Als ik een paar seconden van het begin van een liedje hoor weet ik al welke het is. Namen en gezichten vergeet ik direct. Hoe valt dat te verklaren?

Ik kan vaak niet de naam van de artiest, of de titel komen, maar kan het liedje direct meezingen of vooruit zingen. Dat geldt voor bijna alle liedjes die ik ooit een of twee keer heb gehoord (ik moet ze wel kennen).

Gezichten herken ik nauwelijks (soms niet eens als ik de mensen goed ken). Ook namen van mensen kan ik pas na lange tijd onthouden, maar zelfs dan vergeet ik ze snel.

Beiden hebben met geheugen en herkennen te maken. Wat maakt het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij kunnen elkaar de hand schudden, bijna occult goed in het onthouden van muziek, beroerd in namen en gezichten. Na 8 jaar zingen ken ik alle liedjes van mijn koor, maar niet alle leden ;-)

Het beste antwoord

Je hebt het hier over 2 totaal verschillende hersenactiviteiten. Een beetje simpel gezegd: om een liedje direct mee te fluiten, daar hoeven je hersenen bijna niks te doen, en om op de juiste naam van iemand te komen, wordt er keihard gewerkt in je hoofd.

Het meefluiten of herkennen van een melodie, kun je bijna vergelijken met de manier waarop een 2 jarig kind, vader of moeder in een groot gezelschap feilloos herkent. Zeg tegen zo'n kind: "geef dit maar aan papa", dan hoeft er zelfs niet nagedacht te worden, en het kind weet direct dat alle andere 30 aanwezigen in het gezelschap niet papa zijn. Het kind loopt direct naar papa, zonder vergissingen.

Als je een naam moet reproduceren, dan wordt het allemaal veel lastiger, want dan begin je uit het niets. De herkenning van de acteur in die film is er wel, maar hoe heet ie nou toch? Je ziet 'm voor je!

Wat je schrijft in je vraag en toelichting is echt niet vreemd, en er zijn heel veel mensen die precies hetzelfde hebben. Vooral namen is voor veel mensen een probleem. Opmerkelijk genoeg, gaan abstracte telefoonnummers, pincodes en bankrekeningnummers veel makkelijker.

Hetzelfde geldt voor muziek. Het is een opmerkelijk verschijnsel, dat lang niet iedereen van borduren, voetballen, schilderkunst, gedichten, of boeken lezen houdt, maar dat bijna iedereen van muziek houdt. Muziekhaters zijn bijna onvindbaar. Muziek heeft op bijna iedereen een enorme impact. Het "onthouden" van melodietjes is voor bijna iedereen een koud kunstje, en is eigenlijk niets meer, dan in het donker, zonder na te denken, de uit-knop van je wekker vinden. Het is een automatisme, en er komt geen of nauwelijks denkwerk aan te pas.

De meeste mensen, zullen dan ook al bij de eerste 2 seconden van een liedje dat ze ooit een paar keer hebben gehoord,, het direct herkennen, maar de problemen komen pas, als wordt gevraagd, hoe dat liedje heet, of wie het zingt. Dat geeft precies de verschillen aan, hoe je geheugen daar met die informatie om gaat. Het eerste is aan automatisme, het ander zet je denkvermogen in werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geluiden herinner je makkelijker dan gezicht en namen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om iets te herkennen hoeven je hersenen bewust niet zo veel moeite te doen maar als je er een naam of artiest bij wil attent moet je zegmaar gaan graven in je hersenen waardoor je hersenen meer moeite moeten doen en het daarom natuurlijk langzamer gaat kf gewoon niet naar boven komt, je hebt geen gave dit hefet namelijk iedereen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem het zeker geen gave.
Heel herkenbaar voor mij.
De meeste mensen zijn erg goed (relatief) in het herkennen van gezichten maar sommigen zijn zelfs helemaal gezichtsblind, dit heet prosopagnosie.
Voor verschillende taken hebben we dus verschillende geheugens en het functioneren van de een zegt weinig over het functioneren van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muziek blijft nu eenmaal gemakkelijk in het geheugen hangen. Vele oudere mensen kennen nog liedjes uit hun jeugd.
Dat je niet zo goed gezichten kan onthouden komt omdat je geen vrouw of homo bent, of omdat je rechtshandig bent.
Dat schrijven Britse wetenschappers van de Universiteit van York in het wetenschappelijk tijdschrift Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition.

Linkshandige mensen zijn beter in het onthouden van gezichten dan rechtshandigen. Zij gebruiken beide hersenhelften bij het onthouden en bekijken van gezichten. Daardoor zijn ze over het algemeen beter in staat om de gezichten van bekenden te herkennen tussen foto's van andere mensen.

Ook vrouwen en homoseksuele mannen presteren volgens de wetenschappers bovengemiddeld op het gebied van gezichtsherkenning, omdat ze vaker gebruik maken van hun beide hersenhelften.

Heteroseksuele mannen schakelen meestal alleen de rechter hersenhelft in bij visuele taken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt doordat de hersenen de invoer van prikkels (zoals geluids-, licht- en smaakprikkels) verschillend opslaat. Ook zijn ze op verschillende plekken in de hypothalamus opgeslagen, waar een verband ligt met het analytisch vermogen. Je kunt de verschillende geheugens echter wel sterker maken, door in jouw geval bijvoorbeeld namen te trainen. Succes!