Is er een verschil / zijn er verschillen tussen het ego en de persoonlijkheid? Zo ja, welke?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt iedereen voor de antwoorden en reacties.
Vond het heeeeel moeilijk om een "beste" antwoord te bepalen.
Heb voor Kristal gekozen, omdat jouw antwoord gevoelsmatig het dichtst bij mijn eigen ideeën ligt. Maar mijn ideeën zijn ook door de anderen "beïnvloed" ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag +je!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Eucje en andere plusser!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik doe mee, GV +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!

Het beste antwoord

Ha Wen, mooie vraag weer :-))

Volgens mij hebben wij, zolang we hier op aarde leven, een Ego nodig, of met een ander woord een Ik-bewustzijn.
Maar vooral voor spirituele mensen klinkt het woord Ego meestal niet erg positief in de oren.
Waarschijnlijk komt dat doordat men het begrip Ego nogal eens verwart met een karaktertrek die vaak samengaat met het Ego: namelijk egoïsme.
Maar egoïsme is niet synoniem aan Ego. Het kan er dus deel van uitmaken, maar dat hoeft niet persé zo te zijn.
Door het Ego zijn we juist in staat om te manifesteren wie wij in wezen zijn. Wij kunnen door ons Ego zien welke karaktereigenschappen wij hebben en zien waar wij onszelf kunnen bijschaven. Je Ego is dus eigenlijk een heel nuttig werktuig maar niet hetgeen wij zijn.

Je persoonlijkheid bestaat uit je karakter en eigenschappen.
Dus dat is echt iets anders als het Ego zoals je hierboven kan lezen.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stof tot nadenken he met dat spinnetje? ;-) maar....ik snap even iets niet helemaal jij zegt:
Wij kunnen door ons Ego zien welke karaktereigenschappen wij hebben en zien waar wij onszelf kunnen bijschaven.
ik denk: is dit niet wat men noemt 'zelfkennis'? en waarom is juist voor spirituele mensen het woord Ego niet zo positief? waarom zou het voor niet spirituele mensen minder negatief kunnen klinken volgens jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Dus om effe te tsjekku of ik je begrijp:
Ego= Ik-bewustzijn= je wezen
Persoonlijkheid= karakter+eigenschappen.
Klopt dit met wat je bedoelt? "Je Ego is dus eigenlijk een heel nuttig werktuig maar niet hetgeen wij zijn." schreef je.
Dus wij zijn niet ons wezen?
Kan/wil je me uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Kristal
12 jaar geleden
Eucje, daar is het spinnetje idd reuze goed in ;-))) Zit even over je vraag te denken. Is het Ik-bewustzijn synoniem aan zelfkennis?
Of zou zelfkennis het gevolg kunnen zijn wanneer je met het Ik-bewustzijn (Ego) werkt. Want een Ego heeft ieder mens maar niet ieder mens heeft zelfkennis. Maar wel heeft iedereen de potentie in zich om zelfkennis te verwerven door het Ik-bewustzijn. Denk ik dus. Waarom ik vermoed dat Ego door spirituele mensen als extra negatief wordt gezien is omdat ik om me heen zie dat velen denken dat je van het Ego af moet voor je werkelijk spiritueel kan groeien. Ik kan mij voorstellen dat het voor niet sperituele mensen een andere lading heeft, dat zij, wanneer zij Ego als negatief beschouwen, het "slechts" als een vervelende karaktertrek zien.
Maar spirituele mensen kunnen daar mijn inziens nogal eens in doorslaan. Hoewel ik in meditatie mij wel Ego-loos, zonder Ik-bewustzijn, kan voelen, realiseer ik mij heel goed dat ik in het dagelijkse leven mijn Ego nodig heb om te kunnen functioneren.
Tenzij je er van binnen uit voor kiest om een soort leven te leiden waarbij je je Ego niet hoeft te gebruiken.
Als een kluizenaar of een monnik die zich afzondert van het wereldse.
En dat is ook een prima keuze, net als de keuze om wel met het Ego te werken.
Kristal
12 jaar geleden
Wen,
waarom doe je automatisch die derde koppeling?
***Ego= Ik-bewustzijn= je wezen*** ?
Dus waarom "je wezen" erachteraan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik uit jouw tekst gehaald: "door het Ego zijn we juist in staat om te manifesteren wie wij IN WEZEN zijn."
Kristal
12 jaar geleden
Ah! Ik snap het :-)
Maar ik zie het iets anders:
Het instrument (Ego) stelt ons in staat om te manifesteren wie we zijn. Omdat we dat Ik-bewustzijn hebben, we kunnen onszelf daardoor dus waarnemen.
Dus de schaar (Ego) is in staat de sluier open te knippen waarachter ons wezen te zien is.
(nou... ik weet even niet of dit nu wel een goed vergelijk is, maar ik probeer aan te tonen dat het Ik-bewustzijn niet gelijk is aan je Wezen maar een onderdeel is ...;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank!
Dus: je ego (ik-bewustzijn) is onderdeel van je wezen en je persoonlijkheid bestaat uit je karaktertrekken en je eigenschappen binnen dat ik-bewustzijn?
Wat is dan je wezen?
Kristal
12 jaar geleden
Je wezen is dat wat ik eigenlijk niet goed kan benoemen, maar ik probeer het. Het Wezen is de essentie van wie je bent, de Kern. Voor de één is dat de Ziel, de ander noemt het de Godsvonk in ons. Of ook wel: wij zijn Energiewezens met een lichaam. Ik gebruik niet graag hoofdletters maar deze keer doe ik het om aan te geven dat we volgens mij veel meer zijn dan we (nu) weten, dan we ons bewust zijn.
Persoonlijk ga ik voor alle 3 de opties ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dank je wel!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (3)

