Kan je ritalin nemen voor een sociale fobie?

bij mij is ADD vastgesteld ik heb ook een sociale fobie kan ritalin ook helpen bij een sociale fobie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
5.3K
Kimath
12 jaar geleden
Vraag dit na bij de apotheek of je behandelend arts/psycholoog.

Antwoorden (5)

Ritalin helpt je om rust in je hoofd te krijgen, zodat je je beter kunt concentreren. Voor ADD is het dus een goed middel.
Voor een sociale of andere fobie zie ik niet hoe het zou helpen, daarvoor heb je therapie nodig eventueel aangevuld met medicatie (lichte antidepressiva).
Wat wel kan, is als je beter om kunt gaan met je ADD omdat je ritalin gebruikt, dat je je zekerder voelt en sociale situaties beter aankunt. Meer zelfvertrouwen dus. Maar dat vind ik dan niet echt een gevolg van ritalin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritalin helpt om je concentratie te verbeteren bij ADD en ook bij bijvoorbeeld autisme.
Bij een sociale fobie heb je vooral therapie nodig denk ik, om te leren omgaan met je angsten op dat gebied.
Ritalin is geen rustgever in die zin.
Dus ik denk van niet.
Ritalin wordt trouwens alleen gegeven op voorschrift van een psychiater (als het goed is), dat is niet zomaar bij de apotheek of drogist te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet???? damn zeg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Sorry Euc, de "waarheid" moet gezegd worden
ja hoor dat kan, maar het helpt geen hol om die fobie te onderdrukken.

heb zelf ADD en ritalin. het werkt op de neurotransmittertjes die wat traag zijn bij o.a. ons 'soort' :)

wil je wat doen aan je fobie zal je dus een andere oplossing moeten zoeken. angststoornissen komen heel vaak voor bij AD(H)D en je zal er intensief mee aan de gang moeten gaan om het te verminderen.

helaas werkt hier geen enkel pilletje voor, dus ook geen methylfenidaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+..... alwéér...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha
alwéér een bedankje :))
Voor een specifieke sociale fobie zoals podiumangst schrijft men bete-blokkers voor zoals propranolol, bij een gegeneraliseerde sociale fobie worden in de regel anti-depressiva voorgeschreven. Ritalin is geen medicijn specifiek om een sociale fobie te behandelen.l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritalin wordt op doktersrecept gegeven, voornamelijk aan
A.D.H.Ders deze mensen zijn overactief en kunnen komt
ook vaak voor dat, ze een afwijkend sociaal gedrag vertonen, waarvan sommigen agressief kunnen reageren
als ze iets niet mogen, bijvoorbeeld werkzaamheden.
Sommigen gaan compleet hun eigen gang, wat dan ook
weer niet kan en als ze het helemaal kwijt kunnen in een
hobby ook goed privé is privé en geen werk. Sociaal
moeten ze zich helemaal leren aanpassen.
1sb