Er is sinds een maand iets erg mis met mij

Hallo,

Ik ben een jongen/man van 21 en sinds een maand is er iets mis met me. Ik had een 3 dagen durend feest waarin ik veel heb gedronken, wiet heb genomen, en erg weinig heb geslapen.

Ik begin mezelf sindsdien te zien als een heel groot en belangrijk iemand, dat terwijl ik maar een doorsnee persoon ben. Ik kan niet echt meer invoelen hoe ik me hoor te gedragen in sociale situaties. De filter lijkt verdwenen in m'n hersenen, en m'n gedachten gaan op de vrije loop.
Ook heb ik het idee dat er een plaat in mijn hersenen zit, die mij ervan weerhoudt om te denken.

Ik kan dit alles niet plaatsen. Ik moet eerlijk toegeven dat het best goed voelt allemaal, maar ik weet dat het niet normaal is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Moet ik hulp zoeken of moet ik het nog even aankijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (15)

Dit klinkt als een vorm van psychose, het is dan alleen vreemd dat je je er van bewust bent dat er iets mis is.
Even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, langs de huisarts gaan ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, klinkt niet aks psychose, dat is veel heftiger en beangstigender. Derealisatie komt eerst, en gezien zijn drugsgebruik past dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Martine74 klopt, maar hij is wel op weg.
Een paar dagen GOED en normaal en gezond eten en drinken.
Veel water drinken. Voldoende slapen.

Het is al heel goed dat je beseft dat dit niet normaal is.
Het lijkt er op alsof de alcohol en andere drugs lang langwerken in jouw lichaam.

Een maand is natuurlijk wel heel erg lang, maar de euforie van het gevoel van stoned en dronken zijn kan een dermate "goed" gevoel hebben gegeven dat jouw lichaam en geest geen zin hebben om dat los te laten.

HUP, met de beide benen op de grond weer.

En maar hopen dat de drank en wiet niet een blijvende hersenbeschadiging hebben aangericht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even langs de huisarts voor een deskundig advies EN/OF
wat testen laten doen.
Misschien ben je wel overgevoelig voor die troep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een maand, kan je echt niet meer stoned of dronken zijn. Het klinkt mij zeer bekend, namelijk als een psychose in combinatie met het slaapgebrek en de wiet. Je bent er dan als het ware "in blijven hangen" wat kan gebeuren als je een slechte trip ervaart. Maar hier lees ik niets van bij de vragensteller. Van een keertje 3 dagen feesten loop je ook niet zozeer beschadigingen op. Het laatste gedeelte ben ik met je eens, de persoon moet even langs een huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt je zeer bekend, nl als een psychose?
Waarom? Als je dit onder een psychose zet dan lust ik er ook nog wel 1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkie: ik het niet over stoned of dronken zijn, maar over de euforie van het stoned of dronken zijn. Martine74: ik heb het helemaal niet over een psychose......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik zie het al: Inkie heeft het over psychose....
Nou ja, dat kan je toch nooit zeggen van een paar zinnen die hier getypt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Psies. Psychose is wel effe ander materiaal, zeg maar.
dus ga jezelf maar eens afvragen wat drugs en alcohol eigenlijk met je doet. Heb je ook al meegemaakt dat je in een soort hyperfocus komt en je eigen arm dat van een ander gaat lijken? Alsof iemand zijn of haar arm langs je haalt?

Blijf gewoon van die rotzooi af. Niet voor een moment in je leven maar voor altijd. Het enige wat het doet is zwakker maken terwijl het je het tegenovergestelde laat denken. Dit is overigens niet de drugs, maar je door de drugs verzwakte hersenen.

Kijk maar eens naar cocaïne verslaafden. Vraag ze of ze weleens plat op hun gezicht zijn gevallen nadat de drugs dat hen laat denken dat ze onoverwinnelijk zijn uitgewerkt was en vermoeienis insloeg. Dat is pas een klap..

