Waarom vernedert mijn moeder me zo, zijn dit haar echte gedachtes?

Mijn moeder heeft borderline, hier leren we langzaamaan mee leven. Haar stemmingswisselingen vind ik niet meer zo erg, hier wen ik langzamerhand aan. Het probleem is dat ze heel af en toe naar een goede vriend toe gaat, hier kan ze het namelijk ontzettend goed mee vinden. Dat vind ik wel leuk voor haar. Alleen komt ze soms dronken terug van die vriend. Als ze dronken is vernederd ze me en is ze boos op me. Ze zegt dat ik dom ben en me eens na moet laten kijken omdat ik blijkbaar 'zeur' over waar ze altijd is(ze is vaak boodschappen doen als ik uit school kom en dan ben ik bezorgd over waar ze is.
Mijn moeder is niet het type om me complimenten te geven over bepaalde prestaties, zij uit dat namelijk niet. Ik krijg langzamerhand het gevoel dat wat ze in die buien zegt haar echte gedachtes zijn. Ik ben al onzeker en zij maakt het alleen maar erger. Weet iemand waarom ze dit doet? Zijn dit haar echte gedachtes of moet je iemand die dronken is werkelijk negeren en je er niks van aantrekken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Niemand hoeft me trouwens wijs te maken om met haar te gaan praten. Ze zegt dat ze zich de dag erna er zich niets meer van herinnert.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (7)

Wat vervelend voor je meis.
Als ik heel eerlijk ben verwacht ik niet dat de situatie zal veranderen (op korte termijn) en jij daar invloed op kan uitoefenen.

Waarom ze dit doet. Tja, dat is (want ik ken jou en je moeder niet) maar wat gissen:
- je moeder zit vol met frustraties (misschien wel onverwerkte trauma's) en reageert zich af op de persoon waar ze waarschijnlijk het meest van houdt; jou.
- je moeder is onder invloed en weet écht niet wat ze zegt.
^ Ik vermoed combinatie van bovenstaanden, maar nogmaals ik ken jullie niet.

Hoe oud ben je?
Ik denk dat het verstandig is (eigenlijk weet ik dat zeker) om het huis uit te gaan. Als je dat als optie zit, zal ik je wat meer informatie geven over bijvoorbeeld begeleid wonen.

Toegevoegd na 48 seconden:
zit = ziet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit huis gaan kan niet, ik ben daar nog te jong voor. En ik wil dit trouwens ook niet, want ik houd nog steeds erg veel van mijn moeder. Buiten dit hebben we verder nooit ruzie of conflicten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik alsnog je leeftijd weten.
Natuurlijk hou jij van je moeder, maar zo'n situatie voor jou is ronduit slecht en zal voor jou ook mentale gevolgen voor in de toekomst hebben lijkt me. Mocht jij het huis uitgaan, betekend dit niet dat je niet van je moeder houdt. Misschien betekend dit dat je JUIST wel van haar houdt. Want fysieke afstand kan soms juist wel een band versterken en ik denk dat jouw moeder het heel erg veel verdriet doet dat ze jou pijn doet. Begeleid wonen kan overigens vanaf je 16e, maar daarnaast zijn er meerdere mogelijkheden. Ik wil je verder niets opdringen hoor en ik val je moeder ook absoluut niet af. Mag ik je een persoonlijke vraag stellen: waar is je vader op dit moment, ik hoor niets over hem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn leeftijd zeg ik liever niet als je dat niet erg vind. Mijn ouders zijn sinds mijn geboorte uit elkaar en ik ken hem niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, dat is helemaal aan jou. Ik hoop dat ik je niet heb afgevallen/gekwetst met mijn antwoord en dat je er uitkotm. Succes!
Wat naar voor je als ik dit zo lees. Mensen met een borderline zijn geestelijk ziek. Hoe moeilijk en onzeker het is voor jou, ia het beter als je er niet veel van moet aantrekken. Kijk wat op internet rond naar de ziekte, misschien da je zo meer over te weten kan komen. Ik de j dat je moeder het allemaal niet meent hoe erg het ook is om het wel te horen heel veel succes ermee! Sterkte en keep tour head up!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi lieve H0mare, wat een vervelende situatie zeg. Ik wil je een levensles meegeven (laat het rustig bezinken).

