Wat is de oorzaak van geheugen- en concentratieproblemen?

Vandaag sprak ik de collega's van een goede vriend van mij. Ze vertelden mij dat het met hem op het werk niet zo goed ging, omdat hij informatie die gegeven wordt vaak totaal niet opslaat en het de volgende dag weer vergeet. Het gaat hierbij om het beroep timmerman.
Als zij hem iets uitleggen, kan hij het de volgende dag niet uitvoeren.

Ik merk aan hem ook dat hij moeite heeft met zich te concentreren. Als ik tegen hem praat vraagt hij vaak wat ik nu vertelde of is hij halverwege de draad kwijt.

Nu vraag ik me af, kan dit een stoornis zijn en zo ja welke? Ik wil hem dolgraag helpen of ervoor zorgen dat hij hulp zoekt als dit nodig is.

Het is absoluut geen domme of minderbegaafde jongen, maar belemmert dit hem in zijn dagelijks doen. Wie heeft er advies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Er zijn veel, heel veel **mogelijke** aanleidingen voor concentratieproblemen...

Een aantal mogelijke fysieke aanleidingen:
- slaapproblemen
- verkeerd voedingspatroon
- te weinig of juist te veel lichaamsbeweging
- drank/drugsgebruik en roken
- allerlei fysieke "afwijkingen", waarvan waarschijnlijk ADHD de laatste jaren verreweg het meest genoemde voorbeeld is
- vermoeidheid (met alles wat daar weer de aanleiding van kan zijn)

Een aantal mogelijke psychologische aanleidingen:
- relatieproblemen
- verslavingsproblematiek
- trauma's
- een teveel aan prikkels/afleidingen
- sociale/maatschappelijke/professionele druk
- niet kunnen voldoen aan allerhande verplichtingen die te makkelijk zijn aangegaan, zoals financiële of relationele
- stress door verkeersdeelname
- te volle agenda

En zo kun je wel door blijven gaan. En dan nog niet te spreken over alle mogelijke combinaties van al dat soort stressfactoren, laat stáán het feit dat concentratieproblemen ervoor kunnen zorgen dat je stress ervaart wat je weer extra concentratieproblemen geeft.

Kort gezegd hangen concentratieproblemen samen met stress en/of met fysieke aspecten. Zo algemeen is het gewoon.

Psychologen kunnen je helpen te identificeren wat voor jou (of in jouw geval je goede vriend) de belangrijkste factoren zijn, en bekijken wat je eraan zou kunnen doen.

Maar allereerst zal de vriend zelf zich moeten realiseren dat hij een concentratieprobleem heeft. Als hij er zelf aan wil werken kan hij eens beginnen met een weekje een zo gedetailleerd mogelijk logboek bijhouden van zijn bezigheden en gedachten. Moet hij wel ook weer tijd voor nemen natuurlijk, dus pas op. Maar daarna kan hij een avond vrijmaken en daar met iemand die hij helemaal vertrouwt, doorheen lopen en een beginnetje maken met problemen identificeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens staat of valt zo'n aanpak bij eerlijkheid. Als hij bijvoorbeeld een paar biertjes per avond "vergeet te noteren" dan heeft 't weinig zin. Of als hij stress ervaart van schulden waar niemand wat van weet of zo... Geef hem het advies om, als er dingen zijn waar hij niet over wil of kan praten, hulp te vragen van een onbekende professional tegen wie hij écht openhartig kan zijn (bijvoorbeeld een psycholoog in een andere stad waar niemand hem kent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mooi en zeer uitgebreid en duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Na een herseninfarct kan ook concentratieverlies optreden en ook bij gebruik van bepaalde medicijnen.
Als aanvulling op je prima antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy -> inderdaad, hersenbeschadigingen door ongelukken of acute trauma's kunnen natuurlijk allerlei psychische en fysieke problemen opleveren. Waarvan concentratieverlies vaak nog niet de naarste mogelijkheid is. Maar ik denk niet dat dat hier het geval is - bij dat soort problemen is meestal reeds medische hulp aanwezig en zo klinkt het hier niet. Maar wie weet :) Je hebt absoluut gelijk sowieso.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had zo prachtig allerlei mogelijkheden omschreven, vandaar ;-)

Andere antwoorden (1)

Mijn advies zou zijn om eens vinpocetine te proberen...dat is een ongevaarlijk supplement wat de doorbloeding in de hersenen bevordert en op die wijze effectief is bij allerlei geheugen en concentratie problemen als gevolg daarvan.