Ik vind het altijd moeilijk om dingen weg te doen, omdat ik bang ben dat ik spijt krijg, maar mn ouders worden gek van de rommel! Wat nu? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Het beste antwoord

Om te beginnen zou je de rommel eens op kunnen ruimen! En dat bedoel ik vriendelijk ;)

Koop bij Ikea een flink aantal van die doorzichtige plastic boxen (dan kun je zien wat erin zit, altijd handig) en doe daar alles in wat je niet meer nodig hebt maar niet weg durft te doen. Als het om écht heel veel spullen gaat is het handig om op te schrijven wat in welke box zit, mocht je toch nog eens iets terug willen vinden.

Daarna kun je per box gaan opruimen. Waarom zou je spijt kunnen krijgen als je iets weggooit? Is het echt belangrijk? Is het nog goed bruikbaar? Heeft het emotionele waarde? Zou het heel misschien ooit nog eens van pas kunnen komen en is het dan echt zo erg om het nieuw te moeten kopen? Op die manier kun je waarschijnlijk al een heleboel weggooien ook al kost het je bij sommige dingen vast nog moeite.

Okee, de boxen zijn al een stuk leger geworden! Nu ga je schiften tussen dingen die een emotionele waarde hebben en dingen die je gewoon zonde vindt om weg te gooien. Die laatste dingen doe je weer in boxen en zet je weg. Na een jaar (of bij sommige dingen misschien twee jaar) doe je alles wat je in de tussentijd niet uit de box hebt gehaald gewoon weg. Deze spullen heb je het hele jaar niet gemist dus zullen ze ook niet belangrijk zijn.

Nu de dingen met emotionele waarde. Probeer hier wat structuur in aan te brengen zodat je niet alles hoeft te bewaren maar slechts enkele dingen die dan symbool staan voor veel meer. Zo heb ik bijvoorbeeld van mijn lagere en middelbare schooltijd min of meer willekeurig enkele schriften, werkstukken en proefwerken bewaard. Van grotere dingen kun je foto's maken zodat je ze toch nog een beetje bij je hebt. Kaartjes van concerten, festivals etc. en natuurlijk dingen als vliegtickets kun je een leuke collage van maken in een grote fotolijst (eventueel met foto's van de evenementen/vakantie erbij) en aan de muur hangen. Zelf heb ik ook een hele grote kartonnen doos vol met kleinere dingen uit mijn hele leven: enkele verjaardagskaartjes, kleine speelgoeddingetjes, een krant van zomaar een dag en nog meer 'onbelangrijke rommel'. Superleuk om af en toe even lekker in die doos te kijken.

Vergeet niet dat de ene mens de andere niet is en dat de één gewoon gelukkiger is met een beetje rommel om zich heen en de ander daar juist gek van wordt. Het kan wél een probleem worden, zie daarvoor de informatie over 'hoarding' bij mijn bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grote plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En van mij! ;-)

Andere antwoorden (17)

Gewoon denken ga ik dit ooit nog gebruiken. Ja houden nee wegdoen. Weet je het niet zeker stop het in een doos en berg die doos ergens op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen niet handig als je een erg creatief brein hebt. Mijn hoofd komt, voordat ik mezelf de vraag besteld heb, al aan met een goede reden waarvoor ik de spullen ooit nog zou kunnen gebruiken... en de stapel met weet-ik-niet werd altijd akelig hoog:P
Je geef zelf al het antwoord ik word gek van die rommel
Wegdoen die rommel
En bij twijfel leg het even weg voor een dag of 2 ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn/haar ouders worden er gek van, niet hij/zij zelf. De ouders vinden dus blijkbaar dat het weg moet en de vraagsteller niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zo de indruk dat hier iets anders achter schuil gaat, namelijk, dat de persoon, hier dus "irisdevrager", zelf ook iemand is die van orde in haar wanorde houdt. haar ouders daartegenover hebben mijns inziens liever geen troep in hun huis. een soort van chaotisch iemand, die perfect weet waar het allemaal ligt in die warboel, verbeter mij indien je dit anders denkt te zien
Als het gaat om dingen die weinig/niets waard zijn: weg doen, je kunt altijd nieuwe kopen.

