Wat is de meest effectieve methode tegen Borderline?

Ik ben 17 en heb al jaren problemen. Ik heb net te horen gekregen dat ik Borderline heb. Er schijnen veel speciale behandelingen hiertegen te zijn maar welke is het best?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (6)

therapie scheint goed te helpen maar het duurt lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WELKE therapie is dan de vraag he
Annswers
13 jaar geleden
Wat is lang in een leven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat maakt 't überhaupt uit, of 't lang duurt, als 't je helpt? De keuze tussen de situatie zo laten als 'ie is, of langere tijd werken en dan resultaat boeken lijkt me simpel.
De therapie hiervoor is echt minstens een jaar lang, maar kan helpen. Een cursus impulsbeheersing kan ook goed zijn. Als je dit googled vind je wel wat.

Sterkte. Het is een pittige stoornis. Ik kan het weten, want mijn zus heeft het. Zij doet ook de cursus impulsbeheersing, omdat het bij deze ziekte lijkt of je emoties in een snelkookpan zitten. Binnen een paar seconden in stand 8 qua boosheid, verdriet en dergelijke.
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Waarom nou weer een min? Als ik het fout heb, wil ik het graag weten waarom. leer ik er nog eens wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij krijgt van mij een +
Het is idd heel erg irritant dat je zonder opgaaf van redenen een onterechte - krijgt. Denk dat de minners gewoon een reactie willen ontlokken.
Borderline wordt behandelt met medicijnen en therapie. Hiervoor kun je bij je huisarts terecht om te vragen waar je naar toe moet gaan.
Als je te horen hebt gekregen dat je borderline hebt ben je dus al bij een gespecialiseerd instituut.
13 jaar geleden
Welke therapie het beste werkt, loopt uiteen van persoon tot persoon.
Het doel van de therapie is psychische klachten en problemen op te heffen, of zoveel te verminderen dat iemand er minder last van heeft.
Als aanvulling op individuele gesprekken met de behandelaar wordt vaak gekozen voor 1 of meer therapieën in groepsverband.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De borderliners die ik tot dusver heb gekend, waren het meest gebaat bij een Linehan- of VERS-training (cognitieve gedragstherapie). Eventueel in combinatie met medicatie.

Zo'n training doe je niet op een dinsdagavond. Daar ben je echt wel een maand of 8 tot een jaar mee bezig. Elke week minstens één dagdeel (VERS, Linehan vraagt meer tijd per week).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel hoor je veel over schemagerichte therapie. voor zover ik weet wordt deze als het meest doeltreffend gezien.
Rot voor je, maar misschien is het goed dat je de diagnose nu gekregen hebt, zodat je er nu al mee aan de slag kunt en wellicht verklaart het voor jou ook e.e.a. over je gevoelens en gedrag als je er wat meer over leest.

Ik wens je veel sterkte en moed toe.