als iemand pyschotisch is en hij vindt dat hij wordt gemarteld en je hoort hem van pijn schreeuwen. Is dir dan gelijk aan een echte marteling??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (4)

Als iemand psychotisch is, is de psychose zijn waarheid. Hij ervaart dit als echt.
De pijn kan dus ook zodanig gevoeld worden. Alleen het lichamelijk letsel is er niet. Dus de pijn zal anders voelen.

Maar ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de pijn echt aanvoelt voor diegene in psychose. Hij schreeuwt immers niet voor niets.

hieronder een link met een uitleg over psychische pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hallucinatie, want daar heb je het hier over, is voor degene die hem heeft de werkelijkheid. De pijn die hij voelt is echt.
Een hallucinatie is een zintuigelijke waarneming.
ruiken
voelen
horen
zien
proeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in zijn beleving wel.
Bij psychoses horen hallucinaties en wanen.
Hallucinaties zijn niet zintuigelijke waarnemingen, wanen zijn rotsvast foutieve gedachten.

Waarnemen vindt plaats door iets te horen, voelen, ruiken, zien, proeven.
Bij hallucinaties ervaart de persoon dit waarnemen, zonder enige zintuigelijke prikkels.

Wanneer een persoon die psychotisch is aangeeft iets te horen, hoort hij dit ook daadwerkelijk. Je kan zo iemand ook onmogelijk wijs maken dat hij dit niet hoort. Want hij hoort het wel.

In dit geval, voelt deze persoon waarschijnlijk echt deze marteling. Geeft hij ook aan iemand te zien die hem martelt? Of voelt hij alleen deze pijn?

Erg naar voor hem.

Gebruikt hij medicatie of is hij in therapie?
Beide is van belang in dit soort situaties.
Probeer hem niet duidelijk te maken dat hij niet gemartelt wordt, want hij ervaart dit, hij voelt dit!

Praat met deskundige hierover. Hij kan namelijk een gevaar voor zichzelf en voor zijn omgeving gaan vormen omdat hij zichzelf waarschijnlijk wil gaan verdedigen.

Heel veel succes, ik hoop dat hij spoedig geholpen kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand psychotisch is, dan is hij het normale contact met onze werkelijkheid kwijtgeraakt.
Dat wijst op een ernstige verstoring van de verwerking van informatie.
Wanen: Dit zijn individuele ideeën of overtuigingen die absoluut niet in overeenstemming zijn met algemeen geaccepteerde ideeën of opvattingen. Het draait bij een waan altijd om de betrokkene zelf; hij heeft bijvoorbeeld de overtuiging dat hij buitengewone kwaliteiten bezit, rechtstreeks in verbinding staat met een hogere macht of weet zeker dat er een complot tegen hem wordt gesmeed. Ogenschijnlijk gewone gebeurtenissen krijgen een speciale betekenis. Het is moeilijk iemand met wanen op andere gedachten te brengen: hij houdt sterk aan zijn ideeën vast en is vaak niet gevoelig voor logische tegenwerpingen, alles komt echt over, en het is dan sowieso een marteling op zich!
Je hebt zoveel verschillende soorten psychose.
In zijn geval zijn dat hallucinaties.