Wat gebeurt er met je lichaam als je antidepressiva slikt terwijl je niet depressief bent?

Ik heb er geen verstand van dus heb het in de vraag over alle antidepressiva. Als er verschil is, dan hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
19.1K

Antwoorden (6)

Dan wordt je natuurlijke proces van serotonine-doorgave beïnvloedt waardoor het later mogelijk niet meer goed werkt. En dan zou je juist depressief kunnen worden. Niet zo handig dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets gaat slikken voor een bij jou niet bestaande aandoening/klacht, dan krijg je medicatie binnen dat geen functie heeft. Maar de ingrediënten/stoffen van dat middel zijn dan wel in je gezonde lichaam en die veroorzaken bijwerkingen.

Niet slikken als het niet nodig is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval is de functie van de medicatie er zeker wel, alleen is die functie ongewenst. AD beïnvloeden de huishouding van bepaalde stoffen en dat doen ze ook wel als je niet depressief bent.
Antidepressiva halen de scherpe kantjes van de emoties af. Medicijnen kunnen echter niet de oorzaken van een depressie wegnemen. Daarnaast beïnvloedt het de rijvaardigheid. Deze middelen zijn nog steeds onderdeel van grote discussies. Het zijn hulpmiddelen die langere tijd moeten worden gelslikt om enig effect en soms niet eens te genereren. Dus nooit slikken als je ze niet nodig hebt.
12 jaar geleden
Wat er gebeurt met wie dan ook die het slikt: Het remt stemmingen, welke dan ook, niet alleen de negatieve emoties, maar ook je creativiteit. Alles wat je leuk vond om te doen krijg je minder zin in, je inspiratie verdwijnt, je complete zelf wordt afgevlakt. In verschillende bijsluiters staat ook dat het aan kan zetten tot suicidale gedachten. Van veel medicijnen word je vaak nog depressiever dan je al was. Meeste pillen werken maar tijdelijk. In de positieve zin dan. Het heeft vaker een negatieve werking dan positief.
Zelf heb ik 14 jaar lang mét diagnose en diepe depressies allerlei medicatie gehad. Door mijn eigen klachten ook velen om mij heen leren kennen, die medicatie gebruikten hiervoor. Dit is mijn ervaring daarmee.
Een ruim jaar geleden besloot ik te stoppen met welke medicatie dan ook, onder begeleiding van mijn hulpverlener heb ik toen een "washout"gehad. totaal géén medicijnen meer. Van totaal uitgeblust zijn en niks meer willen, sta ik nu weer in het leven... zonder medicatie nog steeds. Ik durf voluit te zeggen dat ik gelukkig ben zelfs. En mijn creativiteit is compleet terug gekomen, ik maak weer kleding, muziek, etc.

Dus bezint eer ge begint. Het gevaar is dat veel mensen het niet door hebben, omdat het heel subtiel jou stukje bij beetje verandert. Ik had het ook niet in de gaten in eerste instantie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je lichaam wordt ook zieker ervan. Hoe meer en hoe langer de psychische klachten, hoe meer lichemlijke klachten ook. meestal is dat chronische vermoeidheid, maar allerlei klachten ontstaan van een hoofdpijntje tot lichamelijk niet meer mobiel zijn. (Omdat je door zware depressiviteit niet meer in beweging komt bijvoorbeeld)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb dit washout gebeuren wel onder begeleiding van een psychiater gedaan uiteraard!! Ik had toevallig medicijnen waarbij het verantwoord was in één keer te stoppen. Bij anderen is er kans dat jemoet stoppen d.m.v. afbouwen, Mijn excuss dat ik daar onduidelijk in was.

Toegevoegd na 1 uur:
Tot slot wil ik nog zeggen dat je ook aardig ziek kunt worden van de vele bijwerkingen ervan en dat ik het kolder vind dat je van een antidepressiva - volgens de bijsluiter - depressief en suicidaal kunt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen aanrader om zomaar al je medicijnen in je eentje te stoppen, dat effe als aanvulling en waarschuwing voor diegenen, die denken dat ook "effe" te gaan doen.... (je hebt van die mensen Forall....) Maar meid, wat heeeeeeeerlijk voor je, dit resultaat!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rectificatie, zie boven, aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super!
Niet 1 lichaam is gelijk aan een ander, dus de resultaten zullen per persoon verschillend zijn.
Je emoties worden vlak van antidepressiva en dat zal ook gebeuren als je niet depressief bent. Ik denk, dat je ook alle bijwerkingen (of een aantal daarvan) zult krijgen, en die zijn niet prettig.
Antidepressiva wordt gegeven door deskundigen om bepaalde redenen, daar kan je niet zomaar aankomen gelukkig.
Sowieso is het innemen van medicatie, die niet specifiek aan jou worden voorgeschreven, gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx wendy, je kan niet duidelijk genoeg zijn over dit soort dingen. Het mag nooit zonder begeleiding. Deze soort medicatie kan een te grote invloed op je hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziljoen % met je eens!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow dank je :D <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Ik heb vaker gezien dat je <3 gebruikt. Wat betekent dat????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
<3 betekent een hartje. Zet de rotatie maar uit en draai je beeldscherm een kwart naar links. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooooooooooooowww.........hahahahahaha
Ik dacht iets als: groter dan 3....
Dank je Emforever!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waarvoor de TS deze vraag stelt want dit zien wij helaas niet. Zelf heb ik zo'n week of 6 geleden ook antidepressiva gekregen,maar niet omdat ik depressief ben,het middel dat ik krijg schijnt ook zenuwpijn tegen te zijn.
De eerste anderhalve week was ik s'avonds behoorlijk suf,maar daarna nam de sufheid af,maar ook de zenuwpijn.
Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen verdere klachten over deze antidepressiva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg gewoon je hoofd op je schouder, scheelt gedoe met je beeldscherm ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*proest*.... ben inmiddels helemaal bijgepraat door Emforever ;-))
Ik heb ooit een tijdje antidepressiva geslikt terwijl ik niet depressief was maar iets anders onder de leden had. Ik ben nooit zo depressief, bijna suicidaal geweest als toen. Ik viel ook vaak zomaar in slaap. Herkende mezelf niet eens meer. Alles was ik normaal gesproken geweldig vind vond ik niks aan. Wilde niks, was altijd moe, had geen zin in sex en vaak ook geen zin in eten, sliep slechter enz.....Wat een troep....wat een gif. Ik voelde me ook vergiftigd.

Antidepressiva is een tijdlang veel te makkelijk voorgeschreven. Huisartsen zouden dat niet mogen doen in mijn optiek; dus door mijn ervaring. Hij had me door moeten sturen naar specialisten.

Dit is een persoonlijke ervaring. Maar ik denk echt dat deze drug, want ik zie het als een drug heel slecht is voor elke gezonde geest. Er is er ook nog het verschil tussen somber zijn en depressief zijn namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad op je reserves leven en geen zin in sex hebben zijn een paar heel belangrijke factoren die antidepressiva bij je teweeg brengen