Hoe kom je voor eens en voor altijd van depressies af. zonder medicatie?

Toegevoegd na 1 minuut:
heb al een psy
en een goed huwelijk.
maar toch achtervolgen dingen mij. hoe kan je dat stoppen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psycholoog of Psychiater?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn per definitie geen "voor eens en altijd"-garanties in dit opzicht.

Het beste antwoord

Ha, die Baileyisme;

Iemand die daar het antwoord op weet verdient de Nobelprijs voor de geneeskunde. Depressies en hun oorzaken zijn zo'n ontzettend breed vakgebied dat er waarschijnlijk nooit een allesomvattende remedie voor zal worden gevonden. De enige die ik weet is op zichzelf ook nogal depressief van aard en zal ik dus maar niet hier posten. En ik weet waarover ik spreek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Gezond eten zorgt voor gezonde gedachtes.
Dus kijk eens goed naar je voedingspatroon.

Je zou ook hypnose kunnen overwegen.

Of een goeie vakantie.

Ieder mens is uniek, dus jij zult uit moeten vinden wat voor jou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
mijn eetpatroon heeft de diëtist voor mij gekozen :-) ivm lactose intolerantie.
vakantie helpt niet, je flashbacks en problemen gaan namelijk gewoon met je mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Baileyisme: Misschien makkelijk gezegd, maar elke minuut die je aan het verleden besteed gaat van je toekomst af... Hoop dus oprecht dat je een manier vindt om het verleden een plaats te geven en achter je te laten. Je hebt alleen jezelf er mee om het bij je te blijven dragen. En in dat geval maakt het mogelijk ook meer kapot dan je lief is... Focus je op je goede huwelijk en niet op het verleden wat je toch niet meer kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kom je absoluut niet van een echte depressie af. Dit is hooguit matige symtoombestrijding. -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kikobob: in plaats van kritiek te leveren kun je misschien beter je energie besteden aan het geven van een beter antwoord?? Dat heb ik tot op heden nog niet gezien...
Kristal
13 jaar geleden
Conan, ik vind het een goed advies. Zelf kan ik ook depressief zijn en ik weet dat een deel daarvan met voeding te maken heeft, wanneer ik groente eet en gezond, blijf ik me geestelijk ook langer goed voelen. Ik denk dat veel mensen het voedingseffect onderschatten en dat heeft dan niets met calorien of zo te maken.
Verder kan het een eye opener zijn om je te realiseren dat elke minuut die je aan het verleden besteedt van de toekomst af gaan.
Dus + 1 van mij. En inderdaad Hans en Kikobob... over makkelijk gesproken... waar zijn jullie goede adviezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hansv: Ik heb het niet over calorietjes tellen, maar over gezond eten! Van calorietjes tellen en gewichtstoename kun je inderdaad ook depri worden. @Kristal: Jij snapt het. Junk food = Junk mind. Ik neem het alle minkukels niet eens kwalijk. Zij (w)eten niet beter... Bedankt voor je onzichtbare plus...:)
Kristal
13 jaar geleden
:-))) zichtbaar nu lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is dit dan zo'n slecht antwoord!?
tja erg vaag maar uit je woorden dingen achtervolgen
mij
denk ik dat je dingen uit je jeugd bedoeld ?
tja iedereen heeft zijn verleden en opvoeding en hoe goed je ouders het ook gedaan hebben of misschien juist niet
het zijn en blijven mensen met fouten
misschien kun je niet anders dan dat van hen accepteren ?

en zeggen dit is wat ik heb en daar doe ik het mee ?

