Ik heb de laatste tijd wat depressieve klachten. Wat zou ik kunnen ondernemen om me beter te voelen? (waarbij geld nauwelijks nodig is)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (13)

de buitenlucht in (wandelen met of zonder hond. Of met een kennis)

goede en voldoende nachtrust

tijd voor jezelf en minder gestress

opschrijven hoe je je voelt en waarom.

Per dag wat kleine fijne goede momenten noteren:
toevallige ontmoeting, leuk telefoongesprek, vogeltje horen fluiten, mooie bos bloemen gekocht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporten is de beste remedie. Lekker hardlopen buiten of stevig doorlopen. Let op je eten en eet zo veel mogelijk gezonde dingen. Drink veel water want van een tekort kan je je ook naar voelen. en schrijf dingen die je dwars zitten van je af. Voel je je alleen maar slechter dan zou ik even langs de huisarts gaan. het kan ook een onderliggende oorzaak hebben zoals je schildklier ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erachter proberen te komen waarom je je depressief voelt en daar wat aan proberen te doen, met of zonder hulp. Daarnaast zorgen voor afleiding en proberen zoveel mogelijk leuke dingen te doen, schilderen is heel goed, ook als je het niet kunt, neem gewoon een papier en ga wat kleuren, tekenen (hoeft niks of niet veel te kosten) Van de buitenlucht genieten, buiten sporten. bezigheden waar je je gedachte mee kunt verzetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
St. Janskruid in combinatie met de overige goede adviezen. Te koop bij de reformwinkel of drogist. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eh nee. Niet zomaar dingen gaan slikken.
Ter aanvulling op al vele goede antwoorden: rustig gaan zitten en nagaan, waar je depressieve klachten vandaan komen. Probeer open en eerlijk bij jezelf naar binnen te kijken. Dat kan best moeilijk zijn, pijnlijk zelfs.
Schrijf op waar je problemen zitten. Associeer door en schrijf ook dat op. Probeer duidelijkheid te krijgen voor jezelf, probeer niets te vermijden: wat is er aan de hand.
Als je duidelijkheid hebt zal je je beter gaan voelen.
Pas dan kan je gaan kijken wat je er eventueel aan kunt gaan doen.
Voordeel: je bent oplossend bezig en bijkomend voordeel: het kost vrijwel niets aan geld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens is een sociaal dier en daar is niks mis mee, maar de sociale druk kan soms groot zijn.
Sinds mensenheugenis willen ouders al dat hun kinderen het beter doen dan zijzelf, maar kinderen zijn per definitie gemiddeld niet veel beter.
Daarnaast legt de omgeving vaak allerlei eisen aan mensen op.
Als je daaraan wordt blootgesteld kan je er gemakkelijk van overtuigd raken dat het voldoen aan die eisen iets is wat je zelf wilt.
Als je dat eigenlijk niet in je hebt kun je in conflict met jezelf raken en daar word je dan depressief van omdat het heel moeilijk is te zien waar de grens ligt van wat je diep van binnen wilt en kunt en waar je naartoe bent gemanipuleerd.
Ik wens je veel wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf ook heel erg depressief geweest. toen hielp eigenlijks niets. maar nu voel ik me af en toe nog best wel down wat ik dan ga doen is meestal dit.

ik ga sporten (dansen in mijn geval, of fietsen op de racefiets dan he) je kan natuurlijk zelf een sport uitzoeken die je leuk lijkt.

ik heb een hond dus een goeie reden om lekker buiten te lopen. opdat moment kom ik helemaal tot rust. want ik loop meestal in de natuur dan. buiten zijn en genieten van de natuur (en niet kijken hoe laat het is) helpt echt even tot de ontspanning.

wat ik ook wel doe is bakken. (een taart, cake, koekjes, met marsepein.) kost wel een beetje geld maar niet super veel. je kan ook een andere creatievetijd doen.

sporten: om me woede/verdriet kwijt te kunnen op een goede manier.
de natuur: om tot ontspanning te komen.
en bakken: voor de afleiding zodat ik niet met me deprie gevoelens bezig ben.