Je persoonlijkheid zegt iets over wie je vent en je ego over hoe je je gedraagt en hoe anderen je zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine, ik heb een vraag voor mijn duidelijkheid: dus volgens jou is je persoonlijkheid JIJ en je ego is je gedrag en wat je aan anderen laat zien?
Interessant, want het is precies andersom volgens de andere 2 antwoorders heb ik het idee, vandaar mijn vraag.
Kan/wil je me uitleggen hoe jij dit zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het jammer, dat je niet hebt gereageerd op mijn vraag, maar uiteraard ben je daar geheel vrij in :-)
+
ik denk dat ego een aanwijzing KAN zijn naar buiten. ben je onzeker (je persoonlijkheid) kan je een naar buiten doe alles overschreeuwen (je ego)

een ego zegt m.i. veel over een persoonlijkheid, maar dan juist niet het ego wat sommigen willen profileren ;-)

het zegt veel over hoe je jezelf ziet, over hoe tevreden je hiermee bent (eigenwaarde) en hoe je wil dat anderen het kunnen zien (b.v. door je onzekerheid te overschreeuwen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Dus je persoonlijkheid is bijvoorbeeld onzekerheid, waarmee je je ego overschreeuwt, begrijp ik dat goed? En betreft je laatste alinea: wat zegt veel over hoe je jezelf ziet?
Wat is naar jouw idee het verschil / zijn de verschillen tussen ego en persoonlijkheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow,ohw lief spinneke, wat stel je toch 'lastige' maar goede vragen ;-)
'lastig' vanwege het verwoorden, maar heerlijk om op te fiepen :))) ik denk dat het ego #jijzelf# bent, in al zijn aspecten.
maar OOK is een ego 'hoe zet je jezelf neer' dan wel bewust, maar voor het grootste deel onbewust. (lichaamstaal!) bij onbewust is het duidelijk, maar bij bewust is het heel boeiend m.i. (laten we het alterego noemen) alterego kán dus losstaan van iemands persoonlijkheid (zoals het voorbeeld onzeker/overschreeuwen, het is NIET wat het lijkt te zijn)
maar ook juist weer niet (mijn zelfbeeld is niet zo sterk, onzekerheid hoort bij mijn persoonlijkheid, dus ik zet een grote bek op want dit is mijn muurtje!) hoe dan ook: het zegt ALTIJD wat over je persoonlijkheid en zelfbewust zijn, want dit is je basis #je IK#. vanuit hier ervaar je, reageer je, onderneem je, plaatsje, denk je, vindt je, voel je etc. (hou vast die gedachte....) (ff terug) je zelfbeeld/zelfbewustzijn, daar kan je blij mee zijn, of niet. en dit is m.i. overduidelijk #hoe# (en wat) men wil benadrukken als men zich naar buiten toe (anderen) profileert d..m.v. een alterego. het zegt dan niet iets over iemands persoonlijkheid, maar over wat die persoon van zichZELF vindt, hoe ziet deze persoon zichzelf?
het zegt dus alles over een zelfbeeld wat iemand van zichzelf heeft. wat men wil overschaduwen, dáár precies onder ligt de gevoelige snaar. (haha, busted!)
elk gedragskenmerk, elk klein signaal heeft een reden, maar er hoort een logica in te zitten (psychologie)
ontbreekt de logica, of ligt de nadruk er TEveel op, dan vis je de 'altertjes' heel vlot met je ogen dicht tussen uit, je prik je er dwars doorheen. dan kom je bij de ware aard van het beestje. de persoonlijkheid. dingen zijn soms niet wat het lijkt. bv. pestkoppen op school. overrulen door angst. ze zijn dus niet stoer, het zijn watjes, of te dom of empatisch te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat als het zelfbeeld snor zit, en hiermee de eigenwaarde, dat het ego is wat iemand laat zien.
niets geen schijn, niets kwetsbaar opstellen (dat bestaat niet) niets verdoezelen : what you see is what you get.
je mag dat prima vinden, maar het hoeft niet, even goede vrienden, jij mag dus ook je persoonlijkheid laten zien. kijk bv naar een groepje jongeren. (beetje coldreaden wen) de meiden met hun gegiechel om een ander maar ZOOO onzeker dat ze zelf zijn.
jongens die tussen neus en lippen door ff stoer doen want ze ZIJN gewoon zo/stoer. maar... ondertussen een onzeker gezicht, want het zal toch maar misgaan. en vooral.... kijken je maatjes wel naar wat je durft! een en al interactie, maar wat men meestal zo duidelijk benadrukt (ook volwassen!!) is een covertje, wat alleen maar aanduidt dat hier iets kwetsbaars onder ligt. iedereen heeft een ego, het is wie je bent als persoon, waar je voor staat. maar gebruik je een alterego ahhh dáár word het boeiend, en valt er per direct doorheen te prikken, en tokkel je gelijk op de gevoelige snaar. een ego IS dus geen persoonlijkheid, een ego kan alles zeggen over je persoonlijkheid. aldus (hoe ego ook) mijn persoonlijke idee hierbij ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Ha Wen, mooie vraag weer :-)) Volgens mij hebben wij, zolang we hier op aarde leven, een Ego nodig, of met een ander woord een Ik-bewustzijn.