zoiets ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ouders zijn onschuldig. en de dingen kan je niet gewoon maar even vergeten. en fouten kan je het niet noemen.
capthavoc
13 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp traumatiserende kwaadwillende daden tegen jouw lichamelijke en/of geestelijk integriteit
poeh er plasties maar goed. tja het klinkt raar maar vergeven is wel de beste weg
de moeilijkste weg maar bedenk dat vergeven jouw vrij maakt van allerlei gedachten/acties die in je hoofd spelen. Ik weet niet of ik het mag vergelijken maar dingen die mensen mij aandeden en dat was bij mij op psychies vlak Die werden in mijn gedachte altijd afgespeeld als een soort rechtzaak waar je hen tot verantwoording roept (of beter gezegd de schimmen van hen)
en je zelf de rechter, aanklager,beul en slachtoffer en wat niet meer zij bent
waarbij jij altijd weer het hele verhaal van begin tot einde weer mee moet maken.
over and over again
Stop chasing shadows
Remember there wil be a time when all wil be judges
and vengeance belong to the highest judge Vergeten wat gebeurd is kan je niet maar de pijn die er bij zit wel. God's zegen
capthavoc
13 jaar geleden
oh en zonder medicijnen ? tja ik ga er vanuit dat je niet je hele leven hoeft te slikken ik heb er zelf ook moeite mee zelf al met aspirines
maar laat je goed begeleiden
Tsja.. Naast medicatie kan je Elektroconvulsietherapie volgen. Dit wordt vaak toegepast bij mensen waarbij AD en gesprekken weinig zin hadden.

Sporten werkt bij depressieve mensen ook erg goed. Het is aangetoond dat een paar keer per week intensief sporten minimaal even goed werkt als antidepressiva.

Maar om "dingen die je achtervolgen" uit de weg te ruimen zal je toch (vaak dmv gesprekken) die dingen volledig onder ogen moeten zien, om het vervolgens rustig te verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel baat bij aromatherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Structuur in je leven, dat wil zeggen op tijd in/uit bed en op tijd eten/drinken. Bij moeheid een uurtje extra gaan liggen. Klinkt saai, maar dat scheelt al de helft!
Zorg dat je een mobiele telefoon hebt en wat contactpersonen, die je kunt bellen om tegen aan te "lullen" als je je angstig op paniekerig voelt.
Ga braaf naar je psy en eventuele therapie om handvatten te krijgen om met je problemen om te gaan.

Je zult uit een bepaald aangeleerd patroon moeten komen om je weer langzaamaan wat "happier" te voelen. Als er geen lichamelijke oorzaak (anders dan tijdelijk; stofje in je hersenen dat niet goed genoeg of niet wordt aangemaakt) is, kun je best uit een depressie komen. Je moet wel leren om je aangeleerde handvatten te blijven gebruiken om geen terugval meer te krijgen.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
En inderdaad zoals boven al iemand antwoordde, gezond eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
Sport jezelf gelukkig. Veel bewegen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel lief hoor!
Omdat er dingen uit het verleden spelen zou je eens EMDR kunnen proberen met EMDR kunnen traumatische herinneringen beter worden verwerkt doe dit wel bij een erkende EMDR-therapeut http://www.emdrtherapeuten.nl/index.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan wachten tot je depressie over is. Dat kan enkele jaren duren maar een gewone depressie moet dan echt wel over zijn. Medicijnen kunnen een verlichting geven maar van medicijnen gaat de depressie niet over.
Je moet echter niet de pech hebben om een recidiverende depressie te hebben want die zal telkens weer terug komen. Er kunnen periode zijn van enkele jaren maar daarna komt een recidiverende depressie terug.
Het vervelendste is waarschijnlijk wel de chronische depressie. Met de huidige middelen kan een chronische depressie niet goed behandeld worden. Dit betekend dat je depressie de rest van je leven bij je zal blijven.
Er gloort een sprankje hoop aan de horizon. Wetenschappers hebben, waarschijnlijk het gen gevonden die de oorzaak is van depressie. Hoelang het nog duurt voordat er een afdoende medicatie is gevonden om dit gen te repareren is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicatie is bij chronische depressie haast onmisbaar. Maar als je zonder medicatie je depressie te lijf wilt gaan adviseer ik gezonde voeding, midfullness trainingen om een goede meditatie te leren en zo je depressie aan te pakken. Ook helpt het om alle conflicten en problemen uit je jeugd te analyseren en ze een plaats geven of verwerken omdat die meestal de oorzaak zijn van de depressie. Je kan dit samen met een psycholoog doen en terug te gaan naar je jeugd en zo dingen weer herleven en ze op de juiste manier te verwerken en rationeel te plaatsen in je brein. Je maakt dan de juiste ankers (NLP) aan om je uit de depressie te trekken. NLP is ook een goede manier om uit de depressie te komen. Je kan een NLP praktitioner of master doen afhankelijk het aanbod is dat meestal van 500 eur tot 2000 eur. Maar dan beschik je over de vaardigheden om elke depressie van jouw en van anderen aan te pakken. Niet alleen je depressie pak je daarmeee aan maar je verbeterd ook op andere gebieden en krijgt er een hoop vaardigheden bij.

