Kun je een relatie en kinderen hebben als je borderline hebt of mislukt het altijd?

Kunnen borderliners langdurige relaties hebben?
Kunnen ze kinderen hebben zonder ze te beschadigen?

Of is het gewoon beter om single en kinderloos te blijven?

En dan heb ik het over zware borderline. Geen zelfmoordneigingen en snijden maar wel al het andere in het extreem. Werken lukt ook niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
10.5K
KennisDelen
12 jaar geleden
Vraag me niet waarom, maar het gebeurt nog wel eens dat vrouwen met borderline zich aangetrokken voelen tot mannen met Asperger/autisme. Nogmaals, vraag me niet waarom, ik constateer het alleen... Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien heb je iets aan deze link? http://forum.viva.nl/forum/Psyche/Borderline_en_een_relatie/list_messages/16989

Het beste antwoord

Als de persoon waarmee je de relatie krijgt weet waar-ie aan begint en bereid is de schouders er onder te zetten, is het zeker mogelijk. Het is wel een zware weg. Veel vrouwen met borderline, verstikken hun partner met hun behoefte aan aandacht, vooral ook in het negatieve.

Kinderen is een ander hoofdstuk ; daar moet je écht heel erg goed over nadenken. Ze mogen best wat meekrijgen van het leven, maar je moet niet het risico lopen ze voor het leven te beschadigen. Bij extreem / zware borderline, zou ik het voorlopig nog (lang) niet overwegen. Kinderen zijn - ondanks alle leuke kanten - een zeer, zeer zware aanslag op je psyche. OOK als ze niets mankeren, alles volgens plan verloopt en je leven op rolletjes loopt. Du moment dat er een kink(je) in de kabel komt, zijn helaas de rapen gaar, en daar worden het je het ook wendt of keert de kinderen de dupe van.

Borderline is trouwens niet een soort virus of handicap, maar een psychisch ziektebeeld dat duidelijk in de hand gewerkt wordt door een zeer zwak zelfvertrouwen en een slecht zelfbeeld, vaak gebaseerd op grote problemen in de ontwikkeling daarvan in de eigen jeugd. Dat is voor niemand een goede basis om een relatie te beginnen, laat staan over kinderen na te denken.

Het KAN goed gaan, en als de kinderen er al zijn, moet je er gewoon het beste van maken en die op het eerste plan zetten (wat heel moeilijk is voor een borderliner), maar overweeg de risico's terdege, en bespreek het zeker uitgebreid, uitvoerig, vaak en langdurig met je therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borderline is niet alleen psychisch. Er zijn aanwijzingen dat je er ook een erfelijke aanleg voor nodig hebt, die voor een onbalans in bepaalde neurotransmitters zorgt. Dus deels ook een handicap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt; over het vermoeden van die erfelijke factor heb ik gehoord. Echter, in een normale. probleemloze, onbezorgde jeugd is het risico voor het ontwikkelen vele malen kleiner dan in minder gunstige omstandigheden. Net zoals iemand met aanleg voor suiker maar met een gezond gewicht en leefpatroon dat nooit hoeft te ontwikkelen, maar een dikkerd absoluut aan de beurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik er nog aan toe kunnen voegen ja, maar ik ging er vanuit dat je dat wel wist, ook datgene wat ik wel heb geschreven. In feite is de theorie aldus: je moet erfelijke aanleg hebben, maar de stoornis komt pas tot uiting door misstanden in je jeugd. Ontbreekt 1 van de 2, dan geen borderline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yes!

