Ja tuurlijk, kijk maar naar bijvoorbeeld mensen die solliciteren of een relatie zoeken, als ze 3x afgewezen zijn, zijn ze 3x teleurgesteld en staken ze de zoektocht. Wanneer men vaak te maken krijgt met teleurstellingen zullen zij minder snel actie nemen om nieuwe avonturen aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Alle ervaringen die je opdoet, vormen tesamen je referentiekader. Hieraan toets je alle toekomstige ervaringen. En iets van die teleurstelling van toen, blijft altijd meeklinken. Het helpt wel, als je de teleurstellende ervaring totaal verwerkt en er iets positiefs uit weet te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker: +
Jazeker, maar dat hoeft geen negatief effect te zijn.

Alles wat je meemaakt en zeker alles wat enige impact heeft, zal in een bepaalde mate invloed hebben op de rest van je leven.
Daar horen teleurstellingen bij en verdriet en momenten van groot geluk.

En het fijne daarvan is: Het is aan jou wat je er mee doet.
In hoeverre jij die teleurstellende ervaring
de bovenhand laat voeren in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar dat ligt aan de aard van de teleurstelling en het karakter van de persoon. Kinderen zijn al teleurgesteld als ze niet buiten kunnen spelen, omdat dat op dat moment voor hun belangrijk is en zij in het nu leven, maar zij worden daar niet meer anders van. Dus het is naast wat ik boven zij ook hoeveel ervaring je ermee hebt. En hoe vaak je teleurgesteld wordt, als je keer op keer teleurgesteld wordt door dezelfde persoon verlies je vertrouwen in die persoon en dat kan weldegelijk een levenslange impact hebben. Als je iemand bent die dan zoiets heeft van, voor jou tien anderen, zal die impact natuurlijk kleiner zijn dan waneer je emotioneel heel afhankelijk bent van die persoon. Om welke reden dan ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
(...,maar zij worden daar niet meer anders van... moet zijn, ..., maar wij worden daar niet meer anders van.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker kan dat.

daarom is het ook belangrijk om dingen te kunnen (leren) accepteren en incasseren zodat het niet de rest van je leven zal gaan beïnvloeden, maar in plaats hiervan er een leer moment van maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan wat iemand verwacht.
Zonder verwachting heb je namelijk geen teleurstelling.
Als je teleurgesteld bent had je een bepaalde verwachting waaraan niet werd voldaan. Dus in zo verre heb je zelf in hand hoe je een teleurstelling ervaart. En dus of het blijvend effect heeft.