Kun je door stress hard klachten krijgen ?

Ik ben de laatste tijd erg gestresst door school en werk
en heb sinds vanavond ook last van hard klachten.
De klachten zijn prikkels en hartkloppingen.

Mijn vraag is dus of dit door de stress komt ?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zijn harde klachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt 'hartklachten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik ook wel :P Was mijn opmerking toch te subtiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jalapeno heeft dyslectie, dus ik hoop dat jullie erover heen kunnen lezen. er zijn al mensen over gevallen namelijk, maar deze opmerkingen zijn (gelukkig) verwijderd. zo subtiel waren ze niet. mufmuf, deze reactie vind ik een heel stuk empatischer, mijn complimenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en niet alleen jalapeno, want het is natuurlijk dyslexie. (hahaha, hoe cynisch en duidelijk kan het zijn!) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn excuus als ik iemand beledigd heb. Ik kom gewoon veel teveel slecht taalgebruik tegen hier op GV, maar daar kun je als dyslexist natuurlijk niks aan doen.

Het beste antwoord

Ja,je kan door stress hartklachten krijgen:

Stress betekent letterlijk spanning. Stress brengt het lichaam in een staat van paraatheid. Stress zorgt ervoor dat het lichaam zich gereed maakt voor actie:
de hartslag neemt toe
de ademhaling wordt sneller
de spieren spannen zich aan
Deze lichamelijke reacties worden in gang gezet door het hormoon adrenaline.

Adrenaline zet het hart aan om sterker en sneller te kloppen. Dit verhoogt de bloeddruk, terwijl de bloedvaten aan de oppervlakte van het lichaam zich samentrekken om het bloed naar het hart te stuwen. Dit is de manier waarop we 'verbleken'. Ook wordt glycogeen, opgeslagen in de lever en de spieren. omgezet in glucose die nodig is voor extra energie. Wanneer het gevaar of de stress over is, vermindert de adrenalineproductie en reageert het lichaam weer normaal. Maar als gevaar of stress constant aanwezig is. blijft het lichaam klaar om te handelen. Dit kan leiden tot een lichaamsconditie die met stress te maken heeft, namelijk hoge bloeddruk.

Doordat jij de laatste tijd erg gestresstd bent door school gaat je hart sneller kloppen door de adrenaline.
Omdat het om een nu nog korte periode gaat zijn de kansen op echte serieuze hartklachten nog erg gering.
Maar ik wil je wel aanraden als deze klachten blijven aanhouden wel even contact met je huisarts op te nemen.
Deze kan dan je bloeddruk controleren en je kan als je wil je verhaal over school kwijt.

School kan veel stress met zich meebrengen.
Huiswerk,toetsen en ga zo maar door.
Zorg er voor dat je niet in dat alles verdrinkt.
Zorg ervoor dat je tussendoor ook een ontspanning moment hebt.
Doe even iets wat niks met school te maken heeft,en waar je niet over school moet nadenken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees in een van je reacties op andere antwoorden dat je dyslexie hebt.
Weten ze dat op school?
Daar kunnen ze wel rekening mee houden op school namelijk!
Kijk eens op de onderstaande website.
http://www.steunpuntdyslexie.nl/

Succes,en blijf er niet mee lopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

een hartaanval zal je niet gauw krijgen maar het is een duidelijk teken van stress of overspannenheid of misschien zelf het begin van een burnout
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is precies een burnout ?
Ritsuka
12 jaar geleden
http://lmgtfy.com/?q=burnout
Dat kan wel, maar het is meer waarschijnlijk dat deze klachten geen lichamelijke oorzaak hebben. Beide klachten die je noemt komen ook voor bij hyperventilatie, en hyperventilatie kan weer komen door stress. Ik zou me niet teveel zorgen maken en aan de slag gaan om de oorzaak van de stress aan te pakken omdat het niet goed voor je is om lange tijd stress te hebben. En op zoek te gaan naar goede ontspanningsoefeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan helaas niet stoppen met school of me werk.
Ik denk dat ik door het te laat naar bed gaan veel stress heb. Ik ga eens proberen vroeger naar me bed te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is denk ik al een heel goed begin. Op het moment dat je genoeg slaap hebt, kun je veel meer aan en ben je minder gauw gestrest.
Ja kan heel goed, je zou even naar de huisarts kunnen gaan die heeft er wat voor en zo wordt de stress en dus ook de hartkloppingen minder. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben naar de huisarts geweest en die zij dat ik me ook geen zorgen hoefde te maken.
Maar heb de laatste paar dagen weer wat dingen wie ik moet doen dus ook helaas weer meer stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah een anti stress pil? is dat pas op de markt, of heeft de huisarts er 'iets' ander voor?
Stress kan lijden tot of het verergeren van lichamelijke klachten ,ook van het hart.
Als je het niet vertrouwd ga dan langs bij je huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan zeker wand ik heb het ook heel vaak en ik ben een stresskip
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik gelukkig niet de enige.
En mooie uitdrukking "Stresskip"
Ja , daardoor zal je gehele lichaam gespannen zijn waardoor erop de lange duur klachten ontstaan, die kunnen van verschillende aard zijn