niet van je afwerpt."
KennisDelen
12 jaar geleden
Klinkt een beetje onheilspellend, maar ik vind het eerste gedicht erg mooi! MDD, Zoe mensen die je kan vertrouwen...
KennisDelen
12 jaar geleden
Zoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste MDD. Je bent zeer duidelijk dat je iets ONTZETTEND dwars zit en dat je iets moet doen, anders gaat het fout. Ik weet dat mijn antwoord niet helemaal is waar je misschien op zit te wachten, maar praat er eens over met je familie. Ze weten niet wat ze doen en hoe het jou raakt. Ik mag toch hopen dat ze van je houden en dat als jij zegt wat er aan de hand is, dingen misschien veranderen.
Bepaalde keuzes maken is niet makkelijk en jezelf afsluiten is ook geen optie. Ik begrijp uit je verhaal dat ze dit niet doen om je te martelen en daarom kan praten toch nog eens heel erg goed uitpakken. Ook moet je gewoon die mail sturen naar dat vertrouwenspersoon. Dat wordt hij/zij maar boos, als er dan iets gebeurt is het wel opgelost. De juiste weg is nooit de makkelijkste, ik weet er helaas alles van. Ik hoop dat je eruit weet te komen zonder al teveel problemen.
Sccs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
puberrrrrrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ben ik nou weer een puberrrrr?
Bananenman?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ze tegen je aanschoppen, is dat letterlijk? echt mishandeling? of bedoel je dat figuurlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Figuurlijk.
Ik ben een soort pispaaltje.
Ik word steeds gekleineerd zonder dat ik iets zeg of uitlok.
Dan wordt mij maar het gevoel gegeven dat ik een slecht persoon ben.
Enzo.
Het is een soort van treiteren, mij uitlokken.
Ze willen mij kapot maken, dat doen ze ook.
Dat lukt hun zo ook.
ZO gaat het een hele dag door.
Het is moeilij om uit te leggen wat er allemaal gebeurt.
Maar ik word er gek van, heb slapeloosheid, 's nachts doe ik niets anders als piekeren.
IK voel me net een bom en ik kan er ook niet meer tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je niet eens een dag meer moet wachten.
Het Bureau Jeugdzorg in je regio is er ook voor acute crisissituaties (even googelen op bureau jeugdzorg en je woonplaats voor de telefoonnummers). Ik denk dat dit de bete site is om te beginnen :
http://www.bureaujeugdzorg.info/Debuurt/?regio=NoordHolland
Regio aanklikken, homepage aanklikken van het betreffende bureau, klik op 'hulp / ik heb nu hulp nodig' en het nummer bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één ding begrijp ik effe niet -
een MAAND geleden heb je al de vraag gesteld waar je naar toe kunt als je wegloopt van huisn, en TOEN is al bureau Jeugdzorg genoemd. Daarna stel je alleen maar verontrustende vragen over zelfmoord, eetstoornissen, geobsedeerd huiswerk maken, problemen thuis en dergelijke, en nu laat je het ineens op een crisis aankomen ?? Heb je indertijd echt geen contact gezocht met Jeugdzorg, en ga je dat nu WEL doen ? Want deze situatie verbetert duidelijk niet vanzelf...hier wordt / is actie van jouw vereist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen: helemaal mee eens. @MDD: kom op zeg. Ophouden met klagen nu en iets DOEN aan die situatie. Zoek hulp bij Jeugdzorg, voor adressen:
http://www.bureaujeugdzorg.info/Hoofdlocaties/
Bellen en een afspraak maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, geen antwoorden, profiel verdwenen. Ik hoop toch dat de boodschap is overgekomen en dat ze nu echt stappen gaat ondernemen, en dat het verwijderen van haar profiel niet onder dwang is gebeurd......

