Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn wil om af te vallen stopt?

Ja ik weet het, tegenstrijdig voor de meeste mensen. Maar ik heb dus een anorexia-verleden. Inmiddels heb ik weer een gezond gewicht, maar die wil om af te vallen blijft steeds in me, ook al kan ik rationeel gezien 100 redenen bedenken om het niet te doen. (Ik wil graag sporten, leuke dingen doen, reizen)

Ben 1.65 meter, 18 jaar en weeg 50 kg, dus dat is al een beetje minimaal gewicht.

Het ging weer laatst niet zo goed, als ik eenmaal weer begonnen ben met heel weinig eten en een beetje ben afgevallen, kan ik bijna niet meer stoppen. Ik krijg er een enorme adrenalinekick van. Ik vind het rot dat ik die kick krijg, want het is zo verslavend. Inmiddels is het echt elke dag een gevecht om niet toe te geven. Wat kan ik nou doen om te zorgen dat ik die kick niet meer krijg en ook niet meer wil afvallen?

Professionele hulp al genoeg gehad, dus over wat er allemaal achter ligt al genoeg gesproken, maar ik vraag me nou de hele tijd af hoe ik die kick kan stoppen en niet meer wil afvallen. Ben benieuwd of iemand dit weet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ooit bedacht wat je mensen om je heen aandoet met anorexia? hoe egoïstisch dit over komt en wat je er allemaal stuk mee maakt? hoe veel pijn je mensen doet! (weet niet hoe oud je bent maar je maakt ook je gezin kapot!) denk hier eens heel goed over na en ik hoop dat dat wel invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat doet me echt pijn als mensen zoiets schrijven. Je zegt zoiets toch ook niet tegen iemand die kanker heeft?! Sorry voor de nogal crue vergelijking misschien, maar net zoals iemand die kanker heeft er niks aan kan doen, kan ik er ook niks aan doen dat ik deze ziekte gekregen heb! Het enige wat ik kan doen is me zo sterk mogelijk houden en er zo hard mogelijk tegen vechten, en dat doe ik.
Kimath
13 jaar geleden
noukkkkkk Die reactie vind ik niet echt gepast, je kunt in het verhaal van de vraagsteller toch lezen dat ze er tegen wil vechten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie, bedankt voor je steun.
Jammer genoeg weten veel mensen niet waar ze het over hebben. Die kick ergens anders in zoeken hebben anderen me ook al eens gezegd, en daar heb ik overna gedacht.
Ik krijg zeker een kick van andere dingen, reizen en sporten zijn daar twee van (ik heb nooit overmatig gesport hoor). Dus dat probeer ik ook zeker te doen, het is alleen jammer dat sporten voor mij bijvoorbeeld moeilijk is (ik deed aan turnen), want alhoewel mijn gewicht nu redelijk goed is, heb ik er te weinig spierkracht voor. En reizen is lastig, wan daarvoor moet ik eerst wat stabieler zijn. Maar goed, misschien wel andere dingen die ik kan bedenken.
Kimath
13 jaar geleden
Je bent een meid met een hele sterke wilskracht, dat blijkt uit je anorexia verleden.
Het klinkt misschien raar, maar mensen met anorexia zijn eigenlijk heel sterk. De manier waarop ze gefocust bezig zijn, en de wilskracht houden.
Het is uiteraard niet gezond, maar als je dit in gedachten houd, kun je alles bereiken door er echt voor te gaan! Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp precies wat je bedoelt Kimath!
Want als je de wilskracht hebt om jezelf zo uit te hongeren, kun je dat ook ombuigen naar iets positiefs.
Kimath
13 jaar geleden
Inderdaad, zo bedoel ik het :)
Vind iets positiefs waar je die wilskracht in kan steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop ook dat je dat gaat lukken Lotte18.
je hebt het al een keer overwonnen dus dat maakt je sterker ipv van zwakker. en personen zoals noukkkk zeggen graag onzinnige ding, terwijl ze helemaal niet weten waar het over gaat en wat het inhoudt.
ik hoop dan ook dat je hier niet teveel waarde aan hecht. hetgeen wat er eigenlijk staat is:
ik ben zo vreselijk kortzichtig dus ik kan me niet verplaatsen in een ander. tja, dan flap er maar wat kwetsends uit want mijn opvatting en idee is enige wat ik begrijpen kan. je weet zelf ook wel wat het met de omgeving doet, maar als je er samen voor gaat en open kaart speelt naar elkaar maak je niets kapot maar vind je juist steun bij elkaar en kan je wat voor elkaar betekenen. GO GIRL!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor mijn reactie.. mijjn zus heeft anorexia en die verpest alles zodra er iets over eten is is er ruzie en aangezien eten nog al belangrijk is is dat dus altijd.. daarom ben ik snel boos op mensen met anorexia ik kan daar echt niet tegen!! sorry!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@noukkkkkk: het is ook moeilijk voor familieleden, zoiets. Maar ik moet je toch iets zeggen: heb je er énig idee van dat het voor je zus nog véél moeilijker is dan voor jou? Enig idee hoe egoïstisch *jij* hier overkomt? Je zus probeert niets te verpesten, je zus is *ziek*, en jij wordt daar zo boos door dat je zelfs anderen met dezelfde ziekte de grond in probeert te boren? Denk hier eens heel goed over na. Ik hoop dat dat wel invloed heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou oke Noukkkkkk, nu weet ik iets beter waar je reactie vandaan komt. Misschien reageerde je meteen vanuit je boosheid. Ik weet dat het heel moeilijk is een zus met anorexia te hebben, mijn eigen zusje is er ook vaak boos om (geweest). In ieder geval kan ik het al waarderen dat je sorry zegt, ik hoop alleen wel dat je de volgende keer iets beter kunt nadenken voordat je zoiets schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noukkk, ik snap dat je gefrustreerd bent, maar het is niet fair om dit op andere te projecteren. je zus doet het ook niet expres, neem dat maar van mij aan. misschien kan begrip een hoop frustratie wegnemen. de impact is er idd, maar je kan het ombuigen naar 'praten met elkaar' en dus iets positiefs.
je zus zal ook boos worden op deze manier, en zal er ook niet tegen kunnen. je kan dus ieders op je eigen eilandje bijven aankloten maar dat lost helemaal niets op. verdiep je er anders verder in, want het gaat een heel stuk verder dan aandacht vragen. dit is een ziekte, en jij duikt de slachtofferrol in? erg vreemd! stap dus uit je denkkader en kijk even verder dan je neus lang is.

