Wat moet je doen als je het niet eens bent met een psycholoog?

Een psycholoog heeft bij mij ADHD vast gestelt en mijn ouders zijn het er mee eens maar ik weet zelf dat ik een adhd heb. Mijn vrienden zeggen ook dat ik het niet heb ik ben altijd heel rustig.

Ik moet nu ook medicijnen slikken maar dat wil ik absoluut niet. Ik ben 17 jaar wat moet ik doen ik heb het hele verhaal al uitgelegd aan mijn vader en moeder maar die doen er niks aan. Ik vroeg aan mijn ouders waarom zij denken dat ik ADD heb ze gaven geen antwoord.

Wat moet ik nu doen? Ik vind het trouwens ook erg raar hoe snel die psycholoog die diagnose stelt.

Toegevoegd na 12 minuten:
8 jaar geleden moest ik ook naar en psycholoog en toen werd bij mij autisme pdd nos vast gestelt al mijn vrienden en familie kregen dit te horen Ik heb toen jaren lang met een minderwaardigheids komplex rondgelopen ik dacht dat ik anders was dan anderen. achteraf toen ik 15 was en weer onderzocht moest worden bleek het dat ik helemaal geen autisme pdd nos had.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik word echt helemaal gek van al die diagnoses ik weet nog goed toen mij mentor zij je hebt helemaal niks je bent gewoon normaal.

Mijn vader is nogal snel overgehaald als iemand iets zegt van hij heeft dit of hij heeft dat dan gelooft hij het snel.

