Als ik iemand probeer terug te pakken als die gene scheld trilt mijn stem en kijk ik weg. Help want ik wil hier van af !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Dat komt door de adrenaline. Die maakt je lichaam aan als je bv schrikt of in een gespannen situatie komt.

Adrenaline is een soort "boost" voor je spieren. Je bent in een situatie waar je niet wilt zijn. Mensen reageren op drie manieren op adrenaline; je gaat vechten, vluchten, of je verstijfd.

Er is een oplossing om dit onder controle te krijgen.

Zoals ik al aangaf, adrenaline geeft die boost en pompt zuurstof naar jouw hart en overige spieren. Klaar voor de strijd.

Je ademt oppervlakkig en je denkt wat minder objectief. De binnengekomen zuurstof wordt vooral gebruikt voor jouw spieren en minder naar jouw hersenen waardoor je minder rationeel kan denken.

Oplossing, haal rustig en diep adem met je buik. Alles krijgt voldoende zuurstof, ook de hersenen en je krijgt jouw stem en visie weer onder controle omdat je weer rationeel denkt en de situatie kan verwerken.

Probeer maar eens uit, je zult zien dat het werkt.

P.s. werkt in alle "stress" situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je punt, tiz heel moeilijk als je de situatie niet onder controle hebt. Maar ik heb wel een goed advies voor je.

Mijn advies is, ook al lijkt het nu misschien niet zo, wraak lost nooit iets op! Nooit!

Maar als iemand tegen je gaat schelden, nooit wegkijken. Geef de ander nooit de voldoening op die manier, blijf rustig praten. Zo merkt een ander niet snel de trilling in je stem, als je schreeuwt kan dat wel. Maar als jij helemaal kan rustig blijven, dan blijf je ook nadenken. Als jij blijft nadenken en rustig reageert op alles, ben je verstandig bezig. Niet boos worden, niet schelden, niet schreeuwen en niet beledigen.

Mensen die schelden en schreeuwen hebben vaak niet echt iets nuttigs te melden. Schelden is een soort laatste middel om niet onder te doen voor een ander.
Doe daar niet aan mee.

Toch heel veel sccs en onthou aub. Wraak lost niets op. Ik weet het uit ervaring. Ik ben heel erg wraakzuchtig, maar ik heb geleerd ermee om te gaan. En iedere keer dat ik wraak nam voelde ik me heel even beter, maar na een dag voelde ik me toch weer mega rot.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt door het gevoel van machteloosheid, omdat je niet juist weet hoe te reageren.
Voor jezelf op komen kan je leren, door assertief te zijn.
Enkele tips:

Je kan een assertiviteitcursus volgen. In deze cursus wordt je geleerd hoe je je kan gedragen in bepaalde situaties aan de hand van concrete voorbeelden en oefeningen.

Zorg dat je een hoge zelfwaardering hebt. Dat wil zeggen dat je jouw gevoelens niet ondergeschikt maakt aan anderen, maar ze even zwaar laat meetellen.

Zorg dat je ontspannen bent, dan zal je in veel situaties veel makkelijker voor jezelf durven opkomen.

Er zijn verschillende boeken geschreven met tips om assertiever te zijn. Deze kan je zeker vinden in de plaatselijke bibliotheek.

Praat met een klare, duidelijke stem. Vermijd dus om te roepen of te mompelen.

Weet wat je wil, je kan enkel opkomen voor jezelf als je weet wat je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk is iemand terugpakken op de manier waarop je dat nu doet niet de voor jou juiste manier.
Ik denk, dat je niet tegen scheldende mensen kunt en daar erg onzeker door wordt. Niet zo vreemd trouwens, want dat is wat veel mensen hebben: daarom komen scheldende en schreeuwende mensen er vaak mee weg: ze hebben succes namelijk, dus blijven ze dat doen.

Wat je zou kunnen doen aan dat wegkijken: focus je op de wenkbrauwen van die persoon. Hij/zij heeft het idee, dat je hem/haar recht in de ogen kijkt, maar dat doe je dus niet. Het is voor velen moeilijk om iemand in de ogen te kijken. Dit is dus een "truukje".
Pas het eens toe in een gewone situatie met iemand die je goed kent en vraag, als je naar de wenkbrauwen kijkt, of je recht in ogen kijkt of niet. Zelfs zeer dichtbij is dat niet te zien. Dat oefenen geeft je wat meer zekerheid! Je kunt ook oefenen voor de spiegel.

Aan een trillende stem kan je niet veel doen op dat moment. De kunst is in dergelijke situaties niet onzeker over jezelf te worden of bang. Daar zijn trainingen voor, bijvoorbeeld assertiviteitstrainingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook wel eens, dan ben ik zo boos dat mijn stem gaat trillen en als het dan bij 't toppunt komt moet het er echt uit xd
Dus dan doe ik dat gewoon. Maar je hoeft niet die ander terug te schelden, kan ook bijv. dat je iets hebt wat je kan gooien xd soms werkt dat ook als je boos bent. Dan moet je eerst iets gooien en dan wordt je rustig. Daarna zou je met diegene misschien kunnen praten, maar het allerbeste is denk ik gewoon goed ademhalen (rustig) en dan gaat alles meestal ook weer beter. (misschien allemaal een beetje raar uitgelegd)