Het beste antwoord

Natuurlijk heb je al zovele adviezen gehoord. Ook professioneel heb je hulp gehad, maar het gevoel blijft ondanks dat het verstand dat nu (nog) overheerst. Via een holistische geneeswijze of therapie zou je iets kunnen doen aan de onderliggende oorzaak, de kern van het probleem. Dan werk je dus niet alleen aan het symptoom, maar bij de Bach bloesemtherapie bijvoorbeeld werken we aan een energetisch gezond lichaam, waardoor de drang en de kick kunnen stoppen. En zo zijn er nog wel meer therapieën en behandelingen, zoals acupunctuur.
Lees je goed in in de werkwijze van de therapieën of vraag in een intake de behandelaar de hemd van het lijf wanneer je voor jouw gevoel niet genoeg informatie krijgt. Je krijgt natuurlijk nooit garanties maar je moet wel weten waar je mee bezig gaat.

Waar komt de drang tot afvallen vandaan? Dat is toch de kern van de vraag waar jij je mee bezig moet houden. Zoek het op energetisch niveau als er psychologisch niets uit gekomen is.

Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt goed, ik zal het zeker eens overwegen.
Ik sta sowieso altijd best wel open voor alternatieve geneeswijzen (alhoewel ik een hekel aan die naam heb wegens de negatieve klank die het helaas heeft gekregen). Holisme spreekt me ook aan, ik heb zelf gelukkig op een school gezeten die je ook holistisch zou kunnen noemen en waar we ook bezig waren met bijvoorbeeld yoga en bronnikov. (vrije nieuwe methode om ook met lichaamsenergie te werken). Ik merkte al dat dat me veel goed heeft gedaan.