Ik ga er psychologisch helemaal van kapot nu moet ik weer gaan uitleggen dat ik ADHD heb terwijl ik zelf weet dat ik het niet heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeacht of het waar is of niet, als je ADD hebt (psychologen noemen het ADHD van het minder oplettende type of zoiets) ben je niet perse druk zoals dat met ADHD wel vaak het geval is. Wel vreemd dat alle vrienden/familie ingelicht zijn over die constatering. Ook is het vreemd dat ADD/ADHD zo snel vastgesteld is, bij heeft dat wel wat onderzoekjes en gesprekken gekost.
Annswers
12 jaar geleden
Waarom wil je geen medicijnen slikken, je kunt het wellicht een maand proberen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die medicatie is niet voor iedereen even prettig
denk bij methylfenidaat aan de rebounds, verhoogde hartslag, opgejaagd gevoel etc
het is niet iets wat je zomaar even uit test lijkt mij. (gebruik het zelf, maar alleen omdat het dagelijkse leven zonder dit goedje puur overleven onder een hoop stress is voor mij)
Annswers
12 jaar geleden
@ Eucalypje, ja daar heb je ook gelijk in, niet mee experimenteren. Ik bedoel meer dat bepaalde medicijnen je juist heel erg kunnen helpen, maar dat weet 17U pas als hij daar ervaring mee heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees gerust, ADD en ADHD zijn allebei verzinsels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sherpa
HAHAHA!!!! wat zet jij jezelf voor schut met deze uitspraak zeg! verdiep je erin voor je de wijsheid in pacht denkt te hebben, of accepteer dat je jezelf voor paal zet hiermee. waarschijnlijk ben je niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van het feit weet dat zowel ADHD als ADD keihard aan te tonen is met een scan. dus.... lees je even in over hersengolven, en neurotransmitters en doe dan nog een keer een poging. tevens een oproep aan elke ADD'er en ADHD'er die hier op GV zit: jongens en meiden: we mankeren niets volgens sherpa!!! HOERA HOERA HOERA!!!!! we hebben nergens last van, we hebben geen probleem!
OMG...sherpa!! waar was je toch al die tijd???? @answers
als er geen diagnose is dan ook geen medicatie. heel enkel wordt ritalin gegeven om te testen of het verschil maakt.
echter is dit een kortwerkend middel, dus een maandje is echt wat lang hoor :)
men wordt met ritalin rustiger (of in het hoofd bij ADD, of in bewegingen bij ADHD) maar bij niet iedereen werkt het. sommigen merken er helemaal niets van, en dan sluit het ook niets uit/toont het ook niets aan. wist je trouwens dat aardig wat mensen erachter komen dat ze ad(H)d hebben doordat een snuif van e.o.a. juist een hele andere uitwerking heeft bij ze? (dus niet hyper worden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sherpa : ik ben HELEMAAL met je eens dat de diagnose ADD en ADHD nog wel eens onterecht gesteld wordt, helaas veelal in het geval van opvoedingsproblemen (van ouders of onderwijzers), maar dat maakt de aandoening zelf beslist geen verzinsel. Vroeger heette het anders ; ik ben indertijd gediagnosticeerd met wat toen MBD heette - maar exact dezelfde verschijnselen geeft. Ik red me echter uitstekend zonder medicijnen door wat trucjes toe te passen in het dagelijks leven en vooral mezelf te nemen zoals ik ben. Ik ben er alleen nog niet helemaal van overtuigd of het echt een ziekte / afwijking (' iets in de hersenen, zoals vroeger dus ' minimal brain damage' ) is, of gewoon een karaktertrek die in sterkere en minder sterke mate kan voorkomen, en - helaas- niet altijd strookt met de eisen die de moderne maatschappij aan ons stelt en de prikkels die op ons afkomen. Dat kan inderdaad medicatie voor sommige mensen noodzakelijk maken. Maar zeker niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onterecht vind ik heel wat anders dan roepen dat ADHD en ADD onzin is. bovendien zijn er meerdere gradaties. fijn dat je er zonder foefjes, medicatie en andere dingen uit bent gekomen, maar er zijn ook veel mensen die zo vast lopen. het bestaat wel degelijk dus, en het is ook aan te tonen, maar de ene ADDér of ADHDér is de andere gewoon niet. MBD is echter nooit aangetoond, dit in tegenstelling tot ADD/ADHD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt; van hersenschade of zuurstoftekort (mbd) is nooit iets gebleken, maar de diagnose kreeg je toen naar aanleiding van dezelfde symptomen als nu ADHD. (Ook in de jaren 70 waren er ' lastige drukke kinderen' ).
Ook AD(H)D is vooralsnog niet aan te tonen op een hersenscan, maar wel redelijk vast te stellen aan de hand van een lange lijst symptomen. In dat opzicht staan ze min of meer gelijk, alleen is nu de omschrijving wellicht uitvoeriger, de tests beter (al zou je dat op grond van veel misdiagnoses niet zeggen) en de mogelijkheid tot medicatie, wat er vroeger natuurlijk niet was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.encognitive.com/node/10319 http://carolbogart.hubpages.com/hub/The_ADHD_Brain_IS_Different
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, ik heb er zelf ook ervaring mee. Al was dat met een andere psychische aandoening dan ADD/ADHD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje Ik heb me meer in deze materie verdiept dan jij ooit zult kunt bevroeden. Ik zeg niet dat mensen die een ADHD of ADD diagose krijgen niets mankeren.
Er is (soms) klinisch iets vast te stellen, b.v. met een hersenscan. Maar het blijven niet meer dan labels voor een verzameling symptomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik helemaal met je eens (laatste zin) en ik denk ook dat het niet echt 1 noemer is. maar het staat bekend onder een bepaalde naam, ondanks dat het enorm veel raakvlakken en overlappingen heeft met heel veel andere dingen. soms klinisch iets vast te stellen? (klinisch is een heel breed woord) en in die zin kan het voor mensen die er WEL veel last van hebben best kwetsend zijn om te horen dat het verzinsels zijn. persoonlijk vind ik dat nogal kort door de bocht, ondanks dat je aangeeft dat je je enorm in de materie hebt verdiept.
(afkeuring en onbegrip is ze niet vreemd, maar dat zal je ongetwijfeld weten als ik je tekst zo lees) maar..... hoe weet jij wat ik wel of niet kan bevroeden eigenlijk, of ooit zal kunnen? ik claim niet de waarheid in pacht te hebben, maar beweer zeker niet dat ik een leek ben op dat gebied.