Als het gaat om dingen van waarde: verkopen, je kunt altijd nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto maken als herinnering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zit het probleem?
Ook als je dingen wilt bewaren, kun je wel opruimen, dus kennelijk is dat het niet.
Als het gaat om op zich bruikbare dingen waarvan je zelf denkt dat je ze nog wel gaat gebruiken: stel jezelf voor dat je een wildvreemde bent in je kamer - wat is nog handig? Wat ga je ècht nog gebruiken? Als je dan dingen weg kunt doen, doe die dan ook echt weg, eventueel na er een foto van te hebben gemaakt.
Maak eventueel dozen: doos a voor vast houden(wegens nog bruikbaar of emotionele waarde), doos b voor misschien houden, doos c voor erg twijfelachtig. Als je een hele tijd niet in doos c bent geweest, kun je die eigenlijk wel wegdoen.
Als het gaat om dingen die echt niet bruikbaar meer zijn niet kunnen wegdoen, dan _kan_ het zijn dat je een probleem hebt (verzamelwoede, ook wel hoarding genoemd), waarbij hulp van een coach praktisch kan zijn (juist op jouw leeftijd, want als je blijft hamsteren heb je over een paar jaar een groot probleem).
Kun je nooit iets wegdoen, wat dan ook, behalve misschien bederfelijke spullen: schakel dan ook hulp in, want je kunt het echt leren.

Het klinkt misschien allemaal vrij dramatisch, maar ik spreek helaas uit ervaring, alles bewaren voor je-weet-maar-nooit, en ineens had ik een huis dat zo vol spullen zat dat ik absoluut niet meer kon opruimen en schoonmaken. Ik heb nu hulp bij het organiseren, en ik wilde dat ik dat al op veel jongere leeftijd had gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het helemaal eens met Hippo, alleen ik heb geen probleem met dingen wegdoen.
Misschien het tegenovergestelde: Ik heb later weleens spijt, te snel weggedaan.
Ik heb nu dozen bewust voor twijfel gevallen, gooide ik eerst weg, maar bewaar ze nu nog 2 jaar. Heb ik het niet nodig gehad, dan mag het weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoor Hippo, vergat ik even
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me pas heel laat gerealiseerd dat je ook verschil kunt maken tussen dingen die echt wel weer opnieuw aan te schaffen zijn als je na het wegdoen ineens beseft niet zonder te kunnen leven (gek genoeg blijkt dat opnieuw aanschaffen nog nooit nodig geweest te zijn) en dingen die echt sentimentele waarde hebben.
Zo heb ik een oud, gedeukt, onpraktisch blik, maar dat blik komt uit mijn geboorteland, en als ik het openmaak ruikt het zelfs nog een beetje naar thuis. Zoiets mag ik van mezelf dan wel houden, ook al doe ik er niets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doos a,b,c werkt niet altijd. vaak gehoorde tip, maar wordt bij mij altijd erg tijdrovend: kan niet beslissen in welke doos het nu moet. en als je de doos laat staan om te kijken of je eht nog nodig hebt geef je jezelf de kans om de spullen eruit te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kimberly: het ligt er aan wat precies het probleem is.
Want wat jij beschrijft past meer in het tweede deel van mijn antwoord, en dan helpt met dozen werken nauwelijks.
ooh.. haha heb ik ook altijd je moet gwn een bak kopen die in de onderkant van de kast kan daar stop je alles in en dan is het uit het zicht.. en helpt het al een beetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: Probeer zsm achter de reden waarom dit het geval is te komen. Dit kan nl uit de hand lopen.

Er is een dwangmatige stoornis, verzamelzucht genoemd (hoarding in het engels), die steeds grotere vormen kan gaan aannemen. Je leven kan er behoorlijk ongezellig door worden.

Als dit het geval is, kun je zelf idd geen spulletjes wegdoen, hiervoor is professionele hulp nodig... Vaak in combinatie met medicijnen.