Andere antwoorden (10)

Langdurige relaties, het kán, Hier zijn hele verhandelingen over geschreven. 2500 letters zijn nog te weinig. Maar de partner van de borderliner zal zich heel goed moeten realiseren dat hij te maken heeft met een partner met een borderlinestoornis.
De niet-borderliner zal enorm veel geduld moeten hebben, weten wat de stemmingswisselingen teweeg brengen, goed moeten inzien wat de positieve kanten zijn van de borderliner, en zich daaraan vasthouden. Hele duidelijke communicatie kan veel ergernissen voorkomen, maar het is niet makkelijk.
Ook kinderen zou kunnen, maar afhankelijk van de heftigheid van het borderline syndroom. bij hele heftige borderliners is het niet aan te raden aan kinderen te beginnen, maar heb je het idee op de goede weg te zijn (...met professionele hulp!) zou het wel kunnen, maar dan wel met goede ondersteuning van je partner. Je moet er sowieso op kunnen rekenen dat je kunt leunen op je ouders, buren of vrienden, vooral voor zwaardere en moeilijkere tijden. Wanneer de drang naar kinderen niet groot is, dan geen kinderen. Het kind heeft het met zijn ontwikkeling al moeilijk genoeg. Een kind heeft de drie R's nodig, Rust-Reinheid-Regelmaat Bij borderliners is dat niet altijd (of vaan niet) te realiseren.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker: een vriendin van mij heeft Borderline, een zeer langdurige goede relatie (ruim 30 jaar) en een kind.
Vroeger wist men nauwelijks tot niets van Borderline (het is pas sinds de jaren negentig in de DSM opgenomen) en bovendien kan het soms pas later in het leven duidelijk worden wat er precies aan de hand is. Ik bedoel dus, pas nadat de relatie en het kind/de kinderen er zijn.

Of het verstandig aan kinderen te beginnen is weet ik niet. Je kunt daarbij natuurlijk niet afgaan op 1 genoemd voorbeeld.
Maar ik neem aan, dat een psycholoog/psychiater je daar goed raad in kan geven, omdat hij/zij jou persoonlijk kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Adrem5 en andere plussers!
Overal zijn gradaties in natuurlijk. En ik heb meer van je gelezen op GV: bewondering voor hoe je ermee en met je kids omgaat!!! Bedankt ook -naar.... jammer dat je je mening niet onderbouwt..... zo kan ik er niks mee.
Tja, relaties, wat kan wel, wat kan niet? In mijn ogen kan alles. En wat is lukken of mislukken?

Wanneer mensen in elkaars leven terecht komen, is er sprake van een klik of niet. Je hebt natuurlijk een vrije keuze wat te doen met die klik, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je de juiste partner tegenkomt jullie je leven samen kunnen delen.

Kinderen? Ja, ook vrije keuze (gedeeltelijk), maar bedenk wel dat je je kinderen ook niet 'zomaar' krijgt. Je krijgt de kinderen op je pad die bij je passen, net zoals jij de ouder zult zijn die past bij het levenspad van je kinderen.

Ga er maar niet van uit dat het allemaal van een leien dakje zal gaan. Maar ook hier ben ik ervan overtuigd dat je op je pad krijgt wat je kunt dragen.

Het leven draait er tenslotte om om menselijke ervaringen op te doen, om levenslessen te leren en een levenstaak te verrichten. Ieder leven heeft een doel.

Het kan je heel erg helpen je bewust te worden van dat doel, dan krijg je beter inzicht in je relaties met andere mensen, maar in principe komen de dingen vanzelf op je pad die je nodig hebt om (spiritueel) te groeien.

Het is aan jou hoe jij ermee omgaat. Gebruik je eigen vrije wil en doe wat voor jou goed voelt. Ik ga je niets aanraden, wat je wel of niet zou moeten doen met relaties en kinderen als je borderline hebt. Wat ik wel zou doen is je adviseren te zorgen dat je meer inzicht krijgt in de borderline, waar nu de daadwerkelijke basis voor de borderline ligt. Ikzelf bekijk altijd de energetische oorzaak, de reden waarom iemand iets als borderline op zijn pad krijgt. Het helpt om daar inzicht in te krijgen, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken in het leven en wellicht de borderline beter onder controle kunt houden. Ik kijk dus altijd naar de hele mens, inclusief de energetische kant van de zaak. Wat is het doel, wat komt iemand hier op aarde leren? Inzicht en bewustwording is een goed hulpmiddel om je leven richting te geven. Zoek een goede holistische therapeut die je inzicht kan geven in jou als heel mens. Doe dit naast de reguliere zorg, niet in plaats van... Zoek een vorm die bij jou past en die onderliggende oorzaken bekijkt. Bijvoorbeeld: combi numerologie/astrologie en bach bloesemtherapie.