Antwoorden (8)

een tweede opinie vragen bij iemand anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja aangezien je 17 ben bijna 18 dan zullen je ouders toch rekening moeten houden met je zeker met medicijn gebruik
een tweede opinie is wel nodig denk ik
je mag zeker na je 18de je eigen 2de opinie hebben
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er verder weinig van hoe het juridisch zit maar het lijkt me toch raar als je je 17 jarige medicijngebruik af gaat dwingen voor ADD/ADHD, een probleem waar je vooral zelf de nadelen van ondervind en wat geen lichamelijk kwaad kan ofzo als je het niet slikt. Ook lijkt me dat iedereen recht heeft op een 2de opinie, 18 of niet.
Even iets duidelijk maken.
In het ziekenhuiswezen (DUS OOK BIJ JE PSYCHOLOOG) ben je vanaf je 16e jaar volwassen. In tegenstelling tot andere zaken waarbij je dus 18 moet zijn. JIJ mag dus bepalen wat je wilt en niet wilt, en je ouders hebben daar niets over te zeggen.

Ik zat een tijd geleden (toen was ik 17) in een soort opvanghuis en er werd gezegd dat ik Autisme had en dat ik langer daar moest blijven (was permanente bewoning op een groep..niet fijn dus) Ik heb mijn psycholoog uitgelachen en ben naar huis gegaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Voor sommige mensen is en permanente bewoning op een groep wel prettig en een oplossing, vergeet dan niet. Wel goed dat je voor jezelf opgekomen bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers, voor mij was het ook even fijn hoor, kan het best begrijpen, alleen daar was het niet fijn :P @ boezzoeli(nogwat) wat zou jij dan doen als jij die psycholoog 2x hebt gesproken en ze zegt: ik denk dat je Autisme hebt..
Ik kon mijn lach niet eens inhouden..zij was bloedserieus..maar ik kon het gewoon niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemd te weten dat een reactie die niet gepast is een kenmerk is van ASS (Autisme Spectrum Stoornissen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, geloof mij, de reactie was absoluut gepast ;) Alleen kan jij het je niet voorstellen denk ik.
Wat zou jij doen als je iemand 2x spreekt, en diegene die jou 2x spreekt zegt: je hebt autisme.
Ga je er dan serieus op in? Of reageer je dan zo van, ja tuurlijk..:')
Annswers
12 jaar geleden
@Ytje, als de diagnose na een half jaar was vastgesteld, was het dan anders voor joi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoe vaak de persoon in kwestie mij spreekt en onderzoekt in dat half jaar.
In 2x een klein gesprekje kun je niet zeggen van iemand of deze een stoornis heeft.
Als de psycholoog mij een half jaar lang elke week zag, sprak, onderzocht etc. Dan zou ik het wel geloven ja.
Niet dat ik dan alsnog medicatie oid zou willen nemen, aangezien ik er zelf geen last van heb. Maar toch. Vroeger werd tegen mij gezegd na 1x bij de dokter geweest: je hebt Prikkelbare Darm Syndroom (een chronische darmziekte waar je weinig tegen kan doen) dus dat geloofde ik niet. Pas na vele vele vele onderzoeken geloofde ik het, omdat er verder niets uit kwam, dus het wás dat. Dat is dus een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou vragen waarom iemand dat denkt. juist OMDAT deze de conclusie zo snel trekt. ik wil dan weten wat er zo overduidelijk is waardoor men dit denkt van mij.
zelf vind ik het een vrij serieuze zaak, dus persoonlijk echt niet gepast om te lachen hierom. snap niet wat de huisarts ermee te maken heeft. is deze ervaring bepalend voor alles op medisch gebeid wat er nog komen gaat en staaf je hier voortaan alles aan? ik zeg heus niet dat je alles maar klakkeloos aan moet nemen hoor, beslist niet!!