mocht je nou echt heel erg depressief worden, raad ik u toch aan om naar de huisarts te gaan. anders zak je er steeds verder in weg

succes ermee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt allesinds nood aan verse lucht, en tijd nodig om even alleen te zijn(als je niet alleen moest zijn)
Dan kan je beter nadenken.
Als je aan het werken bent, verzet je je zinnen, ik zou bijvoorbeeld, beginnen met alle dagen een uurtje te wandelen, eventueel gaan zwemmen, fietsen, naar de markt gaan.......bezig zijn, bezig blijven.
Bezigheidstherapie volgen.
Maar anderzijds zou je misschien met iemand er kunnen over praten, iemand die je steunt.
Want een depressie kan van tijd terug komen.
Ik hoop het voor jou van niet, natuurlijk!
Het belangrijkste vind ik dat je erover moet kunnen praten.
Iemand die je vertrouwd.
Ontloop jou depressieve klachten niet, zoek de oorzaak, en een oplossing daarvoor.
Veel moed en succes toegewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is reeds bewezen dat lichttherapie kan helpen. Lichttherapie met zichtbaar licht wordt steeds vaker gebruikt bij depressies. Ook wordt het gebruikt om het effect van een jetlag te verkorten. De onprettige gevoelens zouden te wijten zijn aan een verstoord dag-nachtritme. Door lichttherapie zou de biologische klok weer worden gelijkgezet, zodat op het juiste tijdstip de juiste hormonen weer worden aangemaakt. Hiervan zijn in de praktijk wel successen geclaimd, zelfs als alleen een deel van de huid werd belicht. Het mechanisme blijft onzeker.

De zon is gratis :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
depressiviteit kan ontstaan omdat er een stofje mist in je hersenen op te lossen door :dat uit te zoeken met je huisarts.

maar meestal komt het door dat je in een situatie zit die
niet bij jou past.
zit je in een relatie die al een hele poos niet meer aan je vroegere verwachtingen voldoet?
heb je eigenlijk wel de baan die bij je past of ga je met tegenzin naar je werk?
zijn je kinderen heel vervelend en heb je dat maar geaccepteerd?
doe je vaak dingen die energie opzuigen en niet zo vaak dingen die energie geven?
heb je mensen waar je je ei kwijt kunt?

eigenlijk zou je eens moet opschrijven wat je wilt met je leven, wat je wensen zijn, en welke verwachtingen niet voldoen. wat past er bij jou, maar doe je heel anders?
je kunt als mens veel inleveren, en compromissen sluiten.
maar als dat te veel gebeurt, erken je jezelf niet, en krijgt jou persoon daar last van.

als je dit in kaart hebt wijst zich de oplossing vanzelf, je hebt er moed voor nodig, maar het levert wel iets op.
je hoort wel vaker dat mensen het roer 180 graden draaien, omdat het anders moet!

natuurlijk kun je je klachten bestrijden met buitenlucht, sport etc.etc. maar ik denk dat de beste oplossing is: het achterhalen van de oorzaak.

succes en wijsheid gewenst!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- PRATEN!!!!!!!!!! Lucht je hart, vertel wat je bezig houd!
- Dagelijks ritme (op vaste tijden eten, op vaste tijden naar bed en uit bed)
- Bewegen m.n. wandelen, fietsen, hardlopen (bewezen dat dat een stofje aanmaakt in je hersenen die je mist met een depressie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor het noemen van een vast dagelijks ritme. Heel belangrijk naast het praten en bewegen!
ja wandelen ,er op uit gaan, bezoekjes familie, vrienden,
maar pak eens een instrument op.heerlijk, of verdiep je er in
lekker muziek luisteren helpt ook goed.

Toegevoegd na 3 minuten:
uiteraard doe ook rustig aan, ik weet goed wat het is,
maar ga professionele hulp ook niet uit de weg,

't komt goed, geef het tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sporten is inderdaad heel goed, onder anderen doordat beweging stoffen in je lichaam aanmaakt die overeen komen met antidepressiva. Wel meerdere keren per week een uurtje sporten, want 1x heeft weinig nut. Overigens bestaat er zelfs zoiets als 'running therapy' waarbij mensen alleen door hardlopen opklaren van hun depressie.