Dit is wat ik iemand met borderline aan zou raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borderline is over het algemeen een teken dat je het moeilijk vindt om alle energietoevoer en prikkels in het leven op een rijtje te krijgen. Je bent als het ware het leiderschap over je eigen verwerkingsproces kwijt. In mijn ogen is het belangrijk te gaan zoeken naar de oorzaak, vaak is dat een verlies van contact met jezelf. Het is dus belangrijk daaraan te werken, door bijvoorbeeld ontwikkelen van Bewust Zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderliggende oorzaken bekijken door middel van numerologie/astrologie/bloesemtherapie? Nou, ik hoop niet dat er mensen zijn die dat advies op gaan volgen... Daar gaat geen borderliner beter van worden. Ik ga je geen min geven, want je zegt ook wel goeie dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar, weet dat je sceptisch staat tegenover deze benadering, daarover ga ik niet met je in discussie, dat is ieders goed recht. Ga je ook niet proberen over te halen. Maar het is ook ieders goed recht is er wel gebruik van te maken. Gelukkig heb ik al meerdere voorbeelden van mensen met borderline die middels deze benaderingswijze toch een stukje verbetering van kwaliteit van leven bereikt hebben. Ik zeg ook niet dat het te genezen is of dat je dit pad moet volgen in plaats van reguliere zorg, zeker niet. Het is heel belangrijk dat een borderliner zich niet onttrekt aan de reguliere zorg. Samenwerking tussen reguliere en complementaire (een veel beter woord mijns inziens dan 'alternatieve') zorg zou ik veel liever zien, aanvulling van elkaars uitgangspunten. Jammer dat jij er al van uit gaat dat geen borderliner er beter van zal worden, want daar zit je werkelijk op het verkeerde spoor. Dus graag voorzichtig met je uitdrukkingen. En ja, ik weet dat dit (nog) niet wetenschappelijk bewezen is. En als je me een min zou willen geven is dat ook prima hoor! Punten kunnen me werkelijk helemaal niets schelen. Het gaat mij om het welzijn van de mensen, die hier heel goede vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je geen antwoord geeft op de vraag. Wat zeggen en geen advies geven, terwijl de vraagsteller duidelijk vraagt of een partner en een kind wel of niet kan. Wanneer je dan zegt dat in principe alles kan is iedereen uitgepraat. Ik heb het gevoel dat dit antwoord van toepassing is op élke relatie, waarbij één van de twee, of allebei een of ander psychiatrisch syndroom heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies is, zoals je in mijn antwoord had kunnen lezen, om eerst zelf goed in beeld te krijgen wat borderline, inderdaad net als bij ieder psychiatrisch of ander chronisch symptoom, dus ook fysiek, voor jezelf betekent. Dit kan natuurlijk binnen de reguliere zorg, door middel van bijvoorbeeld psychotherapie, maar vaak wordt daar alleen symptoommatig naar je gekeken, terwijl een holistische visie naar de diepere oorzaken op zoek gaat op energetisch niveau. In mijn ogen kun je iemand niet adviseren om al dan niet een relatie aan te gaan, of al dan niet aan kinderen te beginnen. In principe ligt iedere keuzemogelijkheid open. Je kunt van te voren nooit voorzien wat het zal inhouden om een relatie aan te gaan of kinderen te krijgen. Dat kan een 'gezond' iemand niet eens. Je weet ook nooit hoe een relatie of een kind zich zal gaan ontwikkelen. Dus ik ga echt niet zeggen wat iemand moet doen. Ik kan alleen aanraden heel bewust je keuzes te maken en te kijken vanuit het NU, hoe de situatie op dit moment is. Dat een relatie of kinderen hebben niet altijd makkelijk zal zijn, lijkt me duidelijk. Je kunt alleen uitgaan van een huidige situatie. Ik heb ook geen kristallen bol hoor! Een mens is vrij in zijn keuzes en iedere situatie is weer anders. Dus een algemeen advies over relaties