Hoop dat dit bij jou nog niet het geval is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn antwoord eens? ;-)
En medicijnen helpen niet hoor, begeleiding en heel hard werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps... Ik heb de goeie vraag app. Daar is niet het hele antwoord te zien. ik heb verzuimd op 'meer' te klikken. Excuses!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niks ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom altijd naar medicijnen en begeldiding grijpen? be creative and be your own helper!! en ik kan eht weten...
Soms helpt het als het spullen zijn die je aan iemand kunt geven die er blij mee is.
Veel mensen hebben spullen welke niet stuk zijn maar vervangen zijn door betere.
Wat mij helpt is dat ik goede spullen naar de kringloopwinkel breng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt twee soorten mensen. de bewaarders en de opruimers. twee typen in 1 huis is lastig. ik bewaar alles, mijn moeder ruimde altijd veel te snel op. mijn oudste kind wil netheid, de jongste verzamelt. Het zit in je karakter.

wat ik geleerd heb: kijk hoe snel iets terug te kopen is voor je het weggooit. Als het duur is of zeldzaam, dan sla je het op. heb je iets een jaar niet gebruikt dan zou je het alsnog weg kunnen doen.

maak foto's van dingen waarvan je de herinnering wilt bewaren. Knutselwerkjes van de kinderen bijvoorbeeld hebben bij mij ook jaren stof liggen verzamelen omdat ik ze niet weg wilde doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook een verzamelaar maar op een gegevens moment moet je het gewoon weggooien maar je moet in het achterhoofd houden dat er altijd wel iets is waar je misschien spijt van krijg.
maar dat die spijt niet op kan tegen het opgeruimde gevoel.
en je kan weer een tijdje lekker verzamelen zonder gezeur
12 jaar geleden
Alle spullen een kusje geven, en daarna wegdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
koop een kast of een mand en ruim het daarin op. Als je zin hebt om er iets mee te doen, pak je het eruit, maar dan moet je het erna wel weer terug in de kast/mand/bak doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een doos en doe daar de spullen in die je weg wilt gooien, zet die in de kelder en heb je die doos na een jaar niet aangeraakt, dan zonder erin te kijken weggooien! Of je wilt het of niet. Het is een vorm van afscheid nemen waar je moeite mee hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens schiften. Er is vast spul wat je wel weg wilt doen. Schift het in categorieën.

Weggeven, houden, weggooien.

Eerst het afval weggooien en alles wat kapot is. Dit lijkt mij niet moeilijk.
Dan je spullen sorteren. Bedenk bij elk ding: heb ik het echt nodig? Heeft het waarde? Wat je houd leg je apart en wat weg moet sorteer je weer opnieuw.
Geef je het weg, verkoop je het?
Je kunt er op marktplaats nog een fijn centje mee verdienen.
Of een kringloopwinkel of een goed doel ermee verblijden. Er zijn vast wel stichtingen bij jouw in de buurt die speelgoed inzamelen voor bv. tienermoeders, buurtcentra`s, arme landen enz.
Als die spullen je zoveel stress opleveren is het tijd om ze op te ruimen, sorteren en weg te doen. Spullen horen iets toe te voegen of een nuttig doel te hebben. Geen stress te veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar episode Episode 10 van South Park Seizoen 14. Verteld je over deze neiging. :) Mischien een eye-opener.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AH! eindelijk iemand die mij begrijpt =) !
Heb je zelf ook de balen van de rommel? Dat kan een groot verschil maken. Leg je ouders uit waarom je zo'n rommel hebt en zeg dat je het lastig vind om dingen weg te gooien. En ga daarna aan de slag met (ja echt) opruimen. Alles bewaren heeft ZOVEEL nadelen! Bedenk deze nadelen. Ga zitten en bedenk hoe vervelend het eigenlijk is om zoveel spullen te hebben. Bedenk dat het de komende jaren alleen maar meer zal worden. Bedenk je dat opruimen de enige weg is om een leuk en leefbare kamer te krijgen. Wees hard voor jezelf in het weggooien. Help jezelf door niet te verwachten dat je nu ineens voor altijd makkelijk dingen weg kan doen. Wees lief en accpeteer dat je dit proces nu eenmaal elke maand/week zal moeten blijven herhalen. Doe niet teveel in een keer. Zoek bijvoorbeeld je bureau uit.

