Worden we echt slimmer door meer te weten? En dan vooral.. hoeveel informatie kunnen we hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen 'weten' en 'slim zijn'. Als je een encyclopedie uit je hoofd leert, dan weet je veel. Maar dan hoef je nog niet slim te zijn, slim zijn is voor mij juist dat je kennis creatief kunt toepassen, dat je nieuwe dingen kunt bedenken op basis van kennis die je hebt.
Als je veel kennis hebt, wordt het misschien makkelijker om dingen uit te denken, maar als je dat vermogen niet hebt, zul je het niet krijgen door meer te weten.

Of er een grens is aan de hoeveelheid info die je kunt opslaan, is zeer de vraag. Wel zal het waarschijnlijk zo zijn dat niet-gebruikte informatie een beetje wegzakt: ik kan m'n rijtjes van vermenigvuldiging nog wel ophoesten, maar het gaat minder vlot dan 35 jaar geleden. Ze zijn er dus nog wel degelijk, maar ik moet ze even 'opdiepen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk het wel, Als we meer over ons brein te weten komen zouden we misschien uit kunnen vinden hoe we het optimaal kunnen gebruiken. Dan is iedereen een soort van geel er hoog begaafd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, we worden slimmer door meer te weten want onze hersenen beschikken over enorm aanpassingsvermogen en zijn niet statisch, maar in staat tot veranderingen. Een sterk en actief brein krijgen is zeker mogelijk door hersengymnastiek en het leren van nieuwe vaardigheden.

Ons brein bestaat uit 1013 neuronen. We beseffen zelden hoeveel cellen dit zijn. Doordat elk neuron ook nog eens contact maakt met zo’n vijftigduizend andere neuronen bestaan er verschrikkelijk veel manieren waarop zij in verbinding kunnen staan met elkaar. “Kun je nagaan hoeveel wegen berichten in onze hersenen kunnen volgen.”

De hersenen zijn oneindig veel groter en complexer dan welk ander systeem op aarde. Dus ik denk dat de informatie die we kunnen hebben oneindig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als men iets niet weet, wil dat niet zeggen dat je niet slim bent....maar......als je het niet wilt weten......wil je niet slimmer worden.
Een je vraag over die informatie.....
Wij hebben geen harde schijf zoals een pc, dus denk ik wel dat zoiets relatief is.

Toegevoegd na 44 seconden:
Daarmee ik altijd zeg: domme vragen bestaan niet, wél dom antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe meer ik leer ,
hoe meer ik weet .

hoe meer ik weet ,
hoe meer ik vergeet .

Waarom zou ik nog leren.

ff serieus , ik denk dat je door de veelheid aan informatie binnenkrijgt,

Er steeds een vernieuwende verwerking plaatsvindt in je brein die filterd, selecteerd, opslaat .