of het krijgen van kinderen kun je hier nooit geven, naar mijn mening. Dat een relatie en kinderen heel goed mogelijk zijn met borderline zie ik in mijn cliënten- en kennissenkring, en dat dat niet altijd goed gaat zie ik ook. Ieder gezin is anders. Iedereen zou eigenlijk goed doordacht aan een relatie en gezin moeten beginnen, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Je komt iemand tegen en dat klikt of niet. En zo verder... Ieder symptoom (lichamelijk, geestelijk of emotioneel) is ten allen tijde een uitdaging om eens naar diepere oorzaken te kijken. Een symptoom heeft in mijn ogen een signaalfunctie. Maar goed, dat is mijn uitgangspunt in behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WitteWaterlelie: met bovenstaande reactie van je ben ik het eens.
Inderdaad vind ik ook Ton65, dat een antwoord op deze vraag op elke relatie van toepassing is, omdat geen mens gelijk is aan een ander en iedereen wel "wat" heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk is dit op iedere relatie en ouders en kinderen van toepassing. Wat maakt een relatie van een borderliner immers anders dan andere relaties? Naar mijn idee werkt het in iedere relatie ook hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Waterlelie: "psychotherapie, maar vaak wordt daar alleen symptoommatig naar je gekeken, terwijl een holistische visie naar de diepere oorzaken op zoek gaat op energetisch niveau." Wil je daarmee nu zeggen dat je beter de reguliere gezondheidszorg kunt laten vallen en je richten op alternatieve geneeswijzen? :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Widar, als je goed gelezen had, had je begrepen dat ik vind dat de twee juist náást elkaar moeten staan. Het één mag het ander, in mijn ogen, niet uitsluiten. Het één is geen alternatief voor het ander. Zoals ik al schreef vind ik ook dat je de term 'alternatieve gezondheidszorg' beter zou kunnen vervangen door 'complementaire gezondheidszorg' of 'aanvullende gezondheidszorg'. Nee, absoluut niet de reguliere gezondheidszorg laten vallen! In feite zouden beiden geïntegreerd moeten worden in een algemene gezondheidszorg. Dat is mijn mening!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de gezondheidszorg moet alleen datgene worden geïntegreerd wat echt werkt, dat is mijn mening. En dat gebeurt altijd al. Wat niet werkt, mag hooguit nog alternatief genoemd worden, maar van mij eigenlijk zelfs dat niet. Als we alles gaan integreren waarvan men beweert dat het werkt, waar zijn we dan mee bezig? Met het spekken van de zakken van kwakzalvers en oplichters! (En dat gebeurt al teveel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stond ook op het punt om te minnen vanwege de alternatieve geneeswijzen die genoemd worden, en de suggestie dat een psycholoog of arts niet naar de hele mens kijkt (dat is inmiddels best wel behoorlijk achterhaald, in mijn ervaring, en al veel meer onderdeel van de regulie zorg dan in pakweg de jaren 40/50.)
De rest van het antwoord en vooral de zin : 'naast en niet in plaats van' houden de balans er in. En ja, ik ben helemaal VOOR het integreren van ALLES wat werkt en VOORAL het weglaten van wat niks anders doet dan eender welk ander placebo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zie jij, Marleen, al dat er tegenwoordig heel veel geïntegreerd wordt in de reguliere zorg. Inderdaad. Ik zie dat dan ook met plezier gebeuren. Er blijkt steeds vaker dat er meer werkt dan men aanvankelijk dacht.
