Wat kun je het beste doen als iemand een woede-aanval krijgt en met dingen gaat smijten?

Op welke manier kan iemand kalmeren?

13 jaar geleden
in: Psyche
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dekking zoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daaaar komt weer een klomp ---->
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha mijn ex had hier vreselijk last van (die zag het probleem niet, het lag niet aan hem, kreeg geen ingang dus het was einde oefening na 6 jaar.... pffff) als ie ergens mee gooide bleef ik heel rustig.
ik vroeg dan 'oh, het moet kapot'? en dan ging ik heel kalm helpen. overigens had ie het ook in zijn uppie. (raar hoor als je thuiskomt en ja kan weer een servies aanschaffen en gaten in de deuren zitten boven het plamuur van de keer erop)ik ben over gestapt op wegwerp bordjes en heb mijn kids en koffers gepakt.
als ik vliegende schotels wil zien ga ik wel naar de sterrenwacht om ze zelf te zoeken. overigens is het wel erg goed voor je reflexen. (ps, zorg dat er GEEN glazen asbakken in huis staan, deze gaan ECHT hard!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihihi goed, van die vliegende schotels (ik bescheur me)....
en goed dat je je humor heb weten vast te houden, en je zelfbeheersing. Ook al is het zeker in en in triest voor je geweest. Leef met je mee, hug! Bas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thank you!
humor houdt het luchtig, de periode was niet prettig idd maar blijf er niet in hangen. dát zou pas echt triest zijn denk ik.... :)

Het beste antwoord

Hoe verleidelijk het ook zou kunnen zijn om - als het een volwassene betreft - mee te gaan in de woedeaanval of olie op het vuur te gooien, is het toch raadzaam om de kalmte te bewaren en je uit de voeten te maken. In ieder geval uit het gezichtsveld van de betreffende persoon te blijven; zeker als de woede (en het servies e.d.) op jou gericht is.
Woede maakt blind, en de persoon in kwestie heeft geen oog meer voor de realiteit.
Nadat de woedeaanval is gezakt kan er weer normaal gepraat en nagedacht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zelf rustig blijven is het enige wat je kan doen.
je kan het ook niet voorkomen.
het is een explosie van opgekropte gevoelens, soms doet iets heel lulligs het welbekende emmertje overlopen.

waardoor de emotie en frustratie opgekropt word kan alle redenen hebben. waarom iemand het op deze manier uit kan ook weer verschillende oorzaken hebben.

als de spanning eenmaal van de boog is kan je wel proberen om erover te praten (het hoe en waarom) om de oorzaak te achterhalen en een andere manier te zoeken om met woede en emotie om te gaan.
dit is echter niet zo simpel als het lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en real-life antwoord!! De meeste andere antwoorden hier zijn maar wat knutselwerk zonder enige ervaring.
Ik heb het ook wel eens aan de hand gehad, en op dat soort momenten moet je heel alert zijn. Het is ook een eyeopener om iemand's woede er zo zien uitkomen. En toch is het niet juist om het maar uit de weg te gaan, dat is zwak. Confronteren met de oorzaak is de enige manier in mijn ogen.
Oveigens is het me in het verleden zelf ook wel eens overkomen, ik ga niet vrijuit... zou je niet zeggen he, voor zo'n lieve jongen.... (slijmerdeslijm) ;-) (als ik het fototje van je zoontje zie zou ik goed kunnen voorstellen dat hij kort daarna iets door de lucht liet vliegen ;) maar dat is natuurlijk niet gebeurd - hij ziet er weliswaar uit als een bengel, volgens mij kan hij ook een engel zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx, slijmerd! haha.
het is idd een eyeopener! (mijn ogen worden dan zo groot als schoteltjes en mijn kin zakt richting grond, hoe kan dit??waarom is dit?? wat beleeft iemand?? waarom??)
op het moment zelf doe ik niets, laat het razen want kom niet door die muur. als de druk van de ketel is is er vaak wel een ingang, en daar vind ik meestal wel ruimte. mijn zoontje is een engeltje, maar ook engeltjes zijn weleens kwaad. (zijn moeder eveneens engeltje WHOAHAHA heeft dit ook weleens) truuk is om te weten te komen of te vertellen welke triggende oorzaken deze ontploffing veroorzaken. er zit altijd een verhaal achter. je kan dus helpen dit te voorkomen. overigens werkt het met woede zo, maar ook met alle andere emotie dat tot een breekpunt komt.
en ach....engel of bengel, we blijven mensen. mijn zoontje heeft hier idd last van gehad. nu weten we dat het komt door ADHD dus ik had ik ook een aandeel in. nu snap ik hem en nu kan hij er wel over praten want we zijn samen veranderd en hebben bij elkaar een ingang mogelijk gemaakt om het bespreekbaar te maken. begrip en kunnen (desnoods LEREN) omgaan met is het startpunt van verandering, maar niet iedereen snapt dit geloof ik. het scheelt een hoop om iemand niet te veroordelen op wat ie doet en dus hoe deze persoon is (snap je m, het is het uiten van iets, niets meer en niets minder, het maakt een persoon niet slechter of vreemder dan elk ander, iedereen heeft zijn bijdrage hierin) #samen# een oplossing te vinden door er niet voor te gaan staan met een oordeel en een wijzende vinger, maar om ernaast en erachter te gaan staan met hulp en begrip.
euhm....heet dit niet groeien als mens? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd! Begrip- en respectvol! Ja, als het gooi en smijt geweld een een notoire actie wordt die zich keer op keer herhaald met veel geweld en dreiging, dan kan ik me voorstellen dat er rigoureuze maatregelen nodig zijn. Immer degene die zonodig zijn woede moet laten escaleren zit er ook maar mee... er veranderd geen klap voor die persoon, die ook maar een mens is, met kleine of grote problemen. Die al dan niet kunnen worden opgelost.
Het is niet van te voren in te schatten of je wel in staat bent om die persoon te helpen, maar het een kans geven is nooit weg.
En uiteindelijk heelt liefde, inclusief in het geval van je ex man - vergeving, alle wonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeving is idd belangrijk, helaas was deze persoon niet bereidt het probleem te zien dus ik kon er ook geen ingang vinden om te helpen. heb voor mezelf gekozen want kon niet omgaan met dit structurele geweld of de onzekerheid dat ik nooit wist wat er boven mijn hoofd hing. maar de wonden zijn geheeld, en kunnen normaal met elkaar omgaan vanwege de kids. ben dan ook nog steeds blij met mijn eigen veilige basis hier :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is je gegund deze betere oplossing. En ik ben blij voor je dat het zo dan zo goed mogelijk heeft uitgepakt voor jou en vooral voor de kinderen. Dikke knuffel, Bas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
that's sweet! thanx :) heb niet alleen de keuze gemaakt voor mezelf, maar idd ook voor de kids. genoeg is genoeg, en ik ben nog steeds erg blij dat het zo heeft uitgepakt! :)
Dat hangt helemaal van de persoon af, maar woede-aanvallen met gooi- en smijtwerk zijn meestal een manier van aandacht trekken. En daar helpt negeren op de lange duur het beste tegen.

