Wat kan ik doen om mijn moeder op een plek te krijgen met mensen die voor haar kunnen zorgen? Welke instanties kan ik benaderen?

Mijn moeder, van bijna 80 heeft hulp nodig maar accepteert dit niet. Mijn moeder, die haar leven lang al een zeer dominante en beslist geen makkelijke vrouw is geweest kan volgens ons (de vier kinderen) niet meer alleen verder en heeft absoluut verzorging nodig. Ze heeft last van depressies, waanbeelden en wrok. Daarmee vormt ze een gevaar voor haar kinderen. Dat is niets nieuws dat heeft zij haar leven lang al gedaan, maar daarbij komt dat zij zich de dingen niet kan herinneren. Niet haar man niet haar leven (tot dat je het er uitgebreid over hebt) Dan zegt ze "o, ja" maar echt herinneren kan ze het niet.

Haar zusjes hadden dezelfde karakter trekken. Beslist heel moeilijk om mee om te gaan en veel nichten en zusjes van mij verbraken dan ook het contact met hun moeder.

Alhoewel ze mij beslist geestelijk en lichamelijk heel erg veel pijn heeft gedaan, weet ik dat dit via de gene doorgegeven wordt en wil ik zo verschrikkelijk graag dat mijn moeder de laatste jaren nog goed verzorgd gaat worden. Ze gaat echter overal tegenin. Ze weigert antidepressiva (die ze zo verschrikkelijk hard nodig heeft) maar ook onderhoudt ze haar woning niet meer (zoals wij dat van haar gewend zijn)

Wat kan ik doen om mijn moeder op een plek te krijgen met mensen die voor haar kunnen zorgen? Welke instanties kan ik benaderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.7K

Het beste antwoord

Het is een lastige situatie. Veel ouderen die hun hele leven zelfstandig hebben geleefd hebben moeite om hun huishoudelijke taken en persoonlijke zorg uit te besteden. Thuiszorg is een goede instantie om aan te vullen wat uw moeder niet meer kan, maar is geheel afhankelijk van wat uw moeder wel en niet toelaat. Als zei weigert om gewassen te worden of niet wil dat haar bed wordt afgehaald hebben zei geen rechten om dit toch te doen. Oudere mensen hebben het recht in de zorg om deze te weigeren. Als u vind dat de zorg voor uw moeder echt nodig is en zei niet meer zelfstandig voor zichzelf kan zorgen raad ik u aan naar de huisarts te gaan van uw moeder. Deze kent haar ziekte geschiedenis en kan met u bepalen wat de oplossingen kunnen zijn. Er zijn inderdaad wetten opgesteld die u de optie geven om keuzes voor uw moeder te maken maar daar gaan nog een heleboel onderzoeken aan vooraf. Zo gaan ze bekijken hoe het geestelijk met uw moeder gesteld is en hoe toerekeningsvatbaar ze dus is. Ik raad u aan om informatie in te winnen bij uw huisarts, deze kan u ook doorverwijzen naar bepaalde instanties die van toepassing zijn want u kunt uw moeder niet zomaar dwingen om naar een verzorgingstehuis te gaan of om de zorg te accepteren die aangeboden wordt. En ik denk ook niet dat u daarop zit te wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben inmiddels contact gelegd met een instantie die mijn moeder eerder geholpen heeft. Er is dus een begin. Dank je wel voor je reactie.

Andere antwoorden (4)

Neem contact op met haar huisarts en leg hem/haar dit uit. Hij/zij kan je zonder meer vertellen wat de normale gang van zaken is in dit soort gevallen. Misschien is het nodig, dat je moeder verhuist naar een verzorgingshuis, maar als zij dit niet wil zou ze eventueel thuiszorg kunnen krijgen om het huis te onderhouden en boodschappen te doen.
De huisarts kan ook beslissen of je moeder een antidepressivum nodig heeft en na goede uitleg van hem/haar zal ze het eventueel toch gaan innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt rechterlijk de voogdij over je moeder aanvragen. Hoe dat precies zit en of ik het goed zeg weet ik niet. Maar zo kan het dus. Even de advocaat vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet ze wel mee willen werken. Als het onder dwang moet moet er wel een gevaar zijn voor haar en voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is wel degelijk een gevaar voor de omgeving maar in gesprekken met instanties weet ze dat te verbergen. We wachten even af wat de instantie gaat doen waar we nu mee bezig zijn. IK hoop dat die instantie een oplossing heeft en dat mijn moeder wat rust krijgt.
Probeer is met de huisarts te praten over een oplossing. Zolang je moeder geen gevaar is voor haar zelf en de omgeving, zal ze altijd zelf toestemming moeten geven. Vraag is of haar huisarts haar test op alzheimer. De huisarts zou ook de ggz in kunnen schakelen (geestelijke gezondheidszorg) Dan komt er eerst een pit verpleegkundige om de boel te inventariseren.
Vind het goed van je dat, je, je zo bekommerd om je moeder. Als ik het verhaal zo lees hebben jullie het niet makkelijk (gehad). Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de thuiszorg inschakelen. Die nemen de situatie ter plekke op. Zij hebben vaker te maken met cliënten zoals je moeder. Thuiszorg heeft ook allerlei contacten met instellingen. Mogelijk volgt er dan al snel een indicatiestelling. Dat is nodig voor permanente opname in een verzorgingshuis of verpleeghuis.