Helaas moet ik zeggen dat de reguliere zorg veel onderzoek kan bekostigen doordat er een heel commercieel blok van medicijnfabrikanten achter staat. Het is jammer dat er niet meer wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de 'alternatieve' zorg, hoewel we nu vele onderzoeken zien naar bijvoorbeeld meditatie. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat eens allemaal goed komt. Kwakzalvers en oplichters Widar, daar heb ik het ook niet op! Ik zie graag wetenschappelijk onderzoek naar 'alternatieve' zaken. Het is moeilijk het kaf van het koren te scheiden voor een leek. Dat is jammer en zou veel inzichtelijker moeten zijn. Jammer echter vind ik echter wel dat men dit middels bureaucratische maatregelen en regeltjes wilt aanscherpen. Een balans in het geheel, dat zou er moeten komen, en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat dat werkelijk gaat komen in de toekomst. Misschien wel eerder dan wij nu denken. En het staat iedereen vrij gebruik te maken van de zorg van zijn of haar keuze. Dus jij ook! Prima als jij bij de reguliere zorg wilt blijven, maar gun anderen ook de vrijheid gebruik te maken van eender welke zorg die voor hen goed voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ja hoor, de betutteling slaat toe. We kunnen nu ELKE relatie voorzien van dit antwoord en niet alleen de mensen met psychiatrische moeilijkheden. De vraag is alleen maar of het kán of niet kan bij borderline. Je hoeft dus niet te zeggen of degene een relatie moet nemen of niet, dat moet ze zelf maar beoordelen. Maar de vraag is: "kán het?". Nee, niet alles kan. Jij vind dat alles moet kunnen, maar niet alles kan! Heel veel kan wel, maar ook heel veel niet. Wanneer kan het wel en wanneer kan het niet.Dat is de vraag. Niet of de vraagsteller het maar moet doen of niet. Zullen we alsjeblieft de geitenwollen sokken uit laten? Daar hebben we in de jaren 60-70-80 genoeg van gehad. Al die mensen die vinden dat alles maar moet kunnen. Kom op, wees reëel. Ik heb situaties gezien (in de psychiatrie) dat helemaal niets kon. Gewoon niet. Omdat de situaties daartoe domweg te extreem waren. Alternatief of niet, dat maakt me nies uit. Wanneer het maar werkt. daartoe staan we binnen de psychiatrie nog veel te veel in de kinderschoenen... zonder geitenwollen sokken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het toch wel in grote lijnen mee eens - zoals ik bij het antwoord van Dubossies al zei ; een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dat wil niet zeggen dat je met een blinddoek voor met 80 per uur door de bebouwde kom moet scheuren. Maar ook niet dat dan maar niemand auto zij mogen rijden. Probleem is dat je als buitenstaander niet altijd, niet tijdig, niet volledig of helemaal niet kunt bepalen bij wie het fout gaat en bij wie niet, en we moeten niet in een nazi-staat willen leven waarin van buitenaf voor mensen bepaald wordt of ze wel of niet (nog meer) kinderen mogen (al zou je soms persoonlijk het mes in de voortplantingsorganen willen zetten). Borderline is typisch zo'n 'gevalletje' waarbij het SOMS heel goed gaat, en SOMS heel fout gaat. Of soms tijdelijk even wat minder. Wat de keuze veel moeilijker maakt dan bij, pakweg, de discussie of zwaar verstandelijk gehandicapten wel of niet recht hebben op een kind. (Waar ik persoonlijk vind dat iemand die niet eens voor zichzelf kan zorgen, waar ze vaak zelfs een hónd niet verantwoord vinden, dat zéker niet voor een kind zou mogen doen). Dat is geen geitewollensokkerij, integendeel, dat is meer de discussie wanneer wie mag ingrijpen in het leven van welk mens. Voorwaar een heel gevaarlijk grijs gebied. Ik ken toevallig twee gezinnen met moeder resp. ouders met borderline, en bij beiden gaat het goed. Nouja, goed - niet slechter dan in doorsnee gezinnetjes met af en toe hun problemen. En ja, persoonlijk vind ik de combinatie borderline - alternatieve geneeswijzen een heel gevaarlijke, maar je praat wel over gewone volwassen mensen die hun eigen keuzes moeten kunnen maken. Ook als dat niet de onze zijn. Daarom is het zo belangrijk dat de informatie (en vooral de gevaren) rondom al die onzin zoveel mogelijk wordt rondgebazuind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Marleen! Met name ook je passage over de discussie of zwaar gehandicapten wel of geen recht hebben op een kind. Ook die discussie heb ik met regelmaat gevoerd, alhoewel ik moet zeggen dat steeds meer mensen (... ook en vooral in de hulpverlening) het ermee eens zijn dat dát toch echt niet kan.
