Hoe hou ik mezelf op de been, nu het psychisch en lichamelijk zo slecht gaat met mijn *vriendin?

*Vriendin en ik hebben een break, dus eigenlijk ex-vriendin.

ik dacht eerst dat ze op haar dieptepunt zat, maar helaas is het in een paar maanden tijd vele malen erger geworden. Ik pieker er overdag, maar vooral 's nachts in bed heel erg over. Ook zorgt het ervoor dat ik überhaupt niet kan slapen, nachtmerries heb, hyperventilatie-aanvallen (wederom vooral 's nachts) en het heeft een heel negatieve invloed op mijn gemoedstoestand. Het klinkt nogal egoïstisch, maar ik moet me heel binnenkort voornamelijk richten op school en stage en kan die stress en angst er absoluut niet bij hebben. Ik ben zelf twee jaar uit de running geweest en het kost me genoeg energie om dat weer in te halen op school en stage.

Uitleg:
- Cluster-hoofdpijn.
- Mogelijk ziekte van lyme (krijgt ma wellicht een ruggenprik om dat te testen).
- Erg suïcidaal (dat is ook de reden waarom ik 's nachts vaak wakker lig).
- Ze woog laatst nog maar 39 kilo (ze ontkent anorexia nervosa te hebben, maar daar twijfel ik aan). Dit bij een lengte van 1:58 of zo.
- Depressief en nergens meer het positieve van in kunnen zien.
- Opgefokt en een zeer kort lontje, wat vaak uitloopt op heftige ruzies (hadden we in het begin geen last van).

Mijn vriendin is nu iets meer dan een maand in een psychiatrisch ziekenhuis en het gaat steeds slechter. Ze ziet er uitgemergeld uit en ze heeft geen levenslust meer.

Ik weet niet meer wat ik moet. Ik wil haar niet laten, maar ik kan dit niet aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Het belangrijkste in je leven ben je zelf.
Als het met je zelf niet goed gaat, kan je er ook niet zijn voor de ander.
Je bent nu op een punt gekomen waar je duidelijk een keuze moet gaan maken.
Zo niet, dan zijn er straks twee slachtoffers.
Ziekte van lyme is nog steeds een mogelijke uitleg voor al haar problemen, heb je dat maanden geleden ook verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

jij bent hier niet verantwoordelijk voor, maar wel begrijpelijk dat je er problemen mee hebt, ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een specialist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal in de eerste plaats toch eerst aan jezelf moeten denken.Nu je vriendin in opname is zal men daar wel voor haar zorgen ook al gaat het momenteel niet goed met haar.Zij heeft haar opvang dus denk jij nu maar eerst aan jezelf,zie jezelf graag en zorg goed voor u zelf.Je eerste verantwoordelijkheid is jijzelf.
Het ga je goed.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je vriendin is opgenomen, is in goede handen en krijgt deskundige begeleiding.
Dat betekent voor jou denk ik, dat je het moet gaan loslaten. Dat betekent niet, dat je geen contact meer met haar moet hebben, maar wel, dat je het niet meer aan jouzelf moet laten komen.
Zij is niet jij. Het klinkt misschien heel hard, maar niemand is verantwoordelijk voor het leven van een ander.
Jij bent wèl verantwoordelijk voor jezelf en jouw leven. Jij mág goed zorgen voor jezelf en genieten van je leven, ook als het met haar minder gaat.
Als het met jou goed gaat, dan kan je er ook veel beter zijn voor haar.
Focus je op jezelf, ga ervoor zorgen dat je stopt met piekerenen en ga je concentreren op je studie en stage.
Dat is absoluut niet egoïstisch. Je hoeft haar namelijk niet los te laten, alleen de niet helpende gedachten die ervoor zorgen, dat jij je rot voelt.