Ik ben bang voor onweer Wat kan ik hier aan doen? Ik wil hier vanaf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4K

Antwoorden (10)

tja ik denk dat je er toch aan moet gewennen
hieronder een stukje software waarmee je
onweer kunt laten klinken lekker met regen en wind en zo
dat zal wellicht helpen om er aan te wennen
12 jaar geleden
Ik ben ook bang voor onweer, tegenwoordig dwing ik mezelf om ernaar te kijken, dit helpt wel een beetje omdat ik nu het idee heb dat ik er meer 'Controle' over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je verdiepen in het fenomeen onweer, ga er veel over lezen, leer het begrijpen.
Pas dan weet je waar je echt over praat.
Je volgende stap is kijken hoeveel mensen er in ons land door bliksem dodelijk worden getroffen.
Dat zijn er tussen de 3 en 5 personen.
Onderzoek dan waar deze mensen stonden toe het ze overkwam.
Dan pas weet je dat je daar niet moet staan tijdens onweer.
Zoek dan uit wat de veiligste plek is bij onweer.
Dan zal je ontdekken dat er in ons land, met al die miljoenen inwoners er per jaar minder dan een halve persoon, ergens in een gebouw getroffen kan worden door onweer.
Die kans is dan een op de 35 miljoen.
Maar jaren lang wordt er niemand getroffen in huis door de bliksem, dus eigenlijk is die kans nog veel kleiner.!!
En in een auto ben je zelfs 100% veilig.
Dus waar ben je bang voor?
Voor een knallend onweer?
het lawaai misschien?
De lichtflitsen en niet wetend wanneer de klap komt?
Weet je als je de klap hoort, is de bliksem al geweest, is het gevaar al voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou helemaal 100% is het niet hoor, in de auto.
De 'lading' is er nog steeds, dus erin blijven is dan wel veilig, maar uitstappen dan weer niet. Tenzij de auto even parkeert tegen een lantaarnpaal aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het na de inslag tegen een lantarenpaal parkeren blijkt onzin te zijn, de meeste bumpers zijn van kunststof, ook is de restspanning na de inslag binnen enkele min, of eerder, weg. ja er worden natuurlijk wel wat meer mensen door de bliksem getroffen, maar ook dat zullen er niet veel zijn.
Ik was nooit bang van onweer en vond het alleen maar mooi. Vond ook al die "gruwelverhalen" eigenlijk best spannend.

Ik weet niet of veel lezen en er naar kijken echt helpt.

Ik schrijf niet voor niets "ik WAS niet bang". Ik zeg niet dat ik er nu panisch voor ben maar sinds ik ooit op een zeer verlaten camping met een klein tentje, boven op een heuveltje en pal naast de enige boom in de verre omtrek heb gestaan (wel droge voeten dus) en we midden in de nacht gevlucht zijn naar de toiletgebouwen heb ik wel VEEL meer ontzag voor natuurverschijnselen.

Ik vind al die verhalen hoe je precies moet staan en waar op zich OK maar ik vind het toch wel VEEL prettiger veilig binnen te zijn.

Dus als ik heerlijk binnen sta vind ik het nog steeds mooi maar als ik evt weer eens buiten ben voel ik mij ook zeker niet prettig. Ik denk dat dit ook helemaal niet raar is.

Dus probeer evt je angst in te perken. In een normaal huis ben je behoorlijk veilig. Wees dan gewoon niet bang. Loop je buiten, tja dan is het wat anders
12 jaar geleden
Dát je bang bent voor onweer weet je al. Volgens mij moet je vaststellen waarvoor je bang bent, dus wat is je angst. En daarna kan je gaan onderzoeken of het gegrond is of niet. Als je dingen begrijpt is het vaak al een geruststelling. Ben je bang voor inslag in je huis, kijk dan wat je er allemaal aan kan doen zodat je je veilig voelt in je eigen huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er over lezen kan je heel wat wijzer maken. Toch zijn veel mensen bang voor onweer. Het is iets waar we geen grip op hebben, en het kan ook nog eens gevaarlijk zijn!
De site www.onweer-online.nl is een site voor onweerliefhebbers. Echter, hier komen ook veel mensen bij elkaar die angst hebben voor onweer.
Er is een groot forum, en een chat, waar je tijdens het onweer met anderen in contact kunt zijn.