Ik ken ook mensen met borderline, heb ze ook begeleid. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren waartoe borderline kan leiden, of in ieder geval onderschatten. Dat maakt het ook zo moeilijk. Vaak zie je niets aan die mensen en kunnen ze doodnormaal op een verjaardag bij de buren zitten. In hele heftige vormen lijkt het erop dat echt niemand in de buurt moet komen, zelfs de beste partner niet. Borderliners kunnen ze met de grond gelijk maken. Een kind kan zich daar niet tegen verweren. Zeker niet wanneer het zijn eigen ouders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het is jammer dat er niet meer wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt naar de ‘alternatieve’ zorg" Dat komt omdat veel van die zogenaamde alternatieve 'zorg' gebaseerd is op zaken waar al lang van is aangetoond dat die geen enkele werking hebben. "hoewel we nu vele onderzoeken zien naar bijvoorbeeld meditatie." Dat klopt. En acupunctuur ook bijvoorbeeld (waar ook van is aangetoond dat meer dan 90% niet werkt en slechts een klein deel wel). Goed onderzoek. "Kwakzalvers en oplichters Widar, daar heb ik het ook niet op!" Stop dan met numerologie. Dat is gewoon je reinste kwakzalverij. Klinkt bot, zal het ook wel wezen, maar het is nu eenmaal zo. "Ik zie graag wetenschappelijk onderzoek naar ‘alternatieve’ zaken." Accepteer je ook onderzoek als dat onderzoek uitwijst dat de door jou gewenste methoden niet werken anders dan wellicht als placebo? "Jammer echter vind ik echter wel dat men dit middels bureaucratische maatregelen en regeltjes wilt aanscherpen." Vind ik niet. Duidelijkheid moet er wezen, want er wordt mensen al veel teveel geld uit de zak geklopt met dingen die gewoonweg niet werken. Het kan nog gevaarlijk zijn ook, want door dat soort dingen laten mensen de reguliere zorg soms helemaal vallen en ondervinden daar soms ernstige gevolgen van (moet ik een zeker persoon aanhalen, die besloot dat een alternatieve geneeswijze beter was en uiteindelijk overleed?) "Prima als jij bij de reguliere zorg wilt blijven, maar gun anderen ook de vrijheid gebruik te maken van eender welke zorg die voor hen goed voelt." Moeten ze zelf weten, als ze hun tijd willen verdoen met nutteloze zaken, zolang het de maatschappij maar geen geld kost. (En dat zou het wel doen, als het zomaar zou worden 'geïntegreerd'.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk Widar, heel duidelijk! Een + als reacties punten op zouden leveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het jammer dat deze discussie er wederom op uitdraait op het klassieke punt of 'alternatieve' / 'complementaire' zorg wel werkt of niet. Daar gaat het in deze vraag niet om. Een algemeen advies omtrent relatie en kinderwens voor mensen met welke psychiatrische achtergrond dan ook, is niet te geven. Inderdaad is ieder 'geval' anders. Vandaar dat ik aanraad eerst goed zicht te krijgen op die psychiatrische achergrond (of je dat nu binnen reguliere en/of 'alternatieve' zorg doet (waarbij ik voorstander blijf van een combinatie)) voor je beslissingen kunt nemen. Los daarvan staat dat men niet kan voorzien hoe dingen in de praktijk zullen gaan lopen. En daar wil ik het verder bij laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het blijft prietpraat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zolang jij mensen kwakzalverij adviseert, blijf ik het bestrijden.
Werk eerst aan je zelf wanneer er sprake is van zware of extreme borderline.

