Ik las net over adhd. Wanneer kun je zien dat iemand dat heeft? Ik bedoel kun je dat als baby al zien? Of word die diagnose pas veel later gesteld?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel of je dat bij een baby al kan zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

Bij een baby kan er nog geen diagnose gesteld worden, maar sommige moeders zeggen toch dat hun baby al hyperactief was in de baarmoeder. En ouders herinneren zich dat hun kind vaak druk en moeilijk rustig te krijgen was, toen het nog een baby was.

Om een diagnose te kunnen stellen, verzamelt een arts een grote hoeveelheid gegevens. Hij doet dat aan de hand van gesprekken met de ouders, informatie van de leerkracht en van het CLB (het vroegere PMS-centrum), lichamelijk onderzoek, zorgvuldige observatie en bevindingen van andere deskundigen.

De beoordeling of problematisch gedrag ook een symptoom is, dat wil zeggen afwijkt van normen voor leeftijd en geslacht, vraagt ervaring met normaal en afwijkend gedrag bij kinderen van verschillende leeftijden en ook training. Het is minder vreemd voor een vierjarige telkens op te staan van de stoel in de klas dan voor een achtjarige, en we verwachten dat een adolescent langer achtereen in een boek kan lezen dan een tienjarige. De uiteindelijke diagnose vereist daarom meestal tussenkomst van een multidisciplinair team bestaande uit een kinderarts en -psychiater, een psycholoog, een maatschappelijk werker, enz.

ADHD is nog niet vast te stellen aan de hand van meetbare gegevens (zoals de resultaten van hersen- of bloedonderzoek). Hoe bepaalt men dan wél of er sprake is van ADHD? Daarvoor kijkt men naar het gedrag van het kind. Men vergelijkt dat met de ADHD-kenmerken die kinderpsychiaters uit de hele wereld met elkaar hebben afgesproken: de DSM-IV (Diagnostic Statistical Manual of mental disorders, vierde herziene uitgave).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als iemand gewelddadig doet,druk of lastig doet en raar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
De min is van mij omdat het antwoord niet klopt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de meest slechtste omschrijving van iemand met ADHD die ik ooit heb gezien. Ik hoop dan ook dat deze reactie snel word verwijderd want ik kan me hier best kwaad om maken !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Same here.. Jeetje.... Nog n -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje raar en onzinnig antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van wie is die + haha!
De ADHD-verschijnselen zijn doorgaans op de peuter-en soms al op de babyleeftijd zichtbaar. Zo jong wordt vaak ook al hulp gezocht. Meer gespecialiseerde hulp is meestal aan de orde rond de leeftijd van 5-7 jaar als het kind problemen ondervindt op school en in het contact met leeftijdgenoten of het kind thuis moeilijk hanteerbaar is. De ADHD-verschijnselen blijven doorgaans de hele kindertijd bestaan. In de puberteit maakt het hyperactieve gedrag vaak plaats voor innerlijke onrust. Tegen de tijd dat kinderen met ADHD volwassen zijn heeft tweederde nog steeds last van één of meer hinderlijke ADHD-verschijnselen. Dat laatste realiseert men zich de laatste jaren beter. Behalve in de jeugdzorg is daarmee ook in de volwassenenzorg aandacht ontstaan voor ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er ligt een claim van september 2010, medisch wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in the lancet , dat adhd valt aan te tonen met een bloedtest. hiermee zou ook bewezen zijn dat adhd een aangeboren hersenafwijking is. het heeft er echter alle schijn van dat de gezondheidsindustrie intact wil houden dat dit niet kan want de medicatie levert heel veel geld op. in america is inmiddels aangetoond dat hierdoor meer dan 1 miljoen onterechte diagnoses adhd zijn gesteld. eea is na te gaan via de commissie voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De diagnose ADHD of andere gedragsstoornissen word gedaan door een psycholoog. Dit kan al vanaf 4 jaar. Is het zo dat een kind ADHD of dergelijke heeft is het het slimst om er zo snel hoe mogelijk hulp bij te halen. Dit helpt meestal veel. (spreek uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn zusje kwam de diagnose pas op haar 15e het verschilt meestal wel maar volgens mij zal die diagnose wel vaak voor iemands 18e jaar worden vast gesteld