Tussendoor kun je ook nog eens de prachtige foto's bekijken die door de liefhebbers gemaakt zijn.
Ik zit zelf al een tijd op dit forum, en ik heb gemerkt dat veel mensen die angstig zijn hier steun vinden, door elkaar, en door te leren over onweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er zo angstig aan onweer?
a) De Donder? Dan moet je weten dat wanneer jij de donder hoort, het gevaar van de bliksem al lang voorbij is en die ene bliksem jou niet heeft geraakt!
b) de bliksemflits? Dan moet je weten dat wanneer jij die bliksemflits hebt gezien en je daarvoor bang bent geworden, jij nog steeds leeft en die ene bliksem dus al weer voorbij is!

Dus zolang jij het ziet en hoort en/of bang voor bent, LEEF je gewoon nog en is het kwaad voorbij gegaan.

Daarnaast kan je tellen. Voor elke seconde tussen de donder en de bliksem, zit 3km. En dat is een heel eind!!!
Zo hoef je alleen maar bang te zijn als die flits en de donder gelijktijd is. Maar dan nog steeds geldt a) en b), dus heb je het OVERLEEFT!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf je zo niet erg vaak denken aan het 'wel of niet geraakt worden'? Dat lijkt mij juist extra angstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het eenmaal zovaak hebt 'overleeft', dan zal je eerder geruster worden. Want je zal merken dat die kansen erg klein zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een foutje opgemerkt. Het is voor elke 3 seconde 1km
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de flits komt altijd eerder dan de donder
Vroeger was ik erg bang voor onweer. Als kind kroop ik achter de bank of onder de tafel. Dit komt omdat onze hond er zo bang voor was. Door hem werd ik er ook bang voor. Mijn ouders waren helemaal niet bang voor onweer, mijn broers en zussen ook niet.

Zo bang als ik er vroeger voor was (ongeveer tot mijn 18e), zo weinig doet het me nu. Het kan me niet meer boeien.

Ik ben er vanzelf overheen gegroeid. Misschien groei jij er ook vanzelf overheen. Ik denk het wel hoor, het komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Angst voor onweer kan al op jonge leeftijd ontstaan zijn. Soms nemen kinderen de angst over van hun ouders of van iemand anders. De angst voor onweer is één van de meest besmettelijke vormen van angst. Onweerfobie heeft een officiële naam: 'astrafobie'. Angst voor onweer treft ongeveer 1,5 procent van de bevolking, dus je bent niet alleen.

Wanneer er sprake is van echte astrafobie, is behandeling zinvol. Zelf over de angst heenkomen lukt meestal niet. Daarvoor is de angst te overweldigend. Een behandeling kan zijn: EMDR of gedragstherapie.

EMDR wordt toegepast wanneer iemand onweerfobisch is geworden door een trauma. Terwijl de cliënt met zijn ogen een bewegend object volgt, wordt het trauma opnieuw beleefd en in een positief daglicht geplaatst.

Gedragstherapie wordt toegepast bij onweerfobie die in de kindertijd is ontstaan. Patiënten krijgen een draaiboek mee naar huis, waarin staat wat ze kunnen doen bij onweer. Hulpverleners staan tijdens een onweersbui telefonisch paraat om patiënten door hun vrees heen te praten.

Spreek er met je huisarts over. Uit de praktijk blijkt dat bijna iedereen van een onweerfobie af te helpen is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even rekenen helpt altijd: het aantal verkeersdoden in Nederland in 2010 was 640. Het aantal 'onweersdoden' is minder dan 5.
Durf je wel het verkeer in te gaan ?
Dan hoef je voor onweer niet bang te zijn.
Ikzelf vind onweer ook gewoon mooi.