Hoe komt het dat je ineens heel stil en gesloten bent na bv. een hevige ruzie?

Terwijl je ervoor altijd heel open en vrolijk was. En wat kun je eraan doen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien een beetje extra toelichting: Ik heb laatst een best wel hevige ruzie gehad (in mijn ogen tenminste) en dit is wel opgelost, maar mijn vrienden maken zich toch zorgen en zeggen dat ik stil ben enzo. Terwijl ik het zelf niet eens door heb of weet waarom ik zo stil ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.1K

Het beste antwoord

Tijdens een ruzie word er meestal over en weer gesmeten met gevoelens die uitgesproken worden. Je rot voelen is dan een hele natuurlijke menselijke reactie. Deze ruzie is nu een herinnering geworden waar een gevoel/emotie aan gekoppeld is. Het kan heel goed zijn dat je in het bijzijn van je vrienden weer herinnerd word aan dat nare gevoel tijdens de ruzie.

Je zegt dat de ruzie is opgelost, maar is dit ook echt zo? Of zijn er nog wrange gevoelens die niet uitgesproken zijn? Het uitspreken van je gevoelens heeft meestal een enorm bevrijdend effect op jezelf. Rottige gevoelens mogen er ook gewoon zijn, je bent mens, dus deze mag je gewoon hebben. Accepteer deze dat ze er mogen zijn en dat het niet verboden is. Daarna is het goed om je gedrag te veranderen, dus iets leuks of gezelligs gaan doen. Op het moment dat je je gedrag veranderd gaan je gevoelens ook mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt een hoop over je heen gekregen waardoor je veel hebt om over na te denken. Geef het de tijd, geef het een plekje en word weer je vrolijke oude zelf........ maar verwacht niet van jezelf dat dit binnen een uur lukt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die ruzie heeft je geestelijk een beetje door elkaar geschud. Het heeft tijd nodig om je geestelijke evenwicht te hervinden. Ook kijk je door de ruzie nu misschien anders tegen de dingen aan en is je vertrouwen misschien geschaad. Je moet jezelf dus als het ware herschikken en dat kost tijd.
12 jaar geleden
Hoe lang is het geleden dat je die ruzie had?

Want dat je op jouw leeftijd enorm onder de indruk kan raken van een stevige ruzie, dat is niet zo raar.
Maar het wel de bedoeling dat je daarna weer je eigen zelf wordt.

Wat je er aan kunt doen, hangt heel erg af van de situatie.
Dat vereist misschien een beetje zelfonderzoek:
Is de ruzie inderdaad uit de wereld?
Ben je tevreden met hoe het opgelost is?
Ben je bang voor herhaling?
Kun je daarover praten met degene met wie je ruzie had?
Of misschien met anderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je die nare ervaring aan het verwerken bent en ondanks dat je het misschien niet verneemt kost het verwerken van die ruzie je een hoop energie. Die energie moet ergens weg komen. En je lichaam gaat dan ook van nature op zoek naar een bron om kracht uit te putten. Jij bent dus stiller omdat je lichaam daar zijn kracht weg haalt.
Een ander is juist misschien wel hevig druk omdat zijn lichaam op die manier de nasleep van een ruzie verwerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ruzie is toch een gevecht om energie en kennelijk heb jij veel energie verloren.
Daarnaast zijn er veel dingen gebeurd en gezegd die je diep van binnen oude pijnen heeft opgeroepen. Die pijnen zijn eigenlijk diep weggestopt maar door de ruzie weer naar boven gekomen. Ze doen echter nog steeds enorm pijn en daardoor ben jij nu opnieuw bezig om ze weer diep weg te stoppen. Dat is de reden waar je niet weet waarom je zo stil bent.

Welk deel van de ruzie deed nu het meeste pijn. Wat heeft de ander gedaan of gezegd?

Je bent erdoor verdoofd en langzaam maar zeker zal je weer bijkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een verwerkingsproces.
dat heeft tijd nodig, je lichaam moet op rust komen, na een ruzie, dat gebeurt ook onbewust.
Dat is een reactie omdat je gekwetst geweest bent, emotioneel geraakt was.
Dit heeft je lichaam uitgeput, in je brein, hoe raar dat ook mag klinken.
Je oude ik komt terug hoor, geen zorgen.