Kan je je Onbewuste trainen?

Ik schrik namelijk erg snel en dat heeft met mijn onbewuste te maken (denk ik).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onbewuste moet onderbewuste zijn

Antwoorden (4)

Zeker kun je het onderbewuste trainen, zelfhypnose is een leuke techniek om het onderbewuste beter te leren kennen, en patronen te veranderen. Er worden regelmatig cursussen zelfhypnose gegeven, maar je zou het ook uit een boekje kunnen leren.

Overigens kan dat snel schrikken er ook mee te maken hebben dat je misschien wat afwezig bent, in gedachten. Dan helpt het om meer "in je lijf te blijven" door bijvoorbeeld regelmatig een aardingsoefening te doen, of op een andere manier zorgen dat je bewuster aanwezig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het onderbewust is vaak een stuk vergeten of verdrongen verleden.
In jou geval zou je jezelf kunnen vragen wanneer je eerste herinnering is dat je snel schrikt? Hoe oud was je en wat was de situatie. Was je bang, wat was je angst?
Haal de herinnering weer op en je haalt dat dan weer naar je bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn idee niet, omdat je je niet bewust bent van je onderbewuste (de naam zegt het al) en iets waarvan je je niet bewust bent kan je ook niet trainen.

Wat wel kan is proberen te achterhalen, waaróm je zo vaak schrikt, bijvoorbeeld door te kijken in je verleden. Is er een moment aan te geven (of meer), waar je enorm geschrokken bent?

Schrik heeft te maken met angst: het kan ook zijn dat je op dat gebied in je verleden problemen hebt gehad.
Als jij je bewust bent van waar die angst vandaan komt, dan kan je die angst aanpakken (trainen), door middel van bijvoorbeeld zelfhulp.
Als je angst heel heftig is, kan je naar je huisarts te gaan en het met hem/haar te bespreken, zodat je eventueel deskundige hulp kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je onderbewuste is een mechanisme dat beslissingen neemt gebaseerd op gebeurtenissen in het verleden.

Je kunt dus bewust een hele reeks gebeurtenissen creëren en je onderbewuste op die manier nieuwe ervaringen op laten doen, waarmee het wenselijkser beslissingen kan nemen. Je zult er dan wel voldoende moeten creëren om het effect van de eerdere gebeurtenissen teniet te doen.