dmv therapieen krijg je handvaten /inzichten in je gedragingen.
Vindt je mogelijk een balans voor jezelf en wordt je stabieler.

Dan heeft een relatie en kinderen betere kans van slagen .

Toegevoegd na 14 uur:
even toevoeging

als je nog voor de keuze staatvan het wel /geen relatie gezin beginnen .

het feit dat je dit vraagtop gv ben je je ervan bewust lijkt me en is n zeer goeie vraag van je !
daarvoor mn complimenten aan je .

zie verder mn andere reactie .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kunnen mensen met Borderline een relatie en kinderen hebben, net als mensen die als gezond geregistreerd staan het niet aankunnen (achteraf gezien).

Er staat bij borderline wel aangegeven dat borderliners over het algemeen gezien relaties niet lang kunnen houden maar dat wil niet zeggen dat elke relatie bij elke borderliner dus kapot gaat. Als er bij borderliners staat dat ze slecht voor zichzelf zorgen dat er geen enkele borderliner voor een kind kan zorgen. Het ligt ook aan de mate van de aandoening.
Een borderliner die niet echt heel extreem is kan prima zelf voor hun kind zorgen, een borderliner die wel extreem is zal dat zonder hulp zeker niet kunnen.

Er zijn kinderen de dupe geworden waaruit achteraf bleek dat de ouders de opvoeding niet aankonden en waarvan de kinderen en ouders onder toezicht komen te staan, het gebeurt nogal eens dat in een onbewaakt ogenblik de kinderen toch slachtoffer worden.....vaak zijn het geen ouders met borderline (die doen vaak alleen zichzelf iets aan), maar gewoon ouders die de druk van de kinderen teveel wordt...of overspannen zijn. Aangezien iedereen overspannen kan worden zou dus niemand voor kinderen mogen kiezen als we allemaal zouden vinden dat mensen die psychische problemen hebben niet aan kinderen mogen beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het gedeeltelijk met je eens :
Dat er NU geen problemen zijn geeft geen garanties voor de toekomst, uiteraard. Maar dat feit alleen mag natuurlijk GEEN reden zijn om dan maar gewoon in het diepe te springen met een enorme zak bagage op je rug, waarvan je WEET dat die problemen er vrijwel zeker WEL gaan komen. Daarmee is je verhaal eerder een pleidooi dat eigenlijk maar niemand aan kinderen moet beginnen, omdat je nooit weet of het wel goed gaat. Wie netjes auto rijdt, zal niet snel verongelukken. Al zit een ongeluk, natuurlijk in een klein hoekje. Dat wil niet zeggen dat je met een blinddoek voor 80 door de bebouwde kom kunt gaan scheuren.
En evenmin dat er dan maar beter niemand ooit achter het stuur kan kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, dat is nu net wat ik bedoel in mijn antwoord, niemand kan de toekomst voorspellen, maar dat betekend niet dat we dingen moeten laten zoals onder andere relaties en kinderen....ik ben er juist tegen dat mensen zeggen dit en dat niet te doen want je hebt, of je bent......
Iedereen kan voorspoed hebben en tegenslagen hebben maar we moeten gewoon wel ons leven kunnen leiden zoals we willen en zien wat er op ons pad komt. Tuurlijk is kinderen krijgen niet vanzelfsprekend en een grote verantwoording maar voor wie nu niet? Bedankt voor je reactie trouwens...
hoi
ik heb zelf ook 2 kinderen en heb ook borderline
en ik vind heel moeilijk om ze alleen op te voeden zonder hun vader
ik heb zelf geen vriend nu ja en is ook heel moelijk om iemand vast te houden heb nu wel sex vriend wat mij vriend wel was maar hij vind moelijk om met mij borderline om te gaan soms begrijp ik me zelf neit eens laat staan hij mij zo denk ik maar
ik vraag veel aandacht als ik vriend heb en daar moet je tegen kunne als man zijden vind ik
gr anita
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel. Mijn vrouw en ik hebben allebei borderline (werken ook allebei niet) en al bijna 9 jaar een relatie. Dat gaat niet altijd van een leien dakje en spanning is er af en toe best wel, maar in welke relatie is dat er nu niet. Als je redelijk met elkaar kunt praten en er begrip is, kun je ver komen.

We hebben 2 kinderen, waar 't goed mee gaat. Eentje ervan is zelfs autistisch, maar ook daar kunnen we goed mee omgaan.