Natuurlijk gaan ze nee zeggen, check hun face.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I can fly, smak op hun gezicht hahaha +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eerder: "System shutdown in... 1 second."
Beste gast,
Bij wiet is het bekend dat veel mensen in sociale situaties niet meer weten hoe zich te gedragen.
Ook als je een tijdje niet blowt.
De een wordt onzeker en de ander wordt vrolijk en zeker van zichzelf en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
Het kan heel goed dat je jezelf anders gaat zien zoals jij jezelf nu een groot en belangrijk iemand vindt, kan een ander zich juist klein en minder gaan voelen.
Dat je het idee hebt dat je een plaat in je hersenen zit die je weerhoudt om te denken is ook een voorkomend verschijnsel bij wietrokers, je kan als het ware niet meer bedenken of je nou "normaal" handelt of niet en gedachten die de vrije loop gaan kunnen op een gegeven moment vervelend worden.
Nu voel je, je goed zeg je maar dat kan ook veranderen.
Ik ken mensen die ook wiet roken en heb het in het verleden ook wel eens gedaan en moet zeggen dat ik daar nooit meer aan begin want hoe prettig en leuk het wel eens was, zo afschuwelijk is het de laatste keer geweest toen ik zowat begon te flippen uit het niets.
Ik dacht daarvoor van ach wat kan een jointje nou kwaad maar ik had nooit verwacht dat wiet zo een negatieve kant kon hebben.
En niet alleen het laatste wat ik schrijf is negatieve aan wiet, alles daarvoor ook.
Ga ook zoals anderen adviseren langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Onzin Nonamanis,
wiet is voor velen een zeer heilzame pijnstiller, ontkramper, waardoor ze zonder de hele dag pillen te hoeven slikken toch een menswaardig bestaan kunnen leiden. Voor mij persóónlijk werkt wiet absoluut niet goed.
Voor jou blijkbaar ook niet maar dat is geen reden om wiet als iets negatiefs te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je ook deels gelijk in maar er zijn kansen dat het vroeg of laat verkeerd valt, zoals bij mij en velen anderen die eerder ook nooit ergens last van hadden, zelfs niet na jaren fanatiek wiet roken.
De kans blijft er altijd.
Tot die tijd kan het geweldig zijn enz enz en als je mazzel hebt nooit ergens last van krijgen.
Het kan gebeuren als je bv niet lekker in je vel zit of een depressie hebt, sterker nog het kan een trigger zijn om in een depressie te raken.
Dan kun je zeggen dat wiet daar niet de oorzaak van is maar als iemand niet aan de wiet is, dan is de kans kleiner, ook dat je klachten krijgt als angststoornissen die zich dusdanig manifesteren dat je paranoide wordt op een manier die ik niemand toewens.
Als je wiet rookt dan kan je van die momenten hebben dat je niet meer helder kan denken, dan kun je bang worden voor zaken waar je normaal niet bang van wordt, dit kan zich dan zo gaan uitbreiden dat je in paniek raakt, zo erg dat je helamaal opgaat in je angst en niet meer kan relativeren.
Dit kan na het stoppen van wiet nog lange naweeen hebben omdat die angst die je gevoeld hebt je grootste angst is geworden.
Dus ik vind het jammer dat je het onzin noemt.
Waarom stellen artsen vaak eerst de vraag: Heb je drugs gebruikt?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan.
Iemand die ik ken rookt al meer dan 20 jaar en ook nooit ergens last van gehad.
Snuffel
13 jaar geleden
Tja, de een heeft er wel last van de ander niet...
Kristal
13 jaar geleden
Ik noemde het onzin omdat je in je antwoord wiet alléén als negatief zag. Wat je in je reactie zegt is allemaal waar... voor sommige mensen (ook voor mij). En integendeel van wat velen zeggen heb ik wiet als geestelijk zeer verslavend ervaren. Ik zal er dus niet luchtig overheen walsen met de woorden: het is maar een softdrug dus gebruik het maar gerust want het is niet verslavend.
Maar voor anderen is het een geschenk uit de hemel.
En eigenlijk is het ook gewoon een plant met prachtige eigenschappen waar mensen veel meer aan kunnen hebben ter pijnbestrijding en spierontspanners als al die verdovende en verslavende medicijnen waar ze mee worden opgescheept. Maar omdat de dokter het voorschrijft wordt het al snel als goed beschouwd...
Dus, wat ik alleen zeggen wil, iedereen zou voor zichzelf uit moeten maken of hij/zij wiet wel of niet kan verdragen (als je je al geroepen voelt om het uit te proberen),
zonder al bevooroordeeld te zijn door enkel negatieve verhalen.
Je hebt er de leeftijd voor (rond de 20) en noemt daarbij een van de meest bekende ' triggers' : dit klinkt als een psychose waarmee schizofrenie zich vaak aankondigt.
(Let wel : het is niet de OORZAAK van de schizofrenie ; die is aangeboren. De eerste (ernstige) symptomen (psychose) kunnen echter getriggerd / uitgelokt worden door zaken als alcoholgebruik, slaapgebrek, wietgebruik, stress (examenperiode) en dergelijke.

Ik ben geen psychiater, dus kan vanaf hier de diagnose niet stellen, maar ik zou het ZEKER niet meer ' nog effe aankijken' , want ook zonder onderliggende schizofrenie heb je alle symptomen van een psychose, die ook bij andere ziektebeelden kan horen. De megalomanie en paranoia zijn daar wel heel duidelijke kenmerken van.

Vandaag nog naar de dokter, hoe dan ook. Want dit moet hoe dan ook onderzocht worden, want ik geloof niet dat er echt onschuldige oorzaken zijn voor deze symptomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
precies Marleen +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, dit zijn geen grappen en het waait ook niet over van een griepje. Gelukkig merk je het zelf.
Drinken, blowen en slaapgebrek is inderdaad een perfecte mix voor een psychose, zoals al is opgemerkt. Die kun je het beste aanpakken door een periode helemaal niet te blowen en te drinken en ook anderszins gezond te leven. Het is goed dat je je ervan bewust bent dat je geest uit evenwicht is. Schroom niet om professionele hulp in te schakelen. Er is veel kennis op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig kun je het heel