Weten psychotische mensen dat ze stemmen horen of dingen zien die andere niet zien?

Dus als er in hun verbeelding een man staat, weten hun dan dat zij de enige zijn die het zien of als ze stemmen horen, weten ze dan dat zij de enige zijn die het horen? Wat gebeurt er als ze zeggen dat ze iemand zien staan en vier mensen zeggen dat het niet zo is? Blijven ze het dan zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (5)

Psychotische mensen hebben in het algemeen moeite om hersenspinsels en werkelijkheid te onderscheiden. Het lijkt me dus zo dat ze snel van mening zijn dat die stemmen die ze horen echt zijn. En als iemand zegt dat die stemmen niet echt zijn, ligt het er maar net aan hoe koppig de psychoot is en moet hij of zij zelf accepteren dat die stem er niet echt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvankelijk niet, dat is juist een kenmerk van een psychose. In een psychose is je realiteitszin verstoord. Wat je ziet, hoort, voelt is echt en je vraagt je niet eens af of het waar is want je weet dat het waar is. Je gelooft andere mensen niet want je ogen, je oren liegen niet.
Het kost vaak de grootste moeite mensen die psychotisch zijn ervan te overtuigen dat ze dingen ervaren die niet reëel zijn en dat ze hulp nodig hebben.
Pas als mensen beseffen dat ze psychotisch zijn of als ze er uit aan het komen zijn, realiseren ze zich dat de dingen die ze ervaren hebben, niet echt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eigen ervaring met 2 mensen die psychotisch waren: nee, dat hebben ze niet door. Ze waren er 100% van overtuigd, dat wat zij zagen en hoorden allemaal echt was en dat de mensen in hun omgeving het totaal mis hadden.

Maar volgens onderstaande bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose

"Sommige mensen weten van zichzelf niet dat ze een psychose hebben of hebben gehad, terwijl anderen zelfs tijdens de psychose weten dat hun perceptie van de werkelijkheid niet kan kloppen, en zichzelf daarom aanmelden voor behandeling."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft jaren in de psychiatrie gewerkt op de afdeling spoedopname. Dus zij heeft heel veel psychostische mensen voorbij zien komen.
Ik heb die vriendin een aantal maal het tegenovergestelde horen zeggen: 'Wie zegt dat het niet waar is wat die mensen zien, misschien is hetgeen ze zien/ meemaken wel echt...'.

Afijn de meeste mensen met een psychose denken echt te zien/ te horen/ te voelen etc wat ze meemaken. Er zullen er ook zijn die zich ervan bewust zijn en dus graag geholpen willen worden.

Dank voor je vraag en fijne dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je,wat die vriendin van jou zegt,dat heb ik ook wel eens gedacht.
Ik heb zelf toen ik was opgenomen mensen gezien die in een psychose zaten.Ik heb dat zelf gelukkig niet meegemaakt,al heb ik wel op het randje gezeten.
Maar stel dat er mensen zijn die iets zien wat wij niet zien?
Sommige dan..
Dan worden die ook opgenomen en ziek verklaard.
Ik zeg niet dat ik dat geloof,maar net als je vriendin heb ik er wel over nagedacht.
Dit vind ikzelf soms allemaal zo een bullshit hé,
sorry voor het taalgebruik maar,van die mensen zien misschien wel echt ja,wat ze zien,en horen en etc...
En dan worden ze zo door de ene of andere shrink,
ofja psychiater gek verklaard,of een persoonlijkheidsstoornis,terwijl die man of vrouw misschien gewoon ook hoog spiritueel begaafd is bv,
maar de andere zo sceptisch zijn,al zijn ze proffesor in weet ik veel wat,maar daarom ook niet altijd juist,
hoeveel mensen zouden zo wel misschien niet in een instelling zitten voor niets? veel,zeker van.

Veel mensen die stemmen horen,kunnen zelfs bezeten zijn door een demon,en dat is geen grap,mag je aan nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie,
niet alleen spiritueel,maar ook paranormaal begaafd zelfs kan zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ahja juist,trouwens,
stuur dan alle mediums en dergelijke dan ook inééns door hé naar het gekkenhuis.