Hoe komt het dat mensen die antidepressiva slikken veel meer trek in eten hebben dan daarvoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8K

Antwoorden (5)

Dit is een vrij veel voorkomende bijwerking van antidepressiva, ik heb geen moeilijke studies gevolgd dus kan het je niet op een moeilijke manier uitleggen, wel wat makkelijker.
De werkzame stof uit antidepressiva heeft invloed op je hersenen, het zwakt iets af of voegt iets toe. Bijvoorbeeld een stofje waardoor jij je minder angstig voelt of een stofje waardoor je alles iets gekleurder ziet.
Toevoegen van zulke stoffen kan grote invloed hebben op je lichaam. Vaak mogen mensen met antidepressiva geen auto besturen omdat het een ietwat versuffende werking heeft, om toch scherp (alert) te blijven kan je dan het gevoel krijgen dat je honger hebt. Je gaat dan meer eten.
Soms is ook een bijwerking dat je stofwisseling veel sneller gaat, je hebt dan simpelweg gewoon altijd honger.

Welke bijwerkingen antidepressiva hebben verschilt per soort medicatie, per persoon (iedereen reageert er anders op) en per dosering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik slik nu sinds 6 weken anti-depressiva ( paroxentine-eerst 20 nu 40 mg),ik moet me wel dwingen om te eten ,ik ben nu 6 kilo daardoor afgevallen.
Vorige keren,heb helaas meer ervaring met anti-depressiva heb ik net het tegenovergestelde gehad,en kwam ik 20 kilo bij.
Zo zie je maar dat dat niet te voorspellen is,je hebt zelf ook beetje eetgedrag in de hand.
Maar moet zeggen dat ik hier ook de nodige vragen en angsten over had voor dat ik met de medicijnen begon,ik heb veel vragen beantwoord gekregen door de lieve mensen hier op Goeie Vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat depressieve mensen geen vertrouwen inzich zelf hebben. Wanneer ze anti depressieva slikken denken ze vaak dat het helpt en daardoor hebben ze iets meer vertrouwen, ben je iets minder neerslachtig, eet je ook iets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor depressie kies je niet, dat overkomt je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jij bent de oorzaak vAn je problemen, meestal onbewust door foute denkpatronen ( kan ook door een afwijking te kort aan bepaalde stofjes ) echter kan iedereen depressief raken dmv fout denkgedrag. Veruit de grootste groep wordt depressief ( 1 op de 3 ) en lang niet iedereen heeft te kort aan bepaalde stofjes. Dus je bent wel zeker daadwerkelijk verantwoordelijk : lees maar eens "ik kan denken en voelen wat ik wil" van René diekstra
Van de meeste middelen tegen depressie en andere aandoeningen van de psyche komen mensen aan. Sommige enkele kilo’s, maar in andere gevallen soms wel tientallen kilo’s. De aard en de ernst van de klachten zijn niet alleen afhankelijk per persoon, maar hangen ook van de dosis af die iemand moet slikken.

Depressieve mensen eten soms ook heel veel om toch nog een bepaalde troost te hebben. Het kan dus zijn dat ze na het krijgen van medicatie juist minder gaan eten. Maar ook in die gevallen treedt vaak gewichttoename op, als gevolg van het medicijn zelf. Mensen die dus op hun gewicht willen blijven in die gevallen, zullen de weegschaal goed in de gaten moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bijwerking van antidepressiva kan zijn dat je het niet meer voelt wanneer je verzadigd bent. Je blijft dus ook na het eten dat je doorgaans eet, zitten met een hongerig gevoel. Als je dat weet, kun je daar rekening mee houden door alleen te blijven eten wat je nodig hebt. Maar als je dat niet weet of als dat gevoel heel irritant is, ga je meer eten.