maar alles klakkeloos verwerpen omdat je vind dat jij het beter weet vind ik weer een heel ander uiterste. en daarbij, ik persoonlijk ontken niet dat ik ASS heb. ik heb dus WEL verder gevraagd (voor je zegt dat ik dit uit mijn duim zuig misschien, het komt dus echt uit de praktijk) dat jij er geen last van wil hebben wil niet zeggen dat er niets met je aan de hand is natuurlijk. blijkbaar is er toch wat meer aan de hand. er zijn meerdere mensen die het zeggen, dus zit er dan niet heel misschien ergens mogelijk een hele kleine kern van waarheid eventueel???
kweenie hoor, mijn zou het op zijn minst stof tot nadenken geven in ieder geval, zonder dat ik me wat aan zou laten praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts was degene die mij de diagnose prikkelbare darm syndroom gaf..dat heeft de dokter ermee te maken. Ik heb gevraagd hoe ze erbij kwam..en ze zei dat ik stil was in de groep (ja logisch..kvoel me niet op mn plek..moet wennen) Er is EEN persoon die zegt dat ik autistisch zou zijn..EEN PERSOON die ik 2x gesproken heb. Deze onderbouwt het omdat ik niet wat verlegen ben..(zie boven dit stukje)
Als IK er geen last van heb, je gaat er niet dood van, en iedereen lacht met mij mee de psycholoog uit..WAAROM zou ik dan behandeld moeten worden? Hetzelfde als dat je tegen een adhder zegt: jij bent chronisch moe, daar moet jij voor behandeld worden!! Uhm nee..ik ben op en top fit, energie teveel, ik merk er niks van, ga er niet dood van, dus waarom behandelen voor iets dat niemand ziet behalve 1 persoon??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snap nog steeds niet wat een prikkelbare darm met autisme te maken heeft maar het zal aan mij liggen. niet om het een of ander maar je hebt zo te lezen wat trajecten doorlopen. waarschijnlijk niet omdat je zo lekker functioneert of in je vel zit of geen probleem hebt. je kan het ontkennen, maar nogmaals: er kan een kern van waarheid in zitten want je maakt mij niet wijs dat het voor zweetvoeten was natuurlijk. al lacht de hele wereld die spych uit, wat wil dat zeggen?
je andere vergelijkingen vind ik kolder.
bovendien een adhd er kan moe zijn (deze heeft een burnout, dus breek me de bek niet los) maar kan ook enorm veel energie hebben (weleens van een hyperfocus gehoord? of een adhd die een plan uitwerkt?pfff.. met geen 6 paarden er vanaf te helpen hoor.) niet dat je mij moet overtuigen, maar vind je reacties nog steeds niet echt ergens op gebaseerd, afgezien van je eigen persoonlijke mening die niet echt onderbouwd zijn met wat concreets. maar wat denk jij zelf van autisme? welk beeld/idee heb jij van een autist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft ermee te maken dat ik al eens eerder een diagnose ben opgedrongen die ik niet geloofde. Pas na veel onderzoek bleek het wel zo te zijn. Maar hier had IK LAST VAN. Bij dat autisme heb ik er geen last van, ik ga er niet dood van, dus zijn onderzoeken totaal doelloos. En de vraag over wat of wie een autist is, daar ga ik niet eens op in. Ik heb een opleiding gedaan waarin vaak genoeg besproken is wat en hoe over autisme en dergelijke soorten ervan. Jij weet die blijkbaar ook, dus ik ga er niet over beginnen.
