Hoe serieus moet je het nemen als iemand de behoefte heeft zichzelf pijn te doen of als iemand dat al doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

Tja hangt er vanaf, als de persoon psychische problemen heeft of gehandicapt is dan zou ik het wel serieus nemen ja, maar pas als het vaker voorkomt. Door pijn komt er endorfine vrij dus kan het verslavend werken, hoe raar dat ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel serieus. Want normaal is het niet. Een schreeuw om aandacht. Die persoon moet psychische hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vaker niet dan wel een schreeuw om aandacht. Maar je hebt verder gelijk, het is niet normaal, wat de reden ook is, er is een behoorlijk probleem.
Heel serieus. Want wat het achterliggende probleem ook is, de manier om het te uiten, dus door zichzelf te verwonden, is niet normaal.
Het probleem dat erachter zit, moet aangepakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus. Met deze gegevens valt er weinig over te zeggen. Hoe ervaar je die iemand? Heb je die iemand ook gezien, toen die zich onbespied waande? Zo ja, was dat anders?
Bij borderliners komt zelfpijniging voor, en dat is geen schreeuw om aandacht, maar een middel om te voelen dat ze bestaan. Ik bedoel maar: de oorzaken kunnen divers zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt het serieus voor dat deel waar jij zelf last van hebt en degene die zich pijn wil doen moet zijn zaak zelf serieus nemen. Dat kan een buitenstaander nooit doen omdat die geen verantwoordelijkheid draagt dat een ander het pijn doen nodig heeft. Je kunt hulp bieden door te luisteren en te kijken met die persoon of hij/zij hulp wil vragen van een professional.