Mijn vraag is kort en bondig: kan het bij burn-out/oververmoeidheid kwaad om zo nu en dan even op de hometrainer te gaan fietsen (voor de endorfine)?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb net voor het eerst een kwartiertje op de hometrainer gefietst. In een rustig tempo 5 km gefietst.Voelde erg onwennig, was ook niet echt relaxed, en ademhaling was niet geweldig. Ben nu niet zo heel moe in de benen, gelukkig, maar in mijn hoofd des te meer (duf). Misschien toch nog een tandje terugschakelen? Of is het een kwestie van tijd gunnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn alle antwoorders het volmondig eens: nee.
Mijn aanvulling: fietsen op de hometrainer is goed voor je maar fietsen in de buitenlucht is beter.
Frisse lucht, daglicht, de wind in je haar, lekker je eigen tempo en route kiezen, bomen, planten, dieren en vogeltjes aanschouwen, dat gaat je pas echt goed doen.
Als je een burnout hebt neig je er veel te veel naar om binnen te gaan zitten, zorg als het even kan dat je minstens een uur per dag buiten bent.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe zou je op het idee komen dat het kwaad zou kunnen? beweging is toch altijd goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat mensen die burn-out zijn ook oververmoeid zijn. Ik wil mijn lichaam niet nog meer uitputten dan nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een burn-out heb je juist 'tijd' nodig voor jezelf. Het is dan ook niet vreemd om je terug te trekken in je holletje zodat je eens goed 'met jezelf' aan de slag kunt gaan. Die tijd is nodig en belangrijk. Je merkt vanzelf wel wanneer je weer naar buiten wilt en daarmee leer ook beter aan te voelen wat voor jou goed is. @Anne... het is goed om zulke vragen te stellen. Hoe opener je durft te zijn, hoe beter je geholpen wordt, mag worden. Hoe meer je oprechte hulp zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, ik begrijp de link. Maar je bent oververmoeid omdat je geestelijk uitgeput bent ( wat uiteraard lichamelijke vermoeidheid geeft ) sporten geeft juist energie ipv dat het energie kost in dat geval. ( hooguit extra boterham )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym, het is idd niet vreemd om je terug te willen trekken in je holletje. En rust is heel belangrijk. Maar als je almaar in je holletje gaat zitten ga je ook zitten malen. En in je 'holletje' zijn ook altijd verplichtingen of zaken die je doen denken aan verplichtingen.
Naar buiten gaan spreekt al je zintuigen aan. De elementen (lucht, licht, natuur) beleven in combinatie met beweging kan echt heel veel goed voor je doen.
Met naar buiten gaan bedoel ik niet zozeer onder de mensen komen maar eerder wandelen en fietsen in parken of bossen.

Het beste antwoord

Bij burn-out: ja
Bij CVS of ME: vaak niet, omdat dat samengaat met inspanningsintolerantie

Een zich manifesterende ME/CVS wordt nogal eens voor burn-out aangezien.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik bedoel dus: bij burn-out wel fietsen, bij ME/CVS oppassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek, CHV wat ik heb, geeft ook veel klachten die bij CVS/ME voorkomen. Misschien toch maar eens weer naar de Cesar-therapeut..?

Andere antwoorden (10)

Nee, dat is juist goed!!! Burn out heeft vaak psychische oorzaken en lichaamsbeweging heeft daar n positief effect op. Dus als je het op kunt brengen...... DOEN!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je hyperventilatie en angst/paniek ook verminderen door meer te bewegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik niet durven beweren, zover strekt mijn kennis niet. Logisch beredenerend zou ik zeggen JA omdat je vaak gefocused bent op dat soort dingen waardoor ze verergeren/optreden. Door te gaan sporten verleg je je gedachten, wat al pisitief is en maak je meer van t happystofje aan wat die gedachtengangen weer bevecht.
Nee, dat is natuurlijk heel gezond. Beter nog lekker in het bos fietsen i.p.v. binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan zeker geen kwaad, integendeel. Doe ontspannende dingen, zelfs als je moe bent! Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of lopen. Dus op de hometrainer fietsen kan ook. Zoek de ontspanning die je ook voor je burn-out al fijn vond.

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog een antwoord op je reactie bij RoadRunner hierboven, in verband met hyperventilatie en angst/paniek: sommige mensen die tijdens bewegen (fietsen) verkeerd gaan ademen, kunnen baat hebben bij het kauwen van kauwgom. Op de bijgevoegde website hieronder vind je meer trucjes die de hyperventilatie doen afnemen en die behulpzaam kunnen zijn bij het overwinnen van angsten.

Wees niet te streng voor jezelf als je het niet zonder paniek hebt volbracht. Angst overwinnen krijgt in het begin geen schoonheidsprijs, alleen een doorzetprijs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is nervositeit/zenuwachtig zijn ook normaal bij Burn-out? Ik heb daar namelijk héél veel last van..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burn-out kan ontstaan door te veel stress. En stress IS nervositeit, dus denk ik dat het normaal is dat je deze zenuwachtigheid niet meteen kwijt bent tijdens een burn-out.
-----------------------------------------------
Iets heel anders Anne, is jouw schildklier als eens onderzocht? Ik stuitte net op een website die beweert dat de klachten van burn-out, nervositeit, paniek enz. vaak te wijten zijn aan een schildklierziekte. Ik wil je niet ongerust maken, maar misschien wil je dit toch eens lezen: http://burnout.50webs.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mijn schildklier is al eens onderzocht in opdracht van de cardioloog. Die schijnt wel goed te werken. Wel heb ik onlangs (ehm onlangs..? In April) mijn eetpatroon drastisch veranderd (meer structuur, minder vette troep etc) en ben ik sinds die tijd 10 kilo afgevallen. En nu heb ik 1 week in Portugal doorbracht om "vakantie" te vieren. Wat niet goed viel, stond continu onder hoogspanning, stress, alertheid etc. Net of het de druppel was die de al zo overvolle geestelijke emmer deed overlopen..
Nee, dat kan zeker geen kwaad. Pas wel op dat je jezelf niets oplegt, wat tijd, afstand of snelheid betreft. Juist enige vorm van prestatiedrang zou wel kwaad kunnen.
Bewegen op een % van je kunnen is nu juist erg goed en kan weer wat broodnodige energie opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zeker geen kwaad, het is juist hartstikke goed voor zowel lichaam als geest!