Als het om een klein kind gaat, kun je het oppakken en uit de buurt van smijtbare dingen neerzetten, en verder negeren.

Als het om een puber gaat, kun je de puber het beste uit laten razen, en daarna afspraken maken dat als hij 'het weer op voelt komen' naar z'n eigen kamer vertrekt en daar de boel af gaat breken. Reparatiekosten voor eigen rekening.

Een volwassene die gooi- en smijt- driftbuien heeft, is een drama queen of heeft ergens een stapje in zijn/haar ontwikkeling gemist. Blijf kalm en zeg duidelijk dat je hier niet van gediend bent en maak dan dat je weg komt. Je hoeft hier geen toeschouwer van te zijn.

Deze tips gelden natuurlijk niet als je in de zorg werkt en problemen hebt met psychiatrische patienten die dit soort gedrag vertonen, maar als dat het geval was, had je de vraag niet gesteld want dan had je in je opleiding wel meegekregen hoe je moet handelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
top antwoord +
vooral dat stukje over die volwassenen.
echt NIET aan meewerken en geen medelijden hebben, gewoon wegwezen en pas terugkomen na VEEL excuses van de smijter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoontje had het ook. niet ernstig en niet vaak, maar vond het wel een signaal van iets wat ik niet kon plaatsen en waar ik niet mee om kon gaan en hem dus niet in kon begeleiden.
hij heeft zeker geen stapje gemist, maar IK had een stapje gemist. met negeren negeer je iemand als persoon wat juist de woede in de hand kan werken. het stapje begrip en erkenning dus. ik heb (met hulp!) gekeken wat mijn eigen bijdrage hierin was. door te begeleiden, begrip te tonen en van HIERuit verder te gaan is het op te lossen.
nu voorkomen we het dat het zover komt en dit is mijn rol hierin. eerst begrip dus anders kom je niet verder. zo is het met kinderen en zo is het met volwassenen net zo. begrip is overigens heel wat anders dan ermee om weten te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zegt ook niet dat je de oorzaak moet negeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb lange ervaring met hysterische peutertjes, mijn aspergertje deed het toen hij 3 jaar was gemiddeld 20 x per dag. Niks hielp. Achteraf gezien lag dat aan ons, omdat wij niet duidelijk genoeg waren. Dus Eucalypje, je hebt gelijk: bij kinderen moet je zeker ook kijken wat je er aan kunt doen. Maar dit gedrag zou bij volwassenen zonder stoornis niet voor moeten komen en daar hoeft een ander zichzelf ook niet verantwoordelijk voor te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag, maar het is mogelijk om iemand hierbij te helpen om te voorkomen dat het tot een ontploffing komt.
je kan tenslotte niet meer doen dan je best, maar de uiteindelijke verantwoording ligt bij de ontploffende persoon zelf.
Negeren/geen aandacht aan schenken/weggaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door die dingen (lees als emotionele oorzaak) weg te nemen. Daarna zal de boosheid langzaam kunnen wegebben. Mocht jij de oorzaak zijn, dan kun je beter een omme gaan maken.
Als je fysiek in gevaar bent, kan je ook beter even weggaan.

Vergeet niet dat die woede aanval niet nieuw is maar een vezameling van gebeurtenissen die zijn opgestapeld. Het komt er dan allemaal tegelijk uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Maken dat je wegkomt.
Negatieve aandacht is ook aandacht ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen aandacht, je hebt hiervoor iets niet gezien waardoor het zover kon komen. met onbegrip kom je er niet maar je zal het erger maken. aandacht is het niet, het is een ontploffing, een resultaat van, een uiten van dingen die niet eerder zijn opgepakt. moeilijk om te snappen he?
Op het moment wil diegene aandacht, maar vraagt hij/zij het op een ongepaste wijze. Gezien het een ongepaste wijze is moet je het inderdaad gewoon negeren.
Echter moet je afhankelijk van je relatie tot de persoon in kwestie je wel afvragen wat je oorzaak van het gedrag is. Dit kun je dus pas bespreken wanneer de persoon gekalmeerd is.