Heeft langdurig gebruik van Prozac nadelige bijwerkingen?

Ik weet dat Prozac, net als elk ander antidepressivum, bijwerkingen heeft.
Maar ik vroeg me af of het nog extra bijwerkingen heeft wanneer je het langdurig gebruikt en of dat slecht is voor je (bijv slecht voor je geheugen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
16.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lastige aan je vraag is, dat bijwerkingen lang niet altijd optreden en niet bij iedereen hetzelfde. Ik ging van Prozac heel veel slapen, echt niet normaal. Maar mijn zus had dat niet. Ik ging van een andere heel veel zweten, en dat had zij ook niet. Zij had weer dingen die ik niet had.

Antwoorden (5)

Dit heb ik voor je gevonden:

"Uit een groot langetermijnonderzoek, het Women's Health Inititiative waarin 136.000 vrouwen werden gevolgd, blijkt dat onder de 5500 vrouwen uit dit onderzoek die een antidepressivum gebruikten significant meer sterfte voorkwam en meer beroertes dan onder diegenen die geen antidepressiva gebruikten. Het maakte daarbij niet uit of een selectieve serotonine heropnameremmer (SSRI) werd gebruikt of een tricyclisch antidepressivum, beiden gaven ongeveer 2% per jaar extra risico."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor je reactie.
Maar ik vroeg me ook af of het invloed kan hebben in je doen, je gedrag.
Kan je dat misschien vinden??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas niet: het punt is, dat Prozac nog niet zo heel lang op de markt is en er nog geen lange termijn onderzoeken gedaan kunnen worden. Wat in mijn antwoord staat geldt ook meer in het algemeen over antidepressiva, de oudere middelen zeg maar, waar al langer mee gewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt er sterk op dat de SSRI's helemaal niet die modernere, betere generatie antidepressiva is, zoals aanvankelijk gepresenteerd werd. Er zijn zelfs aanwijzingen dat mensen met een depressie beter af zijn met een tricyclisch middel. (mits goed gediagnosticeerd, geïndiceerd etc.) + voor je kritische antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gelezen inderdaad!
Dank je!
elk medicijn heeft nadelen . Een goed gesprek met uw dokter zal meestal uitsluitsel geven .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je je leeftijd niet genoemd hebt, want voor jongeren is het wel degelijk schadelijk om prozac een lange tijd te slikken. Hierbij kan prozac de depressieve klachten verergeren. Voor volwassenen zijn de risico's veel minder ernstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is dat je niet meer op je automatische piloot kunt voelen als je er mee stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Wat bedoel je hiermee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het ook even niet !
De lijst met mogelijke bijwerkingen, alleen al de hoogstwaarschijnlijke, is dermate indrukwekkend dat iedere arts die het spul voorschrijft heel goed moet weten wat hij/zij daarmee doet, zeker gezien de uiterst geringe kans op een therapeutisch effect. De gedocumenteerde bijwerkingen gelden voor de kortere en middellange termijn:

Vaak (> 1%): misselijkheid, diarree, dyspepsie, smaakveranderingen, braken, spiertrekkingen, tremor, anorexia, gewichtsverlies, palpitatie, nervositeit, duizeligheid, hoofdpijn, slaapstoornissen, asthenie, concentratiestoornis, geeuwen, mictieproblemen, impotentie, libidovermindering, vertraagde of afwezige ejaculatie, jeuk, huiduitslag, urticaria, vasodilatatie, rillingen, droge mond, transpireren, wazig zien.

Soms (0,1-1%): psychomotore rusteloosheid/acathisie, ataxie, buccoglossaal syndroom, myoclonus, depersonalisatie, hallucinaties, angst, agitatie, manische reactie (bij kinderen vaak), dysfagie, alopecia, verminderde urinelozing, anorgasmie, ecchymosis, mydriasis.

Zelden (< 0,1%): priapisme, anafylactische reactie, serotonine syndroom, fotosensibilisatie, op serum gelijkende reacties, angio-oedeem, pulmonale reacties, vasculitis. Zeer zelden erythema multiforme (die kan overgaan in stevens-johnsonsyndroom of toxische epidermale necrolyse (lyellsyndroom)), hepatitis. Hypoglykemie is gemeld en na staken, hyperglykemie. Enkele gevallen van hyponatriëmie zijn waargenomen, vooral bij ouderen en bij gebruik van diuretica; dit kan samenhangen met het SIADH. Tijdens behandeling of vlak na stoppen zijn suïcidaal gedrag of suïcidale gedachten gemeld. Na stoppen van de behandeling kunnen onttrekkingsverschijnselen optreden, waaronder paresthesie. Bij kinderen is groeiachterstand gemeld, evenals een afname in alkaline fosfaatspiegels en bijwerkingen die mogelijk wijzen op vertraagde seksuele ontwikkeling of seksuele disfunctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Moeilijke woorden allemaal, ik ga eens even opzoeken wat sommige betekenen! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik eerlijk zijn, Starr. Voor mij als professional ook, wat sommige uitdrukkingen betreft. Het meeste begrijp ik gelukkig wel. :-)