Last van nachtmerries, naar de huisarts?

Sinds een paar weken, ontzettende last van nachtmerries. Als ik wakker word voel ik me rot en de droom houdt me de hele dag bezig. Heb nu het punt bereikt dat ik niet meer wil/durf te slapen.

Kan ik hiermee naar de huisarts of zijn er andere maatregelen die ik kan treffen? Op internet als diverse tips gelezen en uitgeprobeerd, maar zonder succes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K

Het beste antwoord

Naar je huisarts gaan is zeker een goede optie. Al is het maar dat deze je kan doorverwijzen naar de juiste hulp(verlener). Nachtmerries worden vaak onderschat. Ze kunnen je leven verpesten.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou en psychologe proberen, je kan ook eerst naar de huisarts gaan, die je waarschijnlijk zal doorverwijzen.

Schaam je nergens voor, wacht er niet te lang mee. Jij hebt hier ook niet voor gekozen.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen krijgen vaker last van nachtmerries als ze te warm liggen. Misschien werkt dat bij volwassenen ook zo. Probeer eens wat koeler te gaan liggen: dunnere deken, geen pyjama en/of raam open. Wie weet...

En anders wil bij sommigen (je moet erin geloven denk ik) een dromenvanger nog wel eens werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts is altijd een goede eerste stap. Deze kan dan besluiten hoe verder te handelen. Eventueel met een psycholoog gaan praten eerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja !
een huisarts mag jou probleem absoluut niet door vertellen dus kan je gerust heen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dromen spelen een rol bij het verwerken van ervaringen, en geven soms inzicht in onbewuste processen. Helpen iets bewust te maken. Bij nachtmerries zou dat bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met onderdrukte angst. Tegelijkertijd kunnen nachtmerries - als je er niets mee kunt - vaak heel ontregelend werken. Een eerste stap kan zijn wat gebeurt te zien als een onbewust signaal om iets duidelijk te maken. Als je niet zelfstandig achter de betekenis kunt komen is er niets mis mee om hulp in te schakelen, al dan niet via de huisarts. Ik zou op zoek gaan naar een therapeut die aantoonbare ervaring en (bij)scholing heeft op dit gebied, en aangesloten bij een beroepsvereniging. Zoekwoorden als droomduiding, droomwerk, therapie, angstdromen, of dergelijke.