Belangrijkste is je gedachten te veranderen volgens g-schema en daarme je gevoel en gedrag.
Zodoende verander je ook je zelfbeeld naar positief!

Verdiep je eens in RET van Albert Ellis (1913-2007).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een psychologie magazine stond een nieuwe theorie over aanleg voor depressie ed. hoewel de theorie nieuw is en nog onder onderzoek (radboud uni red) onderworpen wordt, zat er zeker wat in. De theorie zegt dat mensen zonder het 'depressie-gen' meestal een stabiel leven hebben, met goedbetaald werk, relatie ed. Mensen die het depressie-gen wel hebben - dus aanleg voor psychisch ongemakt- hebben meer moeite met tegenslagen, maar, en nu komt het, kunnen ook intenser van de mooie gebeurtenissen genieten. Zij zien meer kansen, uitdagingen en zijn creatiever. Dat je meer moeite hebt met nare ervaringen kan vervelend zijn, zoals in jouw situatie, maar misschien helpt het idee dat ook júist jij, de mogelijkheid hebt om kansen te zien en te genieten van mooie momenten. Voor allebei de types valt wat te zeggen, de één is altijd stabiel in mooie en moeilijk tijden, de ander heeft het zwaarder met nare tijden, maar geniet dubbel van mooie tijden. Natuurlijk weet ik niet welke gen je hebt, dat weet je alleen naar dna- onderzoek en dat wordt niet voor individuen getest, maar mocht je je in die categorie schuilen, weet dan dat je ook de intens gelukkige kant bezit. Concentreer je daarop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kopieer even wat ik al bij iemand had geantwoord, denk dat je er wel wat aan hebt: Ja dat kan. het begint bij van jezelf houden. Van jezelf houden begint met kleine stapjes ( Vooral als je al langdurig depressief bent is het het beste om kleine stapjes tegelijk te gaan doen.
Voorbeeld van kleine stapjes:

