Ik heb super erge vliegangst. Wat kan ik hier tegen doen? Ik moet over een paar dagen vliegen!

Altijd het zelfde verhaal.... Al een week van te voren ben ik angstig, zit ik niet in mijn vel, krijg ik buikpijn, denk ik dat mijn vliegtuig neer zal storten etc. Nu weer, nog maar 4 dagen en ik ga naar Nederland. Ik zit nu namelijk ik St. petersburg. Ik word gek van mijn angst! Ik vlieg gewoon met KLM, een zeer veilige maatschappij. Maar ik denk dan, er is al zolang niets meer gebeurd, is het tijd? En allemaal van zulke wanhopige gedachten! Tsjee, ik word echt kompleet gek hier, kan iemand mij kalmeren en hoe kom ik van deze angst af? Medicijnen zijn in ieder geval geen optie.

Alvast van harte bedankt,

SherlockHolmes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kon beter een cursus doen van een aantal maanden. Dat is professioneel en dan heb je meer garantie er voor altijd van af te zijn.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de kans dat iets gebeurt neemt af naarmate er langer niets gebeurt, want dat duidt op betrouwbaarheid - het is dus nooit 'tijd'
als dat wel zo was, zou je moeten gaan vliegen met de maatschappij waarvan recent veel vliegtuigen zijn neergestort - want dan zal het lang duren voordat het weer 'tijd' is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er compleet gek van wordt, waarom zoek je het dan op en ga je niet gewoon 'lekker' op vakantie in Europa?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik 14 ben, en mijn ouders beslissen immers. Maarja, ik heb hier in Rusland ook veel familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dan heb ik niets gezegd.
Succes met je vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, maakt niet uit.
Toch bedankt.

Het beste antwoord

Door je te realiseren dat angst twee functies heeft:
1. Is het voorkomen van ongelukken
2. Is het te leren overwinnen door je angst onder ogen te zien en dus gewoon te vliegen...

Denk maar aan het koninklijk huis, allerlei artiesten en bijvoorbeeld tennissers die de hele wereld rondvliegen...daar gebeurt toch ook bijna nooit iets mee. De auto is echt vele malen gevaarlijker. Moet je maar eens goed naar het liedje ironic luiteren van Alanis Morisette.
Als je iets wilt zien/meemaken moet je je niet door angst laten regeren, zonde van de tijd.

Door ervaringsdeskundige Jet, 7 jaar niet gevlogen en nu 4 keer in één jaar! Geen therapie, gewoon in mijn broek geplast, maar wel gedaan en nu is het niet zo eng meer.

Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danku!

Andere antwoorden (9)

Relativeren. Kennis nemen van de kans dat je verongelukt bij straat oversteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon je eigen berusten in je lot, als het je tijd is, dan is het je tijd...

en relativeren, dat mocht je neerstorten het snel voorbij is, beter als een verdrinkingsdood, dus je moet er zelf om kunnen lachen

je realiseren dat vliegen de veiligste manier van transporteren is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 op de 1.6 miljoen stort neer ga eens na hoe dat is bij bijvoorbeeld auto rijden. De kans dat je daar een ongeluk krijgt is vele malen groter. Geef je over aan de piloot probeer te genieten van het mooie uitzicht onder je. Of lijd je zelf af door een muziekje op te zetten of een boekje te gaan lezen. En misschien is het verstandig om voor de volgende keer proff hulp te gaan zoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download de app: "vlieg app", als je een iphone hebt. Je vind hem onder reizen.

Lees het boek: Over vliegangst en hoe je ervan afkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis oefenen door je te "mindseten": Probeer je in een kleine ruimte in te beelden dat je in een vliegtuig zit. Pak een boek of een game en ga rustig lezen of spelen. Houd dit gevoel van rust en ontspannenheid in je gedachte vast. Probeer dit gevoel terug te pakken in het vliegtuig. Pak dan ook een boek of game en denk gewoon dat je thuis bent en je veilig voelt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor nu heb je er weinig aan, maar als je het echt wilt aanpakken, kijk dan eens hier: http://www.valk.org/
Daar kun je een training doen die je van je fobie afhelpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk steeds dat deze 'angst' iets is dat tussen je oren zit.
Angst is een idee, een gedachte die je zelf maakt.
Bedenk dat angst niet tastbaar is en dus eigenlijk niet 'bestaat', het 'bestaat' alleen in jouw hoofd.

Het belangrijkste:
Je bent niet bang voor het vliegen, je bent bang omdat je de gedachte hebt dat je MISSCHIEN neerstort.
Dus weet dat je jezelf bang maakt, dan kan je daar misschien mee stoppen (als je dat wilt...)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het jezelf heel comfortabel maken bijvoorbeeld iets lekker of een muziekje of kussentje en oordopjes. En niet uit het raam kijken anders wordt het erger. En aan Leuke dingen denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden speciale cursussen gegeven voor mensen met vliegangst. Ik meen zelfs dat de KLM die cursussen geeft. Informeer er eens naar. Je hebt daar op het moment niets aan maar misschien wel voor een volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is die training die ik al noemde.