Bedenk bij elk voorwerp wat je beethebt:
1. waneer heb ik hier voor het laatst gebruik van gemaakt?
2. weegt het hebben van een rommelige kamer en ontevreden ouders op tegen het bewaren van dit ene voorwerp wat je ooit eventueel nog nodig zou kunnen hebben?
3. wat zijn de gevolgen voor mij de komende maanden en jaren als ik dit voorwerp weggooi?
4. waarom wil ik dit voorwerp bewaren? alleen omdat het ooit nog van pas zou kunnen komen of omdat ik het nu eenmaal een keer van iemand gekregen heb? Weggooien.
5. spullen die je echt niet weg kunt/wilt gooien of die nog goed zijn? Geef ze weg!

Aan de hand van de antwoorden kun je het weggooien of houden. Ga ervanuit dat je het wegdoet. Denk niet te lang na en doe het gewoon.
Zet een grote prullenbak op je kamer en leeg deze na 2 weken. Merk je dat je de spullen die je weggegooid hebt echt gaat missen? Dan kun je ze nog uit de prullenbak halen. Heb je ze na 14 dagen nog neit gemist? legen die bak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o ja, en zoeken zoeken zoeken, naar jouw methode!! je bent nog jong, je komt er hoop ik ooit achter wat DE methode is voor jou!
Haha, hier alwéér iemand die het heel herkenbaar vindt! Ik kan je dus wat eigen (bevrijdende) ervaringen meegeven.

1. Weggooien kan ook leuk zijn!
Ik ben er sinds een paar jaar achter dat ik bewaren dan wel fijn vind, maar dat ik het óók leuk vind om dingen weg te gooien. Dan pak ik een vuilniszak en loop ik net zo lang door m'n kamer (tegenwoordig m'n huis), totdat de zak een beetje vol begint te raken. Met het zwaarder worden van de zak, word ik zelf wat lichter. En dat is lekker!

2. Het hoeft allemaal niet wég-weg
Iets écht leuks, moois, of dierbaars in de vuilnisbak gooien voelt nooit lekker. Oók niet als je het eigenlijk niet eens meer wilt hebben. Een pop die uit een vuilnisbak omhoog kijkt, dat kan toch niemand over z'n hart verkrijgen?
Gelukkig is er dan een prima alternatief: je kunt een eigenaar zoeken die je spullen wél wil hebben.

3. Van ruilen komt allesbehalve huilen
Wil je op een leuke manier van je spullen af? Organiseer een ruilfeestje! Vraag vrienden en vriendinnen of ze spullen meenemen die ze niet meer willen. Kleren die je nooit meer aantrekt, films die je al vaak hebt gezien, uitgelezen boeken, bedenk het maar! Alle spullen van iedereen worden op je feestje omhoog gehouden en wie het hebben wil, neemt het mee naar huis. Willen twee mensen het even graag, dan wordt er gedobbeld! En wat overblijft gaat weer terug onder je bed, of naar een tweedehands winkel.
Grappig: als je ziet dat niemand anders je spullen wil hebben, dan wil je ze vaak niet eens meer!

4. Je kunt ook kiezen wat je bewáárt!
Heb je moeite dingen weg te gooien? Kies dan gewoon wat je wil bewaren! Dat klinkt te simpel voor woorden en dat is het ook. Wat ik veel doe is dingen eerst sorteren en dan het mooiste, het beste, of het bijzonderste eruit kiezen.
Van al je proefwerken de moeilijkste en die met het hoogste cijfer. Van alle bioscoopkaartjes de kaartjes waar ik een goeie herinnering aan heb. Hetzelfde met souvenirtjes, beeldjes, enzovoort. Zo wordt je troepverzameling een kunstverzameling!

5. Tenslotte: spijt hebben is helemaal niet zo erg
Als je iets weggooit, ben je bang dat je er spijt van krijgt. Maar als je niets durft weg te gooien, weet je ook niet of je niet blij wordt als het weg is. Gooi je eens iets weg, dat je daarna echt mist? Dat is balen! Maar een beetje spijt hoort erbij. Wat ik vaak merk is dat de herinnering sterker is dan het ding dat me moest laten herinneren. Zat ik dat even voor niks te bewaren!