hoe weet je wat de juiste keuze is als je gevoel evenredig veel negatieve als positieve argumenten heeft?

Het gaat om een belangrijke beslissing waar ik minimaal een jaar aan vast zit. (woning)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Als je gevoel evenveel positieve als negatieve argumenten aandraagt dan is de stand O, neutraal dus.

Niet negatief en niet positief dus.

Ik zou persoonlijk geneigd zijn om er in te Geloven dat dit niet mijn ding is als ik niet direct kan aanvoelen dat het overwegend 'Goed' voelt.
Ik zou er op Vertrouwen dat er iets 'beters' op mijn pad komt.

Als je nu reeds zoveel twijfels hebt dan zal dat niet beteren als je er gaat wonen.
Want verhuizen brengt stress met zich mee en dan zie je 'plots' nog een aantal akkefieten die je voorheen bij positief had geklasseerd.

Maar uiteindelijk is de keuze aan jou.

Veel Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, als je niet echt het gevoel hebt dat het 'ja' is dan is het 'nee'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooruit, maar eens een keer een plus geven :P

Andere antwoorden (4)

Het is eigenlijk niet mogelijk, om nu een "juiste" keuze te maken. Of je keuze juist is geweest, zal pas later blijken. Je bent vast niet de enige die moeite heeft, om een goede beslissing te nemen.

Dat de negatieve en positieve argumenten precies in evenwicht zijn, komt niet zo vaak voor. Dat gebeurt alleen maar als er maar heel weinig argumenten zijn. B.v. 4.
2 positief en 2 negatief. Om dat op te lossen, kun je er eens rustig voor gaan zitten, en meer argumenten verzinnen. De kans wordt dan groter, dat het aantal negatieve argumenten groter of kleiner wordt dan de positieve. Je kunt het ook eens opschrijven; maak b.v. 2 lijstjes. Als je dat op de computer doet, kun je ze ook makkelijk sorteren, b.v op belangrijkheid. Je krijgt dan een prima overzicht, en als je dit werkje spreidt over een paar dagen, komen er steeds meer argumenten. Want door het herlezen van een negatief argument, komt er vast ook weer een positief argument, en andersom.

Wat je ook kan helpen, is de zaken wat te overdrijven. Probeer b.v. te bedenken wat het allerergste is wat je kan overkomen, als je keuze voor de woning onjuist is geweest. B.v. nare buren, financiele problemen, of heimwee naar je oude huis. En probeer dan in te schatten of dat dan te "overleven" is, of echt onoverkomelijk. En vooral, wat daar tegenover staat.

Leven is beslissingen nemen. En beslissingen nemen is vaak ook een beetje gokken. Soms moet je iets wagen; als je zorgt dat de risico's enigszins te overzien zijn, dan moet je soms gewoon de sprong wagen, omdat je anders de kans loopt dat je niets nieuws meer beleeft. Een foute beslissing nemen is niet zo erg; daar leer je alleen maar van voor de volgende keer. Het moet alleen niet te dol worden, en je (verkeerde) beslissing moet niet je hele leven op zijn kop zetten.

Laat overigens niet alleen je gevoel spreken, maar ook je verstand! Je verstand kan beter met argumenten overweg dan je gevoel, waarbij overigens niet gezegd is, dat je gevoel in dit soort zaken niet belangrijk zou zijn. Succes! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je keuze vanuit je Geest/ziel/intuïtie. Niet vanuit ratio en niet vanuit emotie.

Tip: schrijf je keuze/vraag op een briefje en leg dat naast je kussen. Als je 's ochtends wakker wordt, neem dan gelijk je vraag in je hoofd. Het eerste antwoord dat in je opkomt is goed!

Niets is in beton gegoten, je maakt een keuze, voert die uit, en gaandeweg kun je weer een nieuwe keuze maken mocht dat nodig zijn. Waar het om gaat is dat je 'doet' en daarmee een proces op gang brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je net een combinatie van emotie, ratio en intuïtie mag hanteren... al begrijp ik wel wat je bedoelt hoor. In de praktijk komt het op hetzelfde neer. Graag gelezen. Vandaar de +
Schrijf op, al die argumenten. En laat het een dag liggen voordat je er weer naar kijkt. Werk ze dan uit met de konsekwenties.

Als je dingen opschrijft, ZIE je soms meer dan alleen in je hoofd beredeneren.
Iets zal de doorslag geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
konsekwenties, ik dacht die is dyslectisch als de pest, google ik het blijkt het goed nederlands te zijn :P (niet mijn -)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
asjemenou... ik dacht dat @best het voor de lol zo geschreven had... wist ik ook niet dat deze schrijfwijze algemeen aanvaard werd. Bedankt om hier de aandacht op te vestigen. Is een handig meenemertje.
Maar waar ging de vraag ook alweer over? Oh ja, de keuze van een woning. Ben benieuwd welke konsekwenties onze reacties op de vraagsteller zullen hebben ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Als je heel verstandig alle voors en tegens hebt afgewogen en daar blijkbaar zo'n balans in zit dat je geen beslissing kan nemen dan kan je jezelf vragen: word ik er blij van om naar die andere woning te gaan?
Het antwoord kan dan zomaar ineens helderheid verschaffen.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens: als het verstandelijk afwegen niet een afdoende antwoord geeft, dan kan je gevoel een doorslaggevende rol spelen. +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ vergeten, bij deze ;-)