Wat jouw moeder zegt over je in haar dronken bui, is niet meer dan wat jouw moeder zegt over je in haar dronken bui. Begrijp je dat? Dit is wat er is en meer is er niet...heel simpel.

Als je bovenstaande begrijpt, ga ik door met het volgende: Hoe jij haar woorden opvat en hoe jij ermee omgaat is echter jouw ding. Jij kunt je er onzeker door voelen, wat gezien je vermoedelijke leeftijd (puber-begin adolescent?) niet gek is. De meeste mensen van jouw leeftijd voelen zich nl. onzeker.
Je kunt er echter ook voor kiezen je schouders op te halen als ze weer eens een dronken bui heeft. Het is niet leuk en toch helemaal haar ding. Je bent een mooi en lief mens, richt je lekker op jezelf!

Harte groet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je antwoord heel erg lief, maar zo'n jonge meid kan dit niet aan en al helemaal niet haar schouders er over ophalen, lijkt mij?!
Nee hoor.

Mensen met borderline zeggen niet altijd de waarheid; het is geen liegen of jokken, maar een weergave van hoe zij het op dat moment zien.
Trek je die opmerkingen dus niet persoonlijk aan.

Borderliners hebben zeker ook goede kanten. Het is waarschijnlijk toch goed mogelijk om op een of andere manier prettig met je moeder te leren omgaan.
Daarbij moet je haar karakter wel als een gegeven zien.

Je kan trouwens ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld door PsyQ. Die heeft groepen voor familieleden van borderliners. Ze gebruiken daarvoor het boek van Koos Krook:"Borderline de baas". Een leerzaam boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
, ik heb ook een moeder met bordeline, mijn moeder deed ook niets anders dan vernederen en veel drank gebruiken of een andere verslaving er op na houden praten heeft ook geen zin ze zal het niet toegeven heeft mijn moeder ook nooit gedaan. of het zijn hersenspinsels die van haar inderdaad weet ik nu. mijn moeder vond het zelfs leuk als mij pijn gedaan word. en ze kan het niet hebben als iemand mij aardig vond dan gaat ze rare dingen over je zeggen. prbeer het niet te serieus te nemen want met bordeline mensen valt niet te praten. het is moeilijk om het niet serieus te nemen omdathet je eigenmoeder is bij bordeline zijn er vaak meerdere gedragingen die niet leuk zijn. je kan er elk geval niet op bouwen een enkel moment kunnen ze van je houden maar dat duurt niet lang.

Toegevoegd na 5 minuten:
bordeliners hebben goede kanten? dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar goed er zijn ook veel soorten in en gradaties. maar het gaat er vooral om hoe dat meisje zich kan redden met haar moeder.. niet serieus nemen , als ze lelijke dingen tegen je zegt. het kan best waar zijn dat ze het niet meer weet onder invloed. kan je gekke dingen zeggen. of die vriend zegt ook zulke dingen. en neemt ze mee naar huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Homare, Nee...dit zijn haar echte gedachtes niet...ze is dronken en weet er achteraf niets meer van, helaas jij wel! Je kan hierover bellen naar de kindertelefoon, hier de website http://www.kindertelefoon.nl/contact.
Hopelijk kan je met hun bespreken wat het beste is voor jou, ik hoop dat er zo snel mogelijk een voor jou gunstige oplossing komt.
Liefs.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze weet er niks meer van de dag erna, heb je ook met haar gepraat op momenten dat ze nuchter is? Heb je haar verteld hoeveel zorgen je je dan maakt en hoe naar je het vindt als ze dronken thuis komt?

Het is niet aan jou om je moeder te veranderen, het enige wat je kunt doen is goed voor jezelf zorgen.
Probeer te bedenken dat wat ze zegt, niet realistisch is. Waarschijnlijk gooit ze in een dronken bui al haar frustraties eruit en ben jij het doelwit, alleen maar omdat je in de buurt bent. Het gaat dus niet om jou!
Maar dat blijft heel moeilijk natuurlijk want zoiets kun je haast niet van je af laten glijden.

Misschien heb je iets aan KOPP (Kinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen). Ze hebben een website met meer informatie en ook een forum.

Verder zou je misschien naar je huisarts kunnen gaan en vertellen hoe het gaat thuis en vragen of hij je op de een of andere manier kan helpen.