Antwoorden (11)

Hoe oud ben je?>18
Ben je minderjarig kun je in een pleeggezin wonen.
Ben je meerder jarig 18+kan je misschien bij familie logeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer deze dagen zo veel mogelijk weg te zijn, zoveel mogelijk buiten (je voelt je sowieso vrolijker als je dat doet), of ga lekker met vriendinnen weg. probeer die mail alsnog te versturen want een vertrouwingspersoon hoort altijd beschikbaar te zijn. je kan ook de hele dag op je kamer blijven maar dat is ook geen pretje. of misschien familie waar je een nachtje mag blijven logeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga praten met je ouders op een rustig moment, doe het niet na een dikke ruzie want dan kan je snel weer boos worden. Probeer zo te klinken dat je het beste voor de hele familie wil zoals: `het wordt niet gezelliger zo.` En blijf rustig, als je je echt dood gaat irriteren tel dan even tot tien ga verder met het gesprek. maar ga niet schreeuwen en met deuren slaan. Als de ander dat wel doet, loop dan rustig weg. En laat je niet verlagen. veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem, ouders die denken dat ze me goed verzorgen.
Terwijl ze mijn leven vergallen.
Ik durf niet me ze te praten, ik word zo behandeld dat ik ze niet eens meer aan durf te kijken.
Ik herinder alleen maar slechte dingen.
Ze verpesten alles, nou mijn jeugd dan.
Wat erg!

Je verteld vaak dat je familie niet weet wat ze je aan doen. Probeer het ze te vertellen. Op een neutrale toon. Niet woedend/boos of dat je bijna in huilen uitbarst. Dan zullen ze niet echt luisteren.
Wat Noortje1234 zei vind ik een goede suggestie, maar ik zou proberen een 'positievere' toon aan te slaan. Ze kunnen 'boos' worden als je bijvoorbeeld zegt: 'het wordt niet gezelliger zo.'
Maar als je bijvoorbeeld zegt: 'alsjeblieft, ik voel me zo echt niet goed en prettig. Willen jullie me helpen en het alsjeblieft gezellig maken?'
En dan op een redelijk neutrale toon.

Als ze hier niet goed op reageren, dan moet je inderdaad actie ondernemen. Probeer voor jezelf goed op een rijtje te zetten wat er niet goed is en wat ze doen.
Bel dan iets als de kindertelefoon.

Als dat werkelijk onmogelijk is, en je kan ook echt niet chatten, mailen, en op geen enkele andere manier contact leggen, dan zal je het inderdaad moeten uithouden zoals je vraag al zegt. Dan moet je proberen het uit te houden tot de herfstvakantie om is. Dat is nog maar een paar dagen.

Maak een lijstje met dingen die je zielsgelukkig maken. Wat je echte grote passies zijn waarbij je je werkelijk geweldig voelt.
Ik voel me bijvoorbeeld supergelukkig als ik de vrede van het bos zie en zie hoe mooi het is. Ook klimmen vind ik leuk (al kan ik er niks van...).
Maar bijvoorbeeld ook wat je later wilt worden.
Zoek iets uit wat jou een geweldig gevoel geeft. Dat kan ook een gewone gedachte zijn. Als je bijvoorbeeld vaak ziek bent, denk er dan aan dat je nooit meer ziek bent (dus dat je gezond bent. Ziek zijn mag je niet gebruiken).

Als er dan iets naars gebeurt, of je hebt het gevoel dat het gaat gebeuren, ontwijk dit dan en denk aan dat ene geweldige.

Ik weet dat dit niet helemaal een goed antwoord is, maar als je dit een paar dagen nog vol houd, dan kan je op school actie ondernemen. En dat moet je ook zeker doen.
Denk dan hoe erg deze vakantie was, en stap naar iemand toe. Overtuig je mentor, misschien een andere leraar, een vriendin of vriend, de vertrouwenspersoon, enz.
Onderneem ook zelf actie. Bel op. Dat is helaas niet één, twee, drie geregeld. Je zal vaak moeten bellen en gesprekken voeren. Zet voor je belt een lijstje op met wat je wilt zeggen en waar rekening mee gehouden moet worden.

Voor nu: heel veel succes en sterkte!
Probeer deze dagen leuke dingen te doen waar je van houd. Ook al kunnen ze niet buiten zijn.