15 minuten mediteren smorgens.
1 bladzijde schrijven wat er in je opkomt
elke dag even paar minuutjes douchen, al spoel je je alleen met water
doe een lekker luchtje op.
Trakteer jezelf op wat kleins, of wat lekkers.
Ga een lijstje maken met dingen waarvan je vroeger altijd genoot, en wat je eigenlijk graag nog zou willen
Probeer daar dingen van uit, al is het tien minuten per dag. Als je die drempel maar even hebt genomen dan ga je al gauw meer doen.
Zoek uit welke vorm van ontspanning jou het meest ligt. Ontspannend is niet tv pc telefoon e.d. Hiervan ga je onbewust spieren spannen en dus in je hoofd zitten. herhalende bewegingen die niet forceren is over het algemeen de juiste richting. creatieve hobbies dus zoals muziek maken, knutselen handvaardigheid, of wandelen, recreatiefietsen, of ontspannende oefeningen zoals yoga, tai Chi, Mindfulness, meditatie. Probeer elke week iets nieuws en kijk of het je ligt tot je gevonden hebt wat je zocht en wat jouw weg is om blijvend happy te zijn en bij jezelf.
voor zover het happy deel. Je echte geluk ligt in het donker. Je kunt niet echt happy worden als je niet je obstakels uit het verleden hebt opgeruimd. Door o.a. Meditatie kun je duidelijkheid krijgen wat die obstakels zijn. het internet staat bol van hoe je dat uit de weg kunt ruimen. Ook hier is veel te vinden over dit onderwerp.
Nog een tip… Als het ff kan: probeer dan alsjeblieft van de antidepressiva antipsychotica en pammetjes af te blijven. Bij veel van dit soort medicatie liegen de bijwerkingen er niet om. van een aantal kun je juist depressief worden of zelfs suicidaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder wil ik kwijt dat je vanaf hier een proces ingaat waarbij steeds nieuwe inzichten opduiken. Steeds zal een depressie dreigen... Zie het dan niet als depressie maar een time out, om even het donker in te gaan voor nieuwe inzichten, die te verwerken, en er weer uit te gaan door leuke dingen te gaan doen... Dit is pas het begin. Een depressie is niet ereg maar duurt het langer dan twee weken dan wel... Hoe langer je depressief bent hoe meer lichamelijke klachten je gaat krijgen ook. Die hebben allemaal met elkaar te maken,..,.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi antwoord en goede ideeën.
alleen ik doe alles al met muziek. misschien zelfs te veel. het kan mij stemming bepalen, ik ben choreograaf en beweeg dus de hele dag.
ik heb smetvrees op mij haar :-S (hoe kom je eraan);-)
dus douche 2 x per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok aangezien je al douched, gebruik dan bodylotion of babyolie om je lichaam zacht ta maken, tegen het uitdrogen van het douchen, kan een volgende stap zijn. Muziek is dan jouw manier. voel je je daarbij soms onder druk staan of gaat dat smooth? Geniet je er echt van als in je euforisch voelen als je het doet dan is dat gewoon helemaal ok. Als het te veel is minder dan en wissel die tijd een poosje om voor dingen waarbij niet zoveel inspanning nodig is.
iets anders met je handen bijvoorbeeld en alleen dat.
Of gewoon NIETS :) Mediteren... even niet met je hoofd bezig zijn maar terug keren in jezelf...
Wat betreft de smetvrees op je haar: de beste manier om van angsten af te komen is nog steeds de confrontatie aangaan. smeer zo af en toe bewust wat "smerigs"in je haar, maar dat er wel gezond voor is. Henna bijvoorbeeld, of bier(fungeert goed als haarversteviging) of een rauw ei.
Haar uitspoelen met azijn, maakt het makkelijker kambaar.
Het krijgt een diepere kleur als je het spoelt met thee, Kamillethee maakt het trouwens blonder. Rode wijn ( meer glans)
De depressie is een bijverschijnsel van iets wat jou onder druk zet. Weet jij welke dingen jou onder druk zetten en zo ja, zijn dit zaken die heftig waren. Kijk eens of je iets op internet kunt vinden over EMDR en of dat iets voor jou zou kunnen zijn?
Ik wens je rust toe en een medicijnloze toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is volgens mij maar 1 ding wat je kan doen en dat is sporten. En dan niet als een bejaarde. Maar keihard sporten minstens 4 keer per week een dik uur keihard trainen. Op een manier dat je kletsnat word

Binnen drie maanden .is je depressie weg en blijft weg als je ermee doorgaat

Je krijgt er nog een gezond mooi lijf van ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de oplossing voor iedereen anders is, maar het belangrijkste is volgens mij dat je een missie hebt waar je je op kunt focussen. Dat geeft positieve energie.
Mijn leven is tot mijn 17e erg zwaar geweest, 17 jaar geestelijk en lichamelijk mishandeld door mijn moeder en gepest op school.
2 jaar geleden ben ik veganist geworden, sindsdien ben ik bijna niet meer depressief geweest (alleen eindejaarsdip gehad door heftig jaar met veel veranderingen) en lichamelijk gaat het perfect. Eerst altijd ziek en moe, sinds ik plantaardig eet helemaal niet meer.
Gezonde voeding zorgt voor een vitaal lijf en een blije geest.
Meditatie kan je misschien ook helpen.
Zelf heb ik veel boeken gelezen waardoor ik me echt goed ben gaan voelen over mezelf, door inzichten te krijgen voel ik me zelf echt groeien.
Het is echt mogelijk om je goed te voelen ondanks eventuele narigheden in het verleden.
Nog een goeie filmtip over het gebruik van medicijnen
food matters (is te downloaden)

Hippocrates: “Let food be thy medicine and medicine be thy food”

http://www.youtube.com/watch?v=r4DOQ6Xhqss

Als je die film hebt gezien wil je waarschijnlijk meteen stoppen met medicijnen.