Waarom heb je bijna altijd een verwijzing nodig van een huisarts?

Ik vind het heel moeilijk/eng om zowizo al naar buiten te gaan, en dan voornamelijk als ik alleen ben dus in me eentje. Als er iemand mee is ook maar minder. Daar heb ik via een oude therapeut van me die ik nog via de mail spreek een goed advies voor gekregen, tenminste een soort cursus/therapie. Die heb ik benaderd wat ik ook al redelijk eng vond, en hun zeggen dat ik me ervoor kan aanmelden alleen met een verwijzing van de huisarts. Maar dat is het nou juist ik zie er heel erg tegen op/durf niet naar de huisarts. In dat programma zou je (wat ik ervan begrijp) leren je angsten overwinnen door confrontaties enzo aan te gaan, het lijkt nu een beetje uitzichtloos voor me en het liefst zou ik nu afhaken want ik durf niet. Maar aan de andere kant heb ik zoiets van ik wil zo graag niet bang zijn en niet steeds tegen die (mentalen) deur aanlopen waardoor ik (bijna) niks meer durf en steeds afhaak. En omdat het zich bij mij heel erg uit in een soort van kluizenaarsbestaan met bijna alleen maar wegvluchten in films kijken enz. Weet ik dat ik die knoop moet proberen door te hakken en stappen te zetten. Dit vond ik van mezelf al een hele grote stap om telefonisch contact op te nemen met die therapeuten.
Weet iemand waarom je bijna altijd een verwijzing nodig heb? en/of hoe je er toch mee om zou kunnen gaan zonder dat je afhaakt?
Zie verder nog even bij reactie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het klinkt allemaal heel dubbel en ik heb weleens vaker dit soort vragen gesteld maar nou heb ik (met behulp van een oude therapeut) eindelijk de eerste stap durven zetten. Dus sorry als dit zeurderig of iets overkomt. Is de laatste vraag (hoop ik) over dit onderwerp
Kimath
12 jaar geleden
waarom wil je niet naar de huisarts?

Het beste antwoord

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar als je in België een doorverwijzing hebt van de dokter, krijg je een financiële tussenkomst van het ziekenfonds. Misschien is dat de reden waarom je best een huisarts vooraf raadpleegt. Trouwens, daar hoef je geen schrik voor te hebben. Hij is gehouden aan het beroepsgeheim. Je kan een afspraak in de dag maken, dan hoef je er niet 's avonds naartoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat de dokter kan bepalen of die behandeling wel echt noodzakelijk is. Anders zouden enorme wachtlijsten ontstaan omdat mensen 'zomaar' naar het ziekenhuis of iets anders gaan zonder dat ze iets hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huisarts is de aangewezen persoon om te bepalen wat je mankeert of waar het op lijkt aan hand van de symptomen die je opgeeft. Veel kan hij dan zelf behandelen met medicatie od maar veel kan hij niet zelf bepalen omdat hij niet de juiste apparatuur er voor heeft.
Hij kent alleen de algemene ziektes en niet de details ervan. Daarvoor zijn de specialisten die op dit gebied meer hebben geleerd. Als je ziek bent, weet je vaak zelf niet wat je mankeert dus kan je niet zelf maar naar een specialist stappen. De tijd van deze mensen is veel beperkter om allerlei mensen te woord te moeten staan, die bij een andere specialist zouden moeten zijn. Daarom
bepaalt de huisarts eerst of het nodig is en hij het niet eerst verhelpen kan. Hij verwijst je dan door naar een specialist die op dit gebied de aangewezen behandelaar is. Soms hoef je de huisarts niet eens te zien en kan je gewoon opbellen en vragen of hij een verwijskaart wil schrijven, je moet hem dan alleen afhalen aan de balie.
De huisartsassistente kan ook een hoop zelf beslissen tegenwoordig. Bel eens op en leg haar alles eens uit zoals je hier ook doet. Hun taak is het de patiënten ook op hun gemak te stellen en misschien doet ze dat wel in jouw geval.
amc
12 jaar geleden
Als men niet eerst naar de huisarts moest gaan .
Dan zouden de therapeuten en de eerste hulpen in het ziekenhuis overbelast worden door mensen die met een bezoek aan de huisarts ook van hun kwaaltjes kunnen afkomen .
Dus is het de regel eerst naar de huisarts en daar krijg men dan een verwijsbriefje .
En de huisarts kan ook beter bekijken wat voor behandeling men nodig heeft .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je aanvullend verzekerd bent, en alternatieve geneeswijzen vergoed worden (vaak gedeeltelijk, dus kijk dat na in je polis) dan is hiervoor geen verwwijzing nodig.
Naar iemand toestappen blijft evengoed eng, maaar in veel gevalleen is het mogelijk een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek. Dat gaat dan meer over hoe de therapie werkt voor jouww type klacht.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De redenen waarom je naar de huisarts moet voor een doorverwijzing hebben andere antwoorders al gegeven.
Als aanvulling: je vind het moeilijk om naar je huisarts toe te gaan vanwege je angsten: dat is niet dubbel of zeurderig, dat lijkt me een angststoornis/fobie, zeker als je vermeld, dat je een soort van kluizenaarsbestaan leidt.
Het lijkt me dus wel heel verstandig om naar je huisarts te gaan, omdat deze, samen met jou, kan kijken wat voor jou de beste oplossing is.
Je schrijft, dat je minder bang bent als er iemand bij je is.
Misschien is er iemand, die je vertrouwt en die met je mee wil gaan, en ook dat telefoontje voor de afspraak met de huisarts voor je wil doen. Je mag daar best hulp bij vragen!!
Maak het gaan naar de huisarts voor jou zo makkelijk mogelijk, maar ga! Hak die knoop inderdaad door, hoe moeilijk ook, en zet die stap.
Hartstikke goed van je trouwens, dat je hebt gebeld met die therapeuten!
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk inderdaad dat het advies wat WendyH je gaf erg goed is, jammer dat ik nog geen plusje mag geven.
Het advies om iemand mee te nemen is super goed, want anders ga je onderweg twijfelen en draai je om.
Gewoon wat WendyH aangaf: vertouw iemand uit je directe omgeving en laat die alles lekker regelen, maar ga mee, want daar doe je het toch voor.
Overwin je angst, de eerste stap heb je immers al gezet.
Vind je dapper dat je het ga aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Z11!
Misschien heeft jouw huisarts wel een telefonisch spreekuur. Durf je echt niet dan kun je het mailadres van de praktijk opzoeken en de huisarts per mail uitleggen, waarom jij de verwijskaart nodig hebt en of hij je wil mailen wanneer je deze op kunt halen. Schriftelijk kun jij je geweldig verwoorden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, en je zou ook kunnen overwegen of het een optie is om te vragen of de huisarts naar jou toe wil komen.