Heel veel STERKTE en SUCCES,
groetjes Ilthi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me dat ik je nu niet verder kan helpen.
Al ben ik dan niet bij je, je kan áltijd je verhaal bij mij kwijt via PB. Dan zal ik echt proberen je te helpen (of niet als je dat niet wenst. Misschien kom ik een nu drammerig over. Ik kan ook gewoon luisteren als je dat wilt).
Sterkte!!!
Je kan het beste rustig zitten en de tijd nemen voor jezelf. Gewoon relaxen en bob marley opzetten. ( Niet sarcastisch) Ik meen dit.

Ben jij trouwens Marjolein VB?

Christiaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat ben ik niet.
Wie is Marjolein VB?
Zeer herkenbaar.

Duidelijk de problemen van een 17jarige puber.

Ik geloof direct dat iedereen tegen jou aanloopt te schoppen en dat je niets meer goed kunt doen.

Ik geloof ook direct dat je weg wilt en het liefst nooit meer thuis komen.

Maar het lost niets op.

Je gaat dingen doen waar je later spijt van krijgt en mogelijk zelfs van schaamte niet meer bij je ouders durft te komen.

Hier moet hulp van buiten komen, hulp voor jou en jou ouders.

1 ding weet ik namelijk zeker, je ouders doen dit niet uit onwil maar eerder uit onmacht, het niet begrijpen van jou wensen en wil.

Zou toch die mail naar je vertrouwenspersoon sturen en vragen welke instantie jullie het beste kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel duidelijk zijn, dat helpt.
Ik kan mijn familie in de vakantie niet uitstaan, zo egoïstisch zijn ze soms. Bij jou is het natuurlijk erger dan bij mij, maar bij mij helpt het om naar de paarden toe te gaan vanaf 8 uur ochtend tot 6 uur avond. Of naar een film toe, of in de stad gaan shoppen. Met de hond lopen, naar vriendinnen toegaan.
Gewoon alles om ze te ontlopen.
Je moet ook heel duidelijk tegen die vertrouwenspersoon zijn. Je moet zeggen dat je niet wilt dat ze iets door verteld of anders kom je niet meer bij haar. Jij moet haar kunnen vertrouwen, daarvoor is een vertrouwenspersoon. Maar ik zou eerst even een stuk fruit en een zak drop eten, dan zie je de wereld een stuk neutraler voor je. Dan kan je echt beslissen wat je wilt. Een boswandeling kan ook helpen, anders ga je in een emotie stomme dingen doen. Goed nadenken en veel weg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals boven al meerdere keren is aangegeven, kan 'veel weg zijn' of iets ondernemen helpen, maar zie ook in dat het een tijdelijk oplossing is.
Zeker, het helpt je rustig worden waardoor je de gelegenheid krijgt met minder emotie de situatie opnieuw te bekijken en het in de juiste proporties te zien. Maar het 'probleem' blijft.

Elke moeilijkheid vraagt om een oplossing. En in deze levensfase lijkt het wel of we erdoor overspoeld worden en er weinig begrip is voor datgene wat we voelen (en laten zien en weten). Dat tussenhaakjes doen we meestal niet. "Ze zien toch dat ik het moeilijk heb?"

Niets is minder waar. Leven is leren.
Deze situatie vraagt jou om een manier te vinden dit op te lossen, om in het verdere leven hier makkelijker mee om te gaan.

En, je hoeft het niet alleen te doen hoor. Het is geen zwakte om er hulp bij te vragen. Hier komen jouw ouders weer in beeld. Vergeet niet dat zij van je houden! Ze weten even niet hoe zij jou kunnen helpen. Dat zul je zelf aan moeten geven.
Wanneer nodig kan dit ook in samenwerking met je vertrouwenspersoon.

Heel veel lering wijsheid gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat je met je vertrouwenspersoon hebt afgesproken dat je hulp zou gaan zoeken. Op school lukte dat niet bij de mentor. Zoek verder. Heb je het al eens gevraagd aan je huisarts? Het zou fijn zijn als je regelmatig naar een psycholoog of maatschappelijk werker zou kunnen die er helemaal alleen voor jou is. Als diegene adviezen geeft luisteren je ouders hopelijk wel. Je zegt dat je niet weg mag. Het lijkt mij juist goed als je iets vindt om wat energie kwijt te kunnen en meer te ontspannen. Sporten, wandelen, fietsen etc.

