Hoe kan ik aan mijn zelfvertrouwen werken?

Na de zomervakantie ga ik naar de middelbare. Op de basisschool was ik altijd het verlegen onzekere meisje en dat wil ik nu niet meer. Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1K

Antwoorden (4)

Ik heb het boek:
Denk je sterk gelezen!
Leert je een hoop over jezelf en je gedachtengang. Al denk ik dat dat op deze leeftijd wel een zware kost is.
Misschien kun je verder toelichten waar je onzeker over bent? Bijvoorbeeld Lichaam, karakter, of gewoon overal over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet denken: ''het word niet ik wil het niet ik kan het niet

ik had ook nooit zelfvertrouwen maar dacht bij mezelf ''ik kan het!''

en dat hielp

ik ga na de zomer ook naar de middelbare en heb er nu een mooi gevoel over

gr,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je een beetje op weg te helpen voordat je naar de middelbare school gaat, wil ik je enkele eenvoudige maar effectieve zelfvertrouwen tips meegeven.

- Reageer assertief. Dat wil zeggen dat je voor jezelf opkomt en niet zomaar over je heen laat lopen.
- Let op je houding. Loop rechtop en zorg dat je zelfverzekerd overkomt.
- Geloof in jezelf. Als je in jezelf geloofd, dan doen anderen dat ook en kom je een heel eind.
- Zorg dat je positieve mensen om je heen hebt. Dit zorgt voor positiviteit in je leven.
- Laat jezelf horen, laat merken dat je een stem hebt en meng je tussen anderen.

Wil je meer zelfvertrouwen tips leze, dan kun je dat hier doen, https://www.onlinecursuszelfvertrouwen.nl/category/tips/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het allerbelangrijkste is dat je van jezelf houdt!

Echt, de meeste pubers zijn onzeker, al komen ze nog zo zelfverzekerd over. Het hoort erbij, want je verandert niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk....je bent immers volwassen aan het worden en je doorgaat een behoorlijk hoge dosis aan verwarrende gevoelens. Een ding lijkt daarbij belangrijk en dat is om 'erbij te horen'.
Om dat te bereiken ben je zelfs in staat om jezelf anders voor te doen dan je feitelijk bent en dat is moeilijk om vol te houden op de lange duur.
Oké, je bent verlegen...so what? Accepteer het ...er zijn echt veel meer pubers die zich liever niet op de voorgrond begeven.

Je bent echt niets meer of minder waard dan een ander ook al proberen anderen om zichzelf boven anderen te stellen of zelfs een ander omlaag te halen. Als jij maar weet dat je wel degelijk van waarde bent. Als je je bewust bent van jouw eigen krachten, talenten, liefde, schoonheid en tegelijkertijd, de gebreken die je zelf aan jezelf vindt in kaart gebracht hebt, kan je je makkelijker over de domheid van de ander heenzetten en er je schouders over ophalen....'ze weten immers niet beter'.

Je kunt het makkelijker van je af laten glijden als je weet dat ze het verkeerd zien. Laat dat negatieve zelfbeeld varen....bekijk jezelf eens positief!
Ga eens voor de spiegel zitten en bekijk jezelf eens goed.....eigenlijk heb je hele mooie ogen, een leuke neus, best makkelijk haar....misschien moet je eens aan de kapper vragen om er een leuk koppie van te maken....het kan een enorme boost geven aan jezelf. Als je je positief voelt over jezelf straal je dat ook uit naar anderen en heb je de helft al gewonnen.

Met houden van jezelf, groeit automatisch het zelfbewust zijn mee. Als je je van jezelf en jouw kwaliteiten bewust bent, wordt het gemakkelijker om jezelf minder onzichtbaar te maken en zal de verlegenheid ook minder worden, hoewel je die nooit helemaal kwijt raakt. Het maakt het echter wel makkelijker om 'nee' te zeggen als je het gevoel hebt dat ze je willen misbruiken omdat je nooit durft te weigeren. Ook als ze je niet zien staan is het makkelijker om te zeggen "hé, ik ben er ook nog", als je je bewust bent van jezelf als persoon die ertoe doet.
Bedenk dat ieder mens waardevol is en het waard is om lief te hebben. Het begint bij jezelf!
amc