Maar vooral voor spirituele mensen klinkt het woord Ego meestal niet erg positief in de oren.
Waarschijnlijk komt dat doordat men het begrip Ego nogal eens verwart met een karaktertrek die vaak samengaat met het Ego: namelijk egoïsme.
Maar egoïsme is niet synoniem aan Ego. Het kan er dus deel van uitmaken, maar dat hoeft niet persé zo te zijn.
Door het Ego zijn we juist in staat om te manifesteren wie wij in wezen zijn. Wij kunnen door ons Ego zien welke karaktereigenschappen wij hebben en zien waar wij onszelf kunnen bijschaven. Je Ego is dus eigenlijk een heel nuttig werktuig maar niet hetgeen wij zijn. Je persoonlijkheid bestaat uit je karakter en eigenschappen.
Dus dat is echt iets anders als het Ego zoals je hierboven kan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucje, ik kom later op je reactie terug! Kristal: dit is toch een antwoord? Mag je best daar neerzetten hoor ;-))) Danks jullie wel en tot laaaaaters!!!
Kristal
12 jaar geleden
oww ja, ik had er even geen erg in maar heb het gekopieerd naar een antwoord. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal, ik kom in een reactie bij jouw persoonlijkheidsego-antwoord terug ;-))) Lekker hè Euc, dat fiepen: ga je dan ook armpjes-fladderen? :-)))) Danks voor je reactie. Effe tsjekke of ik je goed heb begrepen: HET EGO: is je overkoepelende JIJ.
Een Ego: is hoe laat je jezelf zien/wat laat je zien
Alterego: wat maak je van jezelf / jezelf verbloemen
Zit ik tot zover in de richting?
Overigens heeeeeeerlijk om erdoorheen (altertjes) te prikken hè? Daar hoef je eigenlijk niet eens voor te coldreaden wat mij betreft, dat is vaak zó duidelijk. Maar nou die persoonlijkheid.... dat puzzelt me nog. Is dat dan naar jouw idee een combi van EEN ego en je eventuele alterego?
Ummmmm.... twijfeltwijfel ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, armpjes fladderen doe ik niet. stel je voor zeg... stijg ik met mijn ego en al op (boven anderen uit) neeej dat wil ik niet! het ego; check
#een# ego...uhm.. check (onbewust laten zien)
alterego: als je het #een# ego niet tevreden bent kan je deze creeren (ook door bv té aardig te zijn, té vaak klaar te staan voor anderen, dus het hoeft niet altijd negatief te zijn) persoonlijkheid: het resultaat van alle factoren die je hebben gevormd zoals je bent in de situatie waarin je niets faked. dus het pure, hoe je werkelijk bent.
bv een verlegen persoonlijkheid die het kan overschreeuwen. de eigenschap die erbij kan horen: onzekerheid. ik denk dat ik het zo ongeveer denk..... voorlopig. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, ikke snap, thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
no thanx! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Je ego is een regenererende illusie, je persoonlijkheid is een groeiende manifestatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Effe geprobeerd te vertalen ;-)
Je ego is een zich vernieuwend en herstellende onjuiste waarneming, je persoonlijkheid is een groeiend waarneembaar verschijnsel. Uhhhhh.... zou je me dat willen uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het vragen naar uitleg, dat behoeft het waarschijnlijk. De illusie hoeft niet perse onjuist te zijn. Ego is alleen wel vluchtig, niet vast en blijvend, vervangbaar. In dat opzicht is het dus een illusie, net als een gesprek, of een beeld van een voorstelling waar je naar kijkt. Je moet het vastleggen om permanent te maken. Het heeft anders geen waarde of wordt verkeerd opgevat. Dat is ook typisch van ego, het wil persé een eigen leven gaan leiden, terwijl het eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Een persoonlijkheid bouwt zich op uit o.a. het ego, zo zie ik het althans. O.a. want er zijn meer soorten bouwstenen.
Overigens net als het ego ook niet waarnemend. De waarneming is weer iets aparts, iets souvereins, losstaand van persoonlijkheid, die uiteindelijk ook het loodje legt, aan het eind van iemands leven. Intussen is de persoonlijkheid wel aan mutatie, verandering en groei onderheven. Komt het in de richting van duidelijkheid voor je? Het is ook maar een visie van hoe ik tegen deze begrippen aan kijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik denk dat ik het begrijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+