Kijk ook naar de toekomst. Dan ben je eigen baas. Dan bepaal jij wat je wel en niet doet. Geef niet op. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op, je bent 17! Nog heel even en je mag al je beslissingen zelf nemen! Hoezo mag je niet weg? Heb je huisarrest omdat je je misdragen hebt of word je gewoon heel klein gehouden?

Laat je niet te erg op de kop zitten door je familie, ga nu vast nadenken over hoe je je eigen leven wil inrichten. Zoek een baantje zodat je je eigen geld hebt, vraag geen toestemming om in de vakantie leuke dingen te gaan doen maar doe ze gewoon (ma, ik ga vandaag shoppen met vriendinnen, ik zorg dat ik voor het avondeten thuis ben, aju!) Tenzij je natuurlijk huisarrest hebt, dan moet je het nu maar even uitzitten en daarna je eigen plan trekken.

Zorg dat je een betrouwbare huisgenoot wordt, ruim je eigen zooi op en houd je aan je eigen afspraken (voor het eten thuis bijvoorbeeld, of anders ruim van tevoren laten weten dat je er niet bij bent).

Laat zien dat je verantwoordelijk bent en verantwoordelijkheid aankunt. Dit kun je b.v. doen door al vast eens te kijken wat je allemaal zelf moet gaan regelen als je 18 wordt, en dit lijstje met je ouders door te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een soort van huisarest tot mijn 18e.
Dan ben ik weg.
Ik mag niet weg.
Zo ziet een dag ervoor mij uit.
5 dagen per week.
Opstaan, school, eten , huiswerk, slapen.
Zaterdag.
Werken, eten, slapen.
Zondag.
Huiswerk.
Ik ga nooit alleen weg.
Ik werk een paar huizen verder van mij.
Dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je dan ooit mispeuterd dat je zo strak gehouden moet worden? Straks zelfstandig worden gaat toch nooit lukken als je nu niks mag uitproberen? Bel de kindertelefoon of bureau jeugdzorg en laat jezelf helpen.
Even dit lastige verhaal in perspectief proberen te plaatsen - want dat valt niet mee.

Wat ik lees is een puber die onenigheid heeft met haar ouders : tot zo ver niks vreemds. Ja, ik lees wel vreemde dingen over de ouders (in deze en andere vragen) maar weet dat dat maar één kant van het verhaal is.

Dan lees ik over een vertrouwenspersoon met wie je afspraken hebt gemaakt waaraan JIJ je niet gehouden hebt. Je wilt je probleem dus wel voorleggen en ter oplossing aanbieden, maar zelf niet meewerken aan de oplossing. Daar begint natuurlijk eigenlijk het echte probleem pas.

Het beste kun je denk ik jouw deel van de afspraak weer oppakken (hulp gaan zoeken dus !! Maatschappelijk werk, het JIP, bureau Jeugdzorg, huisarts, whatever). Die zijn beter uitgerust om je daadwerkelijk te helpen (jezelf te helpen) dan een leerkracht die al eens een aanvaring met je moeder heeft gehad.

Je kunt niet van de volwassenen om je heen verwachten dat zij je problemen gaan oplossen, als je zelf daar geen rol in speelt en geen aanzet in geeft. Vanuit school heb je wel backup, maar hebben ze niet de middelen je buiten jezelf om te helpen. De bal ligt dus duidelijk bij jou, en dat kan deze week nog ; heck, morgen al.

Je hoeft niet meteen je koffers te gaan pakken, maar ga in elk geval morgen naar het JIP, stel je ultimatum en pak aan wat zij je kunnen bieden. Al kan ik je uit ervaring vertellen dat opvanghuizen en pleeggezinnen niet altijd meteen de hemel zijn die ze even lijken : het probleem zit vermoedelijk voor een groot deel ook in jezelf, en neem je dus overal mee naar toe. Pas als je dat erkent en daarmee aan de slag gaat, gaat het goed komen. Maar niet vanzelf : het kost hoe dan ook energie.