Ben ik een beelddenker? (zie uitleg)

1 - Ik ben slecht in spelling/grammatica en rekenen
2 - Ik ben slecht in onthouden van namen/cijfers/data
3 - Ik ben erg goed in het onthouden van gezichten
4. Als ik bv. een straat moet omschrijven die ik ken, kan ik alleen de kleuren van de huizen opnoemen, de soorten winkels, hoe het eruit zag etc etc. maar als het op de straatnaam aankomt, of de namen van de winkels, weet ik het niet
5 - Ik ben erg goed in kaartlezen, maar als iemand mij de weg wijst, weet ik het al na een paar seconden niet meer
6 - Bv. ik moest aan iemand uitleggen dat er een verbouwing was aan de brug in Istanbul, maar ik kon het niet omschrijven, ik zag de brug met al z'n medewerkers voor me die aan het verbouwen waren, maar ik kon niet op de naam 'verbouwing' opkomen, zulke dingen heb ik meer.
7 - Ik heb een bovengemiddeld tot hoogbegaafd IQ (124)
8 - Ik ben niet dyslectisch
9 - Ik heb een grote en sterke fantasie
10 - Ik ben emotioneel en gevoelig
11- Ik heb een autistisch broertje, maar hij is erg goed in onthouden van data, cijfers en namen (dus ik weet niet of hij beelddenker is), ikzelf heb een vorm van asperger
12- Maar ik kan wel erg goed mijn gevoelens en de dingen die ik wil zeggen op schrift zetten (ik schrijf regelmatig columns)
13 - Ik heb een aparte gevoel voor humor, die niet iedereen of bijna zelfs niemand begrijpt
14 - Ik kan me dingen heel goed voorstellen omdat ik het als een film in mijn hoofd zie voorbij komen, dan wil ik dit uitleggen, maar ik kan het niet verwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over 12 - als je heel snel en vlot kunt schrijven (columns schrijven) dan heb je toch geen woordvindingsproblemen? Of gebruik je een woordenboek (of google of)? Gewoon een vraag ... Het interesseert mij. (Als ik schrijf dan gebruik ik google, synoniemen, ... )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrijf meestal Turks, alhoewel ik een grote woordenschat heb in die taal, schieten de woorden waarvan ik de betekenis eigenlijk goed weet, ineens uit mijn hoofd (dit is ook zo bij Nederlands) en dan moet ik de online Turkse woordenboek raadplegen, om zeg maar 'zeker te weten dat het woord goed is'. Ook ik gebruik vaak google voor synoniemen, zowel in het Nederlands als in het Turks. Schrijven kan hierdoor wat langer duren bij mij, omdat ik steeds in de weer ben met die synoniemen enz. en ook omdat ik het perfect wil hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook. Of ik had een grote woordenschat maar voor een deel was weg. Misschien heb je amnestische afasie?
Een persoon met amnestische afasie (of anomische afasie) spreekt vlot maar heeft woordvindingsproblemen (anomie). Bij het spreken zijn er pauzes omdat die persoon niet op een woord kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen hersenbeschadiging gehad of ander soort letsel, nu ik erover lees komt het wel overeen. Misschien hoort het bij mij meer door het beelddenken..

Het beste antwoord

Als je veel in beelden denkt en leert, ben je in ieder geval heel visueel ingesteld. Je leerstrategie is dan via beelden en niet via woorden.
Wat mij ook doet vermoeden dat je inderdaad beelddenker bent, is dat je wel dingen snapt, slim bent maar moeilijk je gedachten onder woorden kan brengen als er een vraag wordt gesteld.
Het omzetten van beeld naar taal is voor de beelddenker moeilijker dan voor een talig persoon.

Wat je kan helpen is de dingen die jij wilt/moet leren zoveel mogelijk in (woord)beelden te zetten en te leren. Een woord kan dus ook een plaatje worden waardoor je het weer gemakkelijker opneemt en onthoud.

Ik denk dat de MatriXmethode jou kan helpen bij je taal- en rekenproblemen. Deze methode is erg goed voor mensen die visueel (en visueel ruimtelijk) zijn ingesteld.
Ook kun je met deze methode met je emoties leren omgaan.
Het is een eenvoudige, snelle en effectieve methode die in ca. 3 - 4 sessies kunt leren. Daarna kun je er zelf verder mee.

Maak gebruik van je vaardigheden die jij door je beelddenken/visueel leren, WEL kunt en anderen minder gemakkelijk. Jij hebt namelijk ook de gave om iets van alle kanten te bekijken. Je kunt hier erg creatieve dingen mee doen. In combinatie met je intelligentie is dat helemaal mooi.
Er zijn dingen die je minder goed kunt en dingen die je wel (heel) goed kunt. Richt je vooral op de dingen die je goed kunt en kijk of je de andere dingen kunt ontwikkelen als je dat nodig hebt in je leven.