Ik heb niet een heel traject doorgelopen. Dus dat heb je mis ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een #heel# traject doorlopen? waar zou ik dat gezegd moet hebben? (gezien je reactie ging ik hier ook niet van uit hoor) ;) doorlopen wil niet zeggen afgemaakt natuurlijk. maar goed, je kwam niet voor zweetvoeten bij de spych, je kwam niet voor zweetvoeten bij een praatgroep, je ouders denken niet vanwege je zweetvoeten dat er ''wat mis'' is, je zit niet om zweetvoeten in een soort opvanghuis. ik zeg niet dat er van alles aan je mankeert begrip me goed, maar zeg dat je het kan overwegen om eens verder te kijken dan keihard nee te roepen natuurlijk. dit soort dingen zijn niet standaard, en komen niet uit de lucht vallen natuurlijk. ik heb ook geen last van mij ADD, als ik maar blijf roepen dat anderen het maar verkeerd hebben en verkeerd zien. dood ga ik er ook al niet aan. had een keer nierbekken ontsteking, maar omdat ik hard ben voor mezelf gilde ik het niet uit, en was er volgens de dok niets aan de hand. hij zat er dus naast. maar wat wil dit in godsnaam zeggen? de do had het fout, so what? hij heeft het ook zo vaak goed gehad, en toch neem ik niet alles zomaar aan. net zoals ik er vanuit ga dat ie alles maar mis heeft vanwege die ene fout. met een diagnose kan je blij zijn of niet, dit krijg je niet opgedrongen, het zijn feiten. je kan vragen hoe en wat, en er bestaat er ook zoiets als leren accepteren en aanvaarden. en nogmaals, dat hoef je niet met alles te doen, maar afwijzen en zeggen dat het klopt vind ik kort door de bocht, persoonlijk. ik weet niet over soorten autisme hoor, heb een opleiding SJD gedaan dus ben er niet in thuis.
maar ik denk dat jij een beetje een heftig beeld hebt van autisme, en je daarom vind dat jij nooit aan dit beeld kan/zal voldoen. (er bestaan niet alleen soorten in, maar ook gradaties in)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen heftig beeld van autisme hoor, in tegendeel :) Het zijn vrij normale mensen tot heftig beperkten. Je heb allerlei verschillende soorten autisme, van PDD-NOS tot Asperger.
Ik woonde een paar dagen in zo'n groep, maar uiteindelijk zat ik er toch voor zweetvoeten, aangezien de hulp totaal niet geschikt voor mij was (het probleem lag bij het gezin, niet bij mij alleen). Wat betref de diagnose opgedrongen krijgen, en feiten. PDS (prikkelbare darm syndroom) is een ziekte die je alleen kan stellen door middel van wat symptomen..niet erg feitelijk dus. Het is ook niet echt opgedrongen, en ik doe er zelf mee wat ik wil. Vroeger lag ik de hele dag op bed van de pijn. Nu heb ik de pijn leren te verbijten, en weet bijna niemand meer dat ik het uberhaupt. We snappen elkaar wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan alleen ff duren :) maar met de pijn verbijten heb je nog niet de/een oorzaak natuurlijk. of vind je dat niet van belang dan of boeit het niet zo omdat je er geen/weinig last van hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, zoals ik al zei lag ik de hele dag op bed van de pijn, ik kon nauwelijks me eigen aankleden. De oorzaak is bij Prikkelbare Darm Syndroom heel duidelijk. Je darmen raken geirriteerd van bepaalde soorten voeding. In de tijd dat ik nog erg ziek was, irriteerde mijn darmen van ALLES. Nu ik doorbijt van niks meer.
Ik ga er niet dood van, het wordt niet erger..dus het is wel goed zo haha ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel stoer en flink van je!! :))
Probeer eerst eens inzicht te krijgen in waar je ouders naar op zoek zijn. Waarom wil iedereen zo graag dat jij iets hebt? Vertoon je afwijkend gedrag? Heb je ergens hulp bij nodig die je alleen kunt krijgen als je een stempeltje hebt? Willen ze dat je een WAJONG aan gaat vragen? Ben je heel opstandig en moeilijk opvoedbaar? Of heb je een stel overbezorgde ouders die bij het minste geringste denken dat het helemaal mis loopt met jou? Wat is voor hen de meerwaarde van die diagnose?