Andere antwoorden (13)

Alleen maar lekkere dingen eten.. En zo goed aankomen. En je tijd in andere dingen proberen te steken. Ook al is dat in het begin lastig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn als je al voldoende professionele hulp heb gehad dan weet je ook wat je wel en wat je niet moet doen en laten om dit gevoel al dan niet... Te vergroten of te verkleinen als je zegt ik wil sporten weet je dus ook dat dat gezond of te extreem kan worden. Eten moet in balans blijven en je geeft aan dat je al weinig weegt. Dus pak jezelf strenger aan, zoek afleiding schakel wel op tijd hulp in en trap niet in het stemmetje van het anorexia...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een groot bord met alle nadelen van afvallen er op !! Hang het in je kamer en kijk er naar als je weer iets wil doen wat op dat gebied niet goed voor je is ! Het helpt echt !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin gewoon zo:
Ochtend: 2 broodjes (met beleg!)
Tussendoortje: een lekker koekje
Lunch: 2 broodjes (weer met beleg)
Tussendoortje: neem iets lekkers, een stukje chocolade, chips, enz enz.
Avond: Schep je bord VOL en eet het helemaal op. Neem ook een toetje

's avonds kan je ook een tussendoortje nemen. Al is het wat yoghurt met muesli..

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang jij die kick nog krijgt van het afvallen of ongezond leven en je lijf verwaarlozen blijft de aandoening ervoor zorgen dat je nog steeds of weer de drang krijgt om meer/weer af te vallen.

je weet dat deze wil tegen je kan werken en hoe sterk het kan zijn. niemand heeft hier een tip voor omdat zelf je grenzen moet verleggen. het enige wat ik kan zeggen is hulp zoeken, je zit in de gevarenzone.

in het verleden heb je hulp gehad, en dat ligt achter je. nu kan je werken aan je toekomst en deze ligt voor je. dat je hier misschien weer hulp bij nodig hebt moet je dan maar even voor lief nemen, het gaat namelijk over je gezondheid en de regie weer terug krijgen over je eigen wil en denkwijze.

het is je eerder gelukt, dus hopelijk kan je je rationele denkwijze omzetten naar het werkelijk uitvoeren hiervan zonder dat je strijd voert met jezelf.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik besef inderdaad wel dat ik het zelf moet doen.
Wat bedoel je met de gevarenzone? Qua gewicht?
Want de dokter heeft gezegd dat mijn gewicht zo goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je gewicht is aan de lichte kant dus dat is 'goed' maar het gaat in jou geval verder dan dat.
hoe je hier mee omgaat en wat je erbij denkt is niet goed. hetgeen wat je aangeeft dus, dat het weer verkeerd is gegaan en dat je bijna niet kan stoppen is de gevarenzone.
gevoel hoeft niet op 1 lijn te liggen met je rationele denkwijze zodat je de regie kwijt raken zoals je eerder hebt ervaren.
ga niet op een weegschaal staan. Je moet grip krijgen op je eetgewoontes en niet op je gewicht. Je gewicht zal je eetgewoontes volgen en is dus niet van belang

