Hoe kun je je laten testen op autisme?

Waar en hoe gaat het in z'n werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.5K

Antwoorden (6)

Door een afspraak te maken bij de huisarts. Hij kan je doorverwijzen naar de juiste instantie, zoals het riagg. Hier nemen ze allerlei tests af (schriftelijk en vaardigheid). Vevolens kunnen er scores worden toegekend aan de antwoorden en komt naar voren of je voorkomt in de DSM5 en of je autisme hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een test op internet doen en als daar uit blijkt dat je autistische trekjes hebt, dan zou ik naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog voor een echte goeie test.
Als daaruit komt dat je autistisch bent, dan krijg je hulp om te leren omgaan met je aandoening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf bij de huisarts een aanvraag doen voor een beoordeling door het ziekenhuis, afdeling Psychiatrie. Is naar mijn ervaring toch meer maatwerk dan bijvoorbeeld het Riagg. En als het inmiddels niet veranderd is in de zorgverzekering, hoef je er zelf niet (extra) voor te betalen, maar valt het gewoon onder je ziektekostenverzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker!
De eerste stap is naar de huisarts gaan. Hij/zij kan een soort van "voorscreening" doen. Vindt hij/zij, dat je kenmerken van autisme vertoont, dan zal je een verwijsbrief krijgen voor een psycholoog.
Mijn zoon is destijds doorverwezen naar Altrecht afdeling jeugd: http://www.altrecht.nl
Daar maak je dan een afspraak met een psycholoog en krijg je gesprekken en allerlei onderzoeken en testen te doen.
Daarna wordt de diagnose wel of niet gegeven door een psychiater (in de situatie van mijn zoon).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx + de andere +sers ;-)
Een officiële diagnose zal door een Psychiater of Psycholoog gesteld moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me geheel aan bij Mjager3!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee jullie hebben gelijk,wilde echter duidelijk maken dat in elk geval de Huisarts NIET de diagnose Autisme stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had een psycholoog met specialisatie op de gebied, en heb wel degelijk een hele mooie officiële diagnose op papier staan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc..... sorry... maar.... hoe breng ik dit nou netjes.... uh...
weet je zéker dat je een ECHT label hebt en geen fake?????
Want volgens mij moet er een psychiater aan te pas komen hoor!!! Ben je niet stiekem toch gezien een keertje door een psychiater? Dat je het niet door hebt gehad?
in eerste instantie ga je naar je huisarts die kan je doorverwijzen . wij zijn toen bij het autisme centrum in leiden terechtgekomen en zij doen dan een heleboel testjes. er staat meestal wel een wachtlijst van ongeveer 1 a 1,5 jaar. daarna krijg je pas een officiele diagnose. niet iedereen mag zomaar de diagnose stellen.