Voor het gemak ga ik er even van uit dat ze vanuit de beste bedoelingen handelen. Zou het mogelijk zijn om ze te laten zien dat er niks aan de hand is? Dat je eens een goed gesprek met ze aangaat over wat ze nou precies aan jou zien dat zo 'anders' is dat ze vinden dat er een stempeltje op moet, en dat je dan zelf (of met hulp) probeert dat te veranderen? Dus dat je samen met je ouders zelf een 'handelingsplan' opstelt en je eigen gedrag aan gaat pakken? Dat kan natuurlijk alleen maar als je er zelf achter staat.

Over dat vertellen aan iedereen: Je bent 17, als jouw ouders in de omgeving rondstrooien dat jij ADHD hebt en jij bent het daar niet mee eens, kun je dat er ook gewoon bij zeggen (op een rustige manier). Mensen van 17 worden over het algemeen best serieus genomen, als ze zichzelf serieus gedragen. Op school het zelfde verhaal: als jij geen rugzak aan gaat vragen en geen heel raar gedrag vertoont, hoeft niemand te weten van die nieuwe diagnose, tenzij school er bij betrokken was.

En wat hierboven ook al gezegd is: vanaf je 16e heb je er zelf wat over te zeggen. Zorg dat onder geen enkel papier jouw krabbel komt te staan. Maak zelf een afspraak met de psycholoog die de diagnose heeft gesteld en vraag hem op welke gronden, en vertel hem dat je bezwaar hebt tegen de diagnose. Het is heel typisch dat de diagnose zo snel gesteld wordt, je moest eens weten door welke molens mensen soms heen moeten om een diagnose te krijgen voor een kind waarbij het WEL echt aan de orde is. En snel medicijnen voorschrijven is ook heel typisch, meestal wordt toch echt eerst gekeken of er iets met meer structuur gedaan kan worden. Sowieso is het discutabel of een psycholoog een diagnose mag schrijven, dat hoort eigenlijk door een psychiater te gebeuren.

Als er nou echt niet valt te praten met je ouders en psycholoog, kun je altijd nog zelf naar je huisarts gaan en hem/haar om hulp vragen. Die heeft geheimhoudingsplicht en zal zeker serieus op jouw verhaal in gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga hier niet meer antwoorden, want met jouw antwoord ben ik het helemaal eens.
+1
zoek eens wat informatie op want ADHD is zooooveel meer dan alleen druk zijn.
je vrienden en leerkrachten zijn vaak mensen die hier geen kaas van hebben gegeten en die zich niet helemaal beseffen wat ADHD precies in kan houden.

overigens hoef je niet eens druk te zijn bij ADHD. dan spreek je over ADHD met overwegend ADD.

vraag eens waarom de psych het denkt. mijn kinderen hebben ook ADHD/ADD en op school vinden ze ook dat er niets aan de hand is. maar thuis ze anders dan op school. (wat je niet ziet hoeft dus niet te zeggen dat het er niet is)

dat er iets aan de hand is in het autistische spectrum zal geen verassing zijn (gezien je en daar is het nu eenmaal lastig een diagnose te krijgen die klopt.