Maak een schema voor bijvoorbeeld elke week. Plan daarin wat je tijdens welke maaltijd gaat eten en eventueel plan je ook wanneer je gaat eten zodat je het niet uitstellen kunt. Zet er ook in wanneer je gaat sporten, doe dit maximaal 2x per week 1uur lang op normaal niveau. Denk er bij na dat op de dag dat sport je meer energie nodig hebt en dus ook meer moet eten.
Als je een dag meer eet dan volgens het schema mag je jezelf belonen. Wanneer je minder eet straf jezelf dan diezelde dag nog. Zo krijgt te weinig eten een negatief gevolg. Hierdoor wordt je misschien meer gemotiveerd om te eten wat er op het schema staat.
Erg belangrijk is wel dat je een gezond schema maakt maar ook niet te veel van jezelf vraagt in 1x.
Het gaat erom dat te weinig eten(wat als gevolg heeft afvallen) een negatief gevoel losmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast alle bovenstaande tips is het belangrijk dat je je focus in het leven verschuift van je gewicht naar andere zaken.
Maak een simpel vast schema op welke tijdstippen je hoeveel moet eten en als je het kan geniet dan van goede tussendoortjes.
Maar behalve je te houden aan het schema is het belangrijk dat je dingen in je leven gaan doen die los staan van je wil om af te vallen. Als je wilt gaan sporten bedenk je dan goed wat de reden is dat je dit wilt. Wil je het omdat je het leuk vind? Weet je het zeker? Als je bezig bent met sporten en je vind het niet leuk dan is dat ook een duidelijk signaal.
Verder, plan je dag redelijk vol zodat je niet veel tijd hebt om na te denken over afvallen. En zorg dat je je keuzes maakt geheel onafhankelijk van je aandrang.
Bedenk je een onderwerp waar je aan kan denken als je aandrang over afvallen weer boven komt of iets om te doen. Zodat je die gedachten stop kan zetten en ergens anders aan kan gaan denken. Observeer jezelf, je eigen gedachten van een afstandje, en bekijk hoe het gaat en wat je ervan vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer weer van eten te genieten. Eet meerdere malen per dag en zoek afleiding. Als je met vriendinnen eerder eet. Ga dan bv eens lunchen. als je een boterham eet met kaas besmeer hem
Dan ook met stroop. Er zijn ook lekkere drankjes bij apotheek, dan ben je ook gelijk wat fitter. Ik denk als je gaat merken dat je je beter voelt dat het dan ook gemakkelijk gaat. koffie latte met wat slagroom is ook lekker. je moet leren eten en dan ga je het weer waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lag tegen de rand van anorexia aan.
Wat mijn tip is: laat berekenen door een arts wat je gewicht exact zou moeten zijn, dus niet tussen de ** kilo en ** kilo maar echt: ** kilo. Als je eronder komt ga je met vriendinnen een avondje film kijken en eet je flink wat vette dingen. Bovendien vraag je aan je vriendinnen over wat ze over je gewicht vinden, dat is al een hele geruststelling dat ze je niet te dik vinden.
En denk erom: te dik zijn is minder erg dan te dun zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf belonen voor al die keren dat je het wèl goed doet, want je bent al een heel eind.
En ja, die verslaving maakt het zo moeilijk om het echt helemaal achter je te laten. Maar het heeft niks met het eten te maken toch? Het gaat je om de controle. En als jouw controle is 'ik eet.... (vul maar een gezonde maaltijd in)', dan gaat dat je ook lukken. Niet direct, niet altijd, maar je moet ook niet perfect worden - niemand houdt van perfecte mensen ;-)
Hou vol meid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect voor je dat je anorexia weggelaten hebt! Denk aan de voordelen; lekker een ijsje eten met je BFF's; feestje, chips pakken. Denk niet aan hoe lelijk je figuur is, maar bijvoorbeeld hoe mooi jou haren zijn. Je figuur is niet alles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heei,
ik en mijn vriendin hebben precies hetzelfde we blijven denken dat we steeds dikker worden.
k: ik K vind mezelf veel te dik terwijl mensen zeggen dat het niet zo is maar ik steek mijn vinger in mijn keel maar ik heb vanaf nu besloten dat ik het niet meer doe( zal wel neit lukken ) maarja.

s: ik hrb ook als ik mezelf zie dat ik me supermega dikk vind, en mensen zeggen ook dat het bij mij niet waar is, en ik heb er over gepraat met mijn mentrix en ik wilde hetb tegen mijn moeder zeggen maar ik wist niet hoe, en toen heb ik het verteld. Mijn moeder denk dat ik me aanstel en ze geloofd me niet. en mijn vriendje zegt als je zo door gaat wil ik je niet meer zien. dus ik zit hier eigenlijk best wel erg mee en mijn beste vriendin ook! HEEEEELLLP wat moeten we doen!
tipsz astublieft.

xxxx meisjes van 13 jaar,
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets in jou vind het helemaal niet rot , immers het levert iets op, bevestigt iets, en dit houdt het in stand, whatever.

Als je dit als een probleem ervaart zul je toch hulp moeten inroepen van een deskundige die ervaring heeft met eetproblematieken. Nee, ik bied geen oplossingen aan, en die vind je hier ook niet. Het gaat erom erachter te komen welke mogelijkheden er zijn dit aan te pakken. Misschien zijn hier wat mensen met ervaring op dat gebied.