Als je je lichamelijk inspant dan komen er endorfinen en andere neurotransmitters vrij, wat heel goed is voor je energieniveau en je stemming.
Bovendien kan het sporten je het gevoel geven dat je iets hebt bereikt of overwonnen, wat ook weer goed is voor je stemming en zelfvertrouwen.
Ook leidt het af van bijvoorbeeld piekeren.
Tenslotte is het ook goed voor je lichamelijke conditie, waardoor je je sowieso beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk!

Je bent in een periode aangekomen dat wilt leren om beter met je emoties om te gaan. Waarin je voorheen die voornamelijk hebt genegeerd en hebt verdrukt, merk je dat je die emoties juist niet wilt blijven binnenvetten. Je merkt dat die emoties eruit moeten en dat ze nu lang genoeg hebben vastgezeten.
Heel goed dat je dingen uit het 'uitproberen' bent en dat je aan het leren bent hoe jij het beste die emoties kunt gaan verwerken. Dus als je kwaad bent dat je ook echt even lekker kwaad wilt zijn. En zo een hometrainer is een prima uitlaatklep. Voel wat het met je doet en hoe je ervanaf komt als je er genoeg van hebt. Is het nog niet voldoende, dan geeft dat niet. Al het begin is al moeilijk genoeg. Je zult nog andere dingen uitproberen en het zal ook steeds beter gaan.

En daarnaast zal een lichamelijke conditie ook helpen om de geest een betere conditie te geven. Daarbij zal uiteindelijk in jou hele proces het lichaam en de geest meer een eenheid worden. En zal je de kracht en invloed van de geest leren kennen die het op het lichaam heeft. En omgekeerd ook.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu we het er toch over hebben, is het normaal om zoveel last te hebben van nervositeit (brandend gevoel over je hele lichaam, tintelingen) en zenuwachtigheid bij Burn-out? En kan dat ook minder worden door te bewegen?
Er zijn weinig dingen die beter zijn voor je dan behalve andere sporten. Super als je het doet...houdt vol en binnenkort kom je uit je burn out met meer conditie dan je ooit had ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben thuis met een burn out en heb beweging op doktersrecept. Motto is ontspanning door inspanning. Ik train onder begeleiding bij een fysiotherapeut. En ja mij geeft het na een paar minuten fietsen wel een beter gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen of jij ook zo'n last hebt van nervositeit, opgejaagdheid, zenuwen en een onwerkelijk gevoel in je hoofd, alsof je in een film zit? Daar heb ik nl last van. En een verhoogde staat van paraatheid, alsof ik elk moment iets ga meemaken. En daarna ben ik uitgeteld, helemaal kapot. Zo moe, dat ik gewoon niet eens meer kan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoor bij angsten en paniekaanvallen Anne! En daar heb je een week lang last van gehad, dus dat is hartstikke logisch meis!
Probeer het los te laten: die week is verleden tijd. Je bent NU veilig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij is het zo geweest dat ik vooraf aan mn burn out een hele tijdm jaren van stress en chronische overbelasting heb gehad. Vooral emotionele stress doordat ik met een man met autisme ben getrouwd en 2 kinderen met pddnos kreeg en doorlopend met forse gedragsproblemen van doen had. Ik kon niet tussentijds de ruimte voor mezelf vinden om genoeg op te laden. Die boog was lange tijd gespannen tot het moment dat er geen boog meer was. Ik herken zeker die hoge maat van je op kievieve zijn, die overstress en actieve continu spierspanning in je lijf. Soms pijn op de borst en zeer snel overprikkeling voor geluid en licht en mensen. Het doen van een kleine activiteit zoals gewoon even de kinderen naar school helpen of even een boodschapje doen voelt als het lopen van een marathon. Ik ben wel aan het opknappen door steeds opnieuw voor mezelf te kiezen en mijn grenzen in de gaten te houden.
In tegenstelling tot iedereen hier boven me, heb ik een andere ervaring. Ik mocht niet op de crosstrainer of hometrainer. Het enige dat ik mocht was wandelen; een uur per dag. Je hebt namelijk meerdere types burn-out. De een wordt moe en heeft geen energie meer en de ander blijft doorgaan en slaapt ook niet meer. Ik behoorde tot de laatste categorie, waardoor ik mijn lijf steeds meer kapot maakte. Daarom ook dat ik niet op apparaten mocht trainen omdat je dan toch veel te snel over je grenzen heen gaat. Als ik jou was zou ik met je behandelaar even overleggen welke beweging op dit moment bij je past en waar je jezelf ook mee helpt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewegen en ervan genieten. Wandelen ...