hard nee roepen is 1 ding, verder kijken/zoeken/vragen waarom men dit denkt is een ander ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat hij er zelf in gaat geloven..?
Dat is hetzelfde met mijn verhaal van autisme. Ik kan wel gaan zoeken en zoeken en dan eruit komen van JA IK HEB AUTISME!!!
Ja..en dan? Ik 'voel' niks aan mezelf..anderen vinden mij niet vervelend of raar doen of iets anders..waarom zou ik dan behandeld moeten worden?? Waarom zou ik dan een stempel moeten hebben??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat leg ik uit waarom :)
ik ben blij met een stempel omdat het mij handvaten geeft. dit is wie ik ben. anderen hoeven dit niet te snappen, als ik het maar snap en mezelf niet in de weg loop door tegen dingen aan te trappen waar ik niets aan kan doen. (ik heb niet voor niets een beperking, ik win het gewoon niet van mijn neurotransmitters) een stempel is pas neg als anderen hier dingen aan vast knopen omdat ze er geen hol van snappen. het heeft niets met hokjes te maken maar mensen maken er zelf een hokje van. elke ADHDér is anders, elke ADDer is anders, elke persoon met ASS is anders. elk mens is anders, of er nu een hokje/labeltje of stempel op is gedrukt (door een ander) of niet doet er helemaal niets toe. jij bent jij, ik ben ik, de vraagsteller is de vraagsteller etc etc. zijn we anders? als mens niet, als persoon wel. zoeken tot je ergens in past is dus onzin, zoeken tot je voor jezelf antwoorden hebt (herkenning, erkenning, handvaten) is heel wat anders :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, alles wat je zegt. Maar helaas zijn meer dan de helft van de bevolking van die leuke hokjesplaatsers die dingen aan de stempels vast gaan knopen omdat ze er geen hol van snappen.
Als jij zelf niet vind dat je iets hebt, ookal weet je er niks over, waarom dan onnodig het risico lopen dat anderen jou niet respecteren omdat je die stempel eenmaal hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat anderen denken maakt mij geen hol uit. als een label voor mij makkelijker is dan is dat zo, zou het niet makkelijker zijn dan is ook dat gewoon zo. ik trek me niets van anderen aan als het mijn persoontje betreft, zo simpel is het. zowel mijn stempel ADD, als HSP, beelddenken, en faalangst.so what? hebben mij enorm geholpen en daarom is faalangst zo goed als 'van de baan'.
mijn IQ is (meer dan) prima (ook dit is getest, doe er alleen zo weinig mee :) maar heb ook #een# ASS (ik sluit mezelf gerust een week op in huis en voel me er tof bij, heb moeite om contact te onderhouden, bij de kleinte onverwachte dingen sta ik totaal op m'n kop etc) dus ik laat mezelf op kort termijn nog een keer onder de loep nemen welke vorm van ASS dit zou KUNNEN zijn. niet omdat ik labels spaar, maar wil mezelf snappen en vooral het waarom. gewoon omdat het mijn leven makkelijker maakt en naar mezelf en anderen mijn grenzen aan kan geven. (eerder deed ik dit juist niet, maar gevolg was wel fijn een burn out) en kan je vertellen, ik voel me stukken beter puur omdat ik mezelf ben. ach, en als voor anderen hier een hokje bij hoort of dat ze er een stempel opdrukken.... het zal mijn een zorg zijn!!
ik leef mij leven op mijn manier, en als ze het niet willen en (vooral) niet KUNNEN snappen laat ik ze links liggen. onbegrip is in de hele maatschappij te vinden, dus in mijn naaste omgeving ban ik dit bewust uit mijn leven. iemand kan mijn respecteren om wie ik ben. als het stempel van doorslaggevende aard is zal ik de keuze dus maken voor een ander want dan deleet ze simpelweg uit mijn leven. helaas ook als het onbegrip onbewust is en ik mijn uiterste best heb gedaan om ze wat aan het verstand te peuteren en info heb verschaft.
Ik ben verbaasd dat een psycholoog die diagnose stelt. Mag hij of zij dat eigenlijk wel? Van www.adhd.nl :

Let op: de diagnose ADHD moet gesteld worden door een deskundige en ervaren arts, bij voorkeur een kinderarts of kinder- en jeugdpsychiater, c.q. een volwassenen psychiater. Dit om andere lichamelijke of psychische oorzaken uit te sluiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je schrijft dat je nu ook medicijnen moet slikken, maar die mag een psycholoog helemaal niet voorschrijven. Ben je niet bij een psychiater geweest? Die mag de diagnose stellen èn medicijnen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn er die de diagnose mogen stellen ja, maar niet allemaal. voorschrijven van medicatie mag niet, maar adviseren mag weer wel. mijn psycholoog was gespecialiseerd op dit gebeid, en zo ben ik aan mijn diagnose gekomen en kreeg zo mijn recept van huisarts voor ritalin
Wat bij kinderen in de regel ADHD heet, wordt bij het volwassen worden vaak inderdaad ADD ; het hyperactieve gaat er met de jaren een beetje af ; de overige symptomen echter blijven. Soms in hevige mate, soms in mindere mate. En inderdaad, aangezien mensen bij ADHD altijd meteen denken dat je dus wel heel druk zult zijn, hebben ze makkelijk twijfels bij een 'ziektebeeld' waarbij de H niet meer zo in het spotlicht staat.