Bij kinderen zul je moeten kijken of je borderline meer intern of meer extern is. Hou je 't voornamelijk bij jezelf, of merken anderen in je omgeving er ook behoorlijk wat van? Hebben ze er veel last van? Zo ja, dan moet je eerst eens goed overdenken of je wel aan kinderen moet beginnen (zou iedereen moeten doen, maar goed...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee! Dit bewijst maar weer dat het wel kan... En allebei nog wel. Het verbaast me overigens niet dat je autistische kind met de situatie kan leven. Hij heeft de aangeboren eigenschap zich van dingen af te sluiten, emotioneel weinig tot geen binding met wat er in zijn omgeving gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ton65: Het andere kind is geheel normaal en heeft ook nergens last van hoor. Het is dus niet zozeer een eigenschap van het autistische kind, maar gewoon wij die onze problematiek voor ons houden. @Adrem5: Niet elke borderliner is hetzelfde. Ik bijv. ben heel introvert in mijn borderline en laat er alleen tegenover volwassen wat van merken, wanneer ik daarvoor kies. Mensen merken niets aan mij, m'n kinderen zijn daar geen uitzondering op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ton65: dit bewijst m.i. niks..... het kán bij Widar, het kán bij een vriendin van mij (zie mijn antwoord), maar dat betekent niet, dat iedereen met Borderline om kan gaan met het hebben van een kind.
Verder heeft mij zoon ook een vorm van autisme en hij voelt juist enorm veel aan wat er buiten hem gebeurt.... vele autisten kunnen JUIST daar niet mee omgaan, maar dat is een totaal ander verhaal. @Adrem5: dat ben ik grotendeels met je eens, alhoewel ook niet ieder kind gelijk is aan een ander...de ene is gevoeliger dan de ander voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wat Wendy zegt. De ene borderliner is de andere niet, dus mijn verhaal betekent niet dat het zomaar bij iedereen mogelijk is. Dat was mijn bedoeling ook niet om dat te beweren.
Natuurlijk is dat mogelijk! Ik raad alleen wel aan om een goede behandeling te ondergaan, want dan is bordeline beheersbaar en goed onder controle te houden.
veel succes! en als je echt iets wilt dan kan je er komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je gelijk in
ik ben het met jou eens!!
Niet aan beginnen. Belang kinderen gaat voor. En kinderrechten op beide EIGEN ouders. M.a.w. aangezien vele borderlinevrouwen sterk wisselen van partner, volgens deskundigen zelve, niet doen. Schadelijk voor kinderen en dat moet niet langer mogen. U weet dan ook dat het een geestesstoornis is. Zie Blad Kind en Adolescent 2009. (Prof).
Het ware te hopen dat meldplicht wordt ingevoerd helemaal al voor de ggz en andere specialismen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat dit over jou?

aan je naam onder de avatar te zien lijkt het mij niet haalbaar momenteel.

als je weet en leert omgaan met BL, en dit ook aanvaard zou het een stuk schelen.
ook moet de partner op de hoogte zijn van BL (en het moet dus bespreekbaar zijn wederzijds) zodat ie weet wat de do's and dont's zijn.

dan nog is het makkelijk. kinderen kunnen namelijk structuur bieden, maar het ook enorm in de war schoppen. emotionele schommelingen kunnen lastig zijn met kinderen die geluld vergen, je ritme bepalen, en grenzen op kunnen zoeken.

ook het aangaan en onderhouden van langdurige relaties is niet echt niets waar iemand met BL in uitblinkt.

ik denk dat je eerst keihard met jezelf aan de slag moet gaan en stevig in je schoenen moet staan (accepteren, aanvaarden zodat BL en de gevolgen hiervan geen punt tot frustratie meer zijn)

dat is stap 1 (de basis) de 2e stap is natuurlijk het vinden van een partner die begrip voor je heeft, en waar je op terug kan vallen zonder dat deze je het gevoel geeft dat je faalt of dat je afhankelijk bent van een ander.

kortom: het is mogelijk en niet gedoemd te mislukken. ik zou echter liegen als ik zeg dat de kans om een relatie te verbreken bij een BLer niet groter is dan bij iemand zonder BL.

het is intensief om alles op de rit te houden, en voor iemand met BL is dit helemaal hard werken geblazen.