Stoppen met anti-depressiva?

Doordat ik de griep heb, vergeet ik al bijna een drie dagen mijn tabletjes te slikken. En ik heb niet de indruk dat het mijn stemming beïnvloedt. Of gebeurt dat ook zo snel niet? Misschien kan ik er wel gewoon helemaal mee stoppen?

12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets moet je met je arts bespreken, niet met de mensen op GoeieVraag.
Snuffel
12 jaar geleden
Ik wil gewoon eerst even zelf erover nadenken en wat argumentatie voor en tegen verzamelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dit alsjeblieft onder begeleiding van een dokter/psychiater!
Ik vind het heel goed van je dat je wilt stoppen, dat zeker.
Maar ik heb gezien bij mijn vader hoe het afbouwen van antidepressiva zonder dokter/psychiater uitpakte.
(Hij werd overspannen, vervolgens depressief en werd daarna 4 maanden opgenomen)
Ik wil je absoluut niet bang maken hoor, want ik vind het echt goed dat je het wilt doen, maar ik zou alleen niet willen dat zoiets ook met jou gebeurt.

Het beste antwoord

Antidepressiva blijven na stoppen meestal nog heel lang in je bloed zitten. Meestal merk je na een paar dagen nog niets van ontwenningsverschijnselen. Maar het KAN volgens mij wel dat je dan al iets merkt. Maar vergeet niet dat je door je griep in een andere situatie terecht bent gekomen. Je eet anders, doet minder, slaapt anders enz. Dat kan allemaal invloed op je hebben.
Houd er ook rekening mee dat sommige medicijnen, als je na het stoppen ze weer opnieuw wilt gebruiken, soms niet meer bij jou werken. Dit laatste zal niet iedere arts toegeven denk ik maar ik heb het van heel dichtbij meegemaakt dat een vriendin met bepaalde medicijnen moest stoppen toen ze klachtenvrij was. Toen ze na een tijdje weer wilde beginnen hielpen de medicijnen niet meer en heeft zij nog jarenlang met die klachten rondgelopen
(daarna overleed ze door een andere oorzaak).

Maar zoals iedereen ook al zegt: Stoppen moet je onder begeleiding doen. De arts kan dan ook je bloed, bloeddruk enz. in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Mogelijk. Maar dan in overleg met je dokter.
Antidepressiva bouwt een spiegel op in je lichaam. Dat betekent dat medicatie bij regelmatig gebruik een bepaalde werking heeft. Die werking gaat ook door als je een paar dagen door omstandigheden niet slikt. Dan neemt het af.

Dus het gevoel dat je het zo zonder medicatie ook prima doet, klopt niet helemaal. Overleg dit met je huisarts. Misschien kun je inmiddels wel afbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, die spiegel is belangrijk!
Nooit zomaar zelf stoppen! Je ziekte kan een heleboel beïnvloeden nu. Mocht je écht denken dat je weer zonder kan, bespreek het dan met je huisarts.

Toegevoegd na 6 uur:
Met nooit zomaar zelf stoppen bedoel ik dat je goed moet uitkijken. Het kan goedgaan, maar voor je het weet gaat het mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel het goed werken als het niet meer werken duurt erg lang. Weken tot maanden. Duursporten zoals hardlopen wanneer je niet lekker in je vel zit, is denk ik de beste hulp. Maar ik geef je graag een advies mee. Stoppen hiermee kan je denken ontzettend negatief beinvloeden. Doe het zeker in overleg met een dokter. Als je gaat stoppen, schrijf dan met grote letters op een papier dat je bij je houd: Ik voel me ze rot omdat de balans van stoffen in mijn hoofd tijdelijk verstoord is. Dit gaat voorbij.
En dat gaat het ook. Veel zelfmoordgedachten ontstaan tijdens ontwenning van anti-depressiva en drugs (ook alcohol/nicotine). En het is heel moeilijk je dit te beseffen tijdens een dip. Succes met je beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoppen is inderdaad het moeilijkste wat er is. Je moet heel erg in jezelf geloven voordat je hieraan begint anders kom je van een koude kermis terug en dan is het nog moeilijker om weer opnieuw te beginnen.

Bespreken met je huisarts kan nooit kwaad. Je moet alleen niet uit het oog verliezen dat jij de regie hebt en dat alleen jij uiteindelijk kan beslissen of je ermee stopt. De huisarts vind het meestal wel makkelijk om het middel voor te schrijven. Jij bent van je klachten af en hij kan weer naar de volgende. Het meest handige is als je een therapeut of psycholoog hebt die je dagelijks / wekelijks begeleid. Je hoeft er niet elke dag heen maar als je je rot voelt dan moet je altijd aan kunnen kloppen. Je het een safety net (vrienden / familie) nodig om hier door heen te komen. Iemand die je een pep talk kan geven als het even niet lukt.

Het is te doen hoor maar het is gewoon niet makkelijk. Ik weet uit eigen ervaring dat het je zoveel voldoening geeft als je van die troep af bent en je eigen leven kan leiden.

Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoppen met AD moet je niet in je eentje doen .
Het is beter dit onder begeleiding af te bouwen ivm afkick verschijnselen.

misschien is het dat je vw de griep hier niets van merkt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoe lang je al aan de anti depressiva bent. Een week, een maand of langer?
Natuurlijk moet je dit doen in overleg met je arts.

Je hebt ze natuurlijk niet voor niets, maar je hebt ten alle tijden een eigen inbreng.

Ik persoonlijk vind dat sommige specialisten erg snel ad voorschrijven.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker heel goed mogelijk dat je na drie dagen al stemmingswisselingen krijgt. Als echter wilt stoppen moet je dat in goed overleg met degene doen die je de antidepressiva heeft voorgeschreven. Ook moet je het zelf graag willen natuurlijk.
Samen met de arts of psycholoog/psychiater maak je dan een afbouwschema. Het afbouwen dient ook goed begeleidt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nooit verstandig zomaar zonder overleg met je behandelaar te stoppen met de medicatie die invloed hebben op je stemming.Vaak merk je zelf pas te laat dat je niet zonder kunt.
Als je met griep in bed ligt doe en hoeft je ook niks,Er zijn geen verwachtingen en eisen die aan je gesteld worden.Je leeft dan in een relatief kleine,vertrouwde wereld.
Dat is heel anders dan weer moeten functioneren in de maatschappij.
Als je wil proberen te stoppen is het het beste om dat begeleid en geleidelijk aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt het voor het zeggen. Als jij wilt stoppen met je medicatie dan kun je dat, maar wel onder begeleiding van je psych. Hij geeft jou aan of je dan in een keer kan stoppen of in etappes. Als je zonder kan zou ik het zeker doen. Het beinvloed niet alleen het afvlakken van de negatieve kanten maar ook je creatieve kanten je positieve kanten. Je hebt dan nergens meer echt trek in dus alle leuke dingen die je vroeger deed, laat men dan vaak achterwege,... Dus als het kan: stoppen met die handel... Je psych geeft je verder wel aanwijzingen. Sta wel op je strepen als hij geen duidelijke reden heeft jou ermee door te laten gaan,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit ervaring weet ik dat je ad voor een bepaalde tijd moet slikken wil je het het gewenste effect hebben en zomaar stoppen zonder afbouw onder begeleiding van een deskundige is zeer onverstandig. Als je denkt geen ad meer nodig te hebben zou ik dat zeker voorstellen aan je psyg maar wees voorzichtig hiermee want je denkt vaak zonder te kunnen en als je dan de stap neemt om te stoppen blijkt het vaak niet te kunnen. Veel succes.