Wat gebeurt er tijdens een EMDR sessie?

Over een paar weken heb ik mijn eerste sessie. Zie daar erg tegen op. Weet niet goed wat ik kan verwachten. Zou er iemand zo vrij en open willen zijn om zijn/haar ervaring te willen delen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3K

Het beste antwoord

Het verloop van een EMDR sessie wordt іn acht stappen gedaan:

Kennismaking, waaronder een gesprek over de levensloop van de cliënt.

EMDR kan bij de cliënt veel losmaken, dus zal een therapeut(e) eerst controleren οf een cliënt voldoende stevig іn de schoenen staat.

Het opbouwen van het ‘plaatje’ van bijvoorbeeld het shock en de 5 vragen.
De cliënt wordt gevraagd om te denken aan een beeld dat de klacht representeert. De nare herinnering hoeft dus niet per se traumatisch te zijn. EMDR werkt via het contact maken met de pijnlijke zaken, maar exact kunnen visualiseren іѕ niet nodig. Vervolgens stelt de therapeut vijf vragen aan de cliënt over dit beeld.

Installatie EMDR therapie, gemeten door de Validity οf Cognition (VoC)
Als de SUD-score voldoende laag іѕ en het beeld geen nieuwe emoties meer oproept, komt de installatie: dat wil zeggen: de PC (wat zou je willen denken over jezelf іn dit beeld) komt expliciet aan bod. De therapeut zal iets vragen іn de trant van: “Hoe voelt je (oude) PC?” Vaak іѕ die door de desensitisatie achterhaald. Dan komt de vraag, om de (nieuwe) PC ‘bovenop’ het nare beeld te ‘plakken’. Op een schaal van 0 tot 7, hoe waar voelt dit? (De VoC.) Dan weer een οf meer sets links – rechts – links tot de VoC een 7 іѕ.

Meer lezen op de site hieronder (was teveel om hier allemaal op te schrijven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor de informatie. Heb hier veel ookal zijn mijn afspraken nu verzet naar volgend schooljaar. Greetz Evelien1991

Andere antwoorden (2)

Siska heeft al verteld, wat je kunt verwachten.
Daar wil ik aan toevoegen, dat iedere therapeut en iedere clíënt anders is, dus hoe het er voor jou uit al zien is niet specifiek te zeggen. En dat ligt ook aan de reden(en) waarom je EMDR gaat krijgen.
Ik volg ook deze vorm van therapie en vind het emotioneel best zwaar.
Daarnaast merkte ik al snel vele veranderingen binnenin mezelf, die ik alleen maar kan verwelkomen en waar ik heel blij mee ben.
EMDR doe je niet, omdat je last hebt van een ingegroeide teennagel,wat op zich al best vervelend is trouwens ;-)

Hieronder de site van de EMDR vereniging Nederland, waar je veel info kunt vinden en een video hoe het werkt.
http://www.emdr.nl

Heeeeeeeeel veel succes!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag er ook heel erg tegenop.. Maar geloof me; het werkt echt heel goed! Na drie sessies was ik van mijn flash backs af.
Bij mij deden we EMDR met een koptelefoon, dan hoor je tikjes, om en om. Dan moet je je het ergste moment van je traumatische ervaring heel levendig voorstellen, het echt voelen, ruiken , horen, wat je maar kan. als je het beeld goed voor je hebt start de therapeut de tikjes, daar moet je dan naar luisteren terwijl je je het verder voorstelt. Af en toe neem je een korte pauze om er even over te praten, en dan moet je een cijfer geven van 0 (het minst erg) tot 10 (heel erg), dat gaat dan over hoe erg je het op dat moment ervaart om naar dat beeld te kijken. Het is heel belangrijk dat je dat eerlijk zegt.
Er komen waarschijnlijk heftige emoties boven tijdens je EMDR sessie, maar bedenk je dat dat iets is waar je even doorheen moet, want bij de meeste mensen gaat het daarna echt veel en veel beter.
Schrik trouwens niet als je na afloop heel moe bent.. dat kan zelfs wel drie dagen duren, misschien is het verstandig daar vooraf rekening mee proberen te houden. Je bent immers hard aan het werk tijdens de EMDR (heel veel hersenactiviteit)
Als je verder nog vragen hebt; stel ze dan gerust;)
Ik wens je heel veel sterkte en succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, trouwens.. als je dan bij 0 zit vraagt je therapeut waarschijnlijk ook om het beeld nog een keer voor je te nemen en daarbij "ik kan het aan" te denken, daar moet je dan va 0 tot 7 een getal van noemen hoe geloofwaardig dat is. Als je bij de 7 bent ben je echt helemaal klaar. Zo was dat bij mij tenminste. Het is heel belangrijk niet te vroeg te stoppen, zodat je zeker weet dat het goed is afgerond.

Na afloop duik je gewoon lekker je bed in, of als je niet al te moe bent iets leuks met vrienden doen of zo. In ieder geval iets wat een beetje voor afleiding zorgt, zodat je er niet meer de hele tijd mee bezig bent.