Zelf ben ik er altijd voorstander geweest AD(h)D meer als een ' persoonlijkheidstype' / karaktertrek te zien dan als een ' ziekte' die je met medicijnen moet behandelen, maar in enkele gevallen kan het wel helpen als je een vrij extreme vorm hebt die je in het dagelijks functioneren in de weg staat. Maar ritalin doodt ook een deel van de creativiteit en spontaniteit die mensen met ADD juist vaak zo typeert.

Diagnose of geen diagnose, je zult zelf de weg in je leven moeten vinden, en gaandeweg moeten merken of je je leven kunt aanpassen aan je aard, of dat je je maar moet aanpassen aan het leven dat (anderen willen dat je) leidt. Ik heb gekozen voor het eerste, en hoewel dat inderdaad niet altijd even handig, gewenst, maatschappelijk geaccepteerd of sociaal slim is, voel ik me daar uiteindelijk (meestal) het lekkerst bij. Ik heb het nu eenmaal, en zal er op bepaalde punten in mijn leven tegenaan blijven lopen ; aan mij de schone taak daar een beetje elegant omheen te werken.

Bovendien ben je bijna 18, en op die leeftijd mag je zeer beslist beschikken over je eigen lichaam, in dit opzicht dat je zelf medezeggenschap krijgt over je medicatie. Maar dat zou ik niet afwachten, en sowieso in overleg met een huisarts of psycholoog eens kijken wat de mogelijkheden zijn te pogen zelf je leven in te richten. Als je vastloopt merk je dat snel genoeg (je bent nu nog ' veilig' in huis), en als het wel goed gaat : des te beter. En als jij zeker weet dat je het niet hebt, dan zou ik ZEKER op zoek gaan naar een onafhankelijk oordeel van een deskundige die je zelf uitzoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :) toch kan ik het even niet nalaten (impulsief) 2 dingen aan te geven:
1 met ritalin op ben ik zelf juist kalmer en creatiever (om de reden dat ik dan niet insneeuw, de dag van gisteren inhaal en mijn hoofd ook eens bij ander dingen kan houden/hieraan toe kan geven) en en 2e:
de reactie onder de vraag hier zelf al gezien? :-O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei dan ook : als je ADD je normale dagelijks leven niet in de weg staat. Als dat wel het geval is, zijn medicijnen een goede optie, dunkt me.
Ik red me vooralsnog prima zonder. Mijn huis zou er ongetwijfeld beter uitzien met, en ik zou wellicht wat minder vaak achter verten afspraken en boodschappen aan moeten, maar ook dat lukt nog aardig.
Reacties zal ik zo effe lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens.
gaf enkel aan het mijn ervaring dat het de spontaniteit en creativiteit niet onderdrukt (in tegendeel zelfs) en zolang het te doen is zonder (herkenbaar het bovenste stukje) poog ik dat ook. (en ach, wie is er nu wel perfect....?)
Als jij zelf zeker weet dat je "normaal"bent, en ik moet eerlijk zeggen, welk mens is echt normaal en wie bepaalt dat, dan moet je niet luisteren naar allerlei diagnoses die men stelt. Het valt mij op, ik ben nu bijna 60 jaar, dat er steeds meer kinderen, en jong volwassenen zijn waar een etiketje op geplakt wordt. Die heeft dit, en die heeft dat. Als jij prima kan leven zonder medicatie en ook goed kan functioneren, ga dan lekker je eigen leven aan, en zorg dat je gelukkig wordt. Heel veel sterkte, en je bent zelf ervaringsdeskundige over je eigen leven. Liefs Gea.