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hallo,
ik heb zelf ook autisme en ik kan niet goed namen bij gezichten of namen met straten benoemen, maar wel weer de winkels of andere herkenbare punten,
als iemand mij de weg wijst moet dat rustig en duidelijk gemaakt worden, omdat bij autisme de informatie verwerking langzamer is, terwijl ik andere informatie wel goed kan onthouden, ik heb zelf een lichte vorm van autisme icm met pdd-nos en adhd..misschien is deze link handig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Asperger-syndroom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hé Ingrid. Ik zie dat je nieuw bent. Heb nog even een tip voor je. Mocht je een antwoord op een vraag hebben kun je deze het beste als antwoord plaatsen. Echter heb jij nu een reactie geplaatst. Die kun je bij reacties plaatsen. Dit zeg ik even om te voorkomen dat de moderators je antwoord gaan verplaatsen naar reacties. Volgens mij gaan er dan 5 punten van af. Dat zou jammer zijn. Veel plezier nog op goeievraag.nl:D
Wat jij hier vertelt klinkt mij allemaal heel bekend in de oren.
Daar ik zelf een op en top beeld denker ben durf ik bijna zeker te zeggen dat jij er ook een bent.

Eigenlijk is het zo dat je bij het uitgesproken woord "bloem" een plaatje van een bloem in gedachten ziet en niet het woord zelf.
Dit geldt voor alle voorwerpen of gebeurtenissen.

Bijvoorbeeld een omschrijving van een mooie nieuwe auto met zonnedak, spoilers en dakrailing in de kleur pimpelpaars doet jou die auto in je hoofd vormen als zijnde een foto.

Als dat zo is dan kan je er wel vanuit gaan dat je een beeld denker bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat begripsdenkers bij het woord 'bloem' de letters in hun gedachten zien, ik zie echt een plaatje van een bloem (of meerdere bloemen) twee seconden door m'n gedachte schieten als ik dat woord hoor. Omdat ik niet anders weet heb ik er nooit bij stil gestaan, totdat ik over beelddenken ging lezen op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bloem is een beeld ... maar als iemand zegt 'gisteren' of 'wanneer' ... dan zie je geen beeld maar een begrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij gister beleef ik momenten van de vorige dag.
By the way, vele bekende kunstenaars waren beeld denkers, Winston Churchil was een beelddenker. Het kenmerk van een beeld denker is een levendige fantasie, dingen vooruit zien, en daardoor makkelijker inleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad,, als ik 'gisteren' hoor, zie ik ook de beelden die ik gisteren heb meegemaakt, het flitst dan door m'n hoofd, bij 'morgen' zie ik beelden voorbij schieten die ik graag wil dat er gebeurt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weird ;-)
En jij schrijft waarschijnlijk links? Ik denk dat je vooral je rechterhersenen gebruikt. Veel emoties, veel fantasie, beelddenker, ...

Ik herken veel momenteel, na mijn cva, bij mij is er een stukje van mijn linkerhersenen weg, ... ik kan ook niet goed verwoorden (afasie), ik heb ook teveel emoties en teveel fantasie. Vroeger was ik geen beelddenker en rationeel en nu ben ik anders. Ik mis de woorden en de letters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik schrijf gewoon rechts en ik ben niet dyslectisch. Ik kan ook goed schrijven en lezen en mijn gevoelens in schrift zetten. Waar ik wel veel moeite mee heb is spelling, daar kan ik in de war van raken, ookal legt de docent het me tien keer uit. Dan lijkt het alsof ik dom ben in het vak Nederlands, terwijl ik wel drie columns in een uur kan schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dan, ik weet het niet.
Ik heb afasie. Ik kon niet meer praten, echt woordvindingsproblemen en zinnen maken lukte niet. Ik begreep ook niet wat ze aan het vertellen zijn. Nu gaat het vrij goed, maar ik heb het nog moeilijk.
Ik denk ook dat iedereen denkt in beelden, zowiezo, ... maar voor mij helpt het soms om het woord (of de letters) te zien of te (kunnen) spellen voor dat ik het begrijp.
Als je aan een object denkt, zie je een beeld daarvan in je gedachten. Als je bijvoorbeeld aan een koe denkt, dan zie je in je gedachten bijvoorbeeld een plaatje van een koe in de wei.
soms moeite om op een woord te komen.
De simpelste woorden kunnen zomaar uit je geheugen verdwijnen.
Vaak heb je geheugensteuntjes nodig om het op te halen Een voorbeeld hiervan is deuropener in plaats van deurknop.
Een goed geheugen voor gebeurtenissen en belevenissen. Je kunt je vrienden en familie bijvoorbeeld verbazen door een gebeurtenis uit een ver verleden naar boven te halen en dit precies na te vertellen.
Woorden blijven veel minder goed hangen.
Namen kun je bijvoorbeeld al helemaal niet onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij hier beschrijft heb ik allemaal. Het gekke is dat ik mijn hele leven heb gedacht dat deze manier van denken bij iedereen zo is, en niet alleen bij beelddenkers. Ik vind het heel logisch dat ik een grazende koe in het weiland zie als ik aan het woord koe denk, daarom verwachtte ik niet dat begripsdenkers dit niet hebben. Omdat ik soms de simpelste woorden vergat dacht ik dat ik geheugenverlies had. Dit verklaard een hoop, een hele hoop..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een test laten doen met een neuro-psycholoog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dat doen?
Je hebt het, of je hebt het niet. Lekker belangrijk.
Ik heb het wel en voel me er prima bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan weet ik het in ieder geval zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beeld denken kan zeker een probleem zijn voor mensen. Lekker belangrijk, zo'n opmerking vind ik dan ook zeker niet op zijn plaats!oke heeft zeer veel voordelen, zeker dat beelddenkers zich zeer goed in andere kunnen plaatsen, maar kan ook zeker problemen veroorzaken. tja lekker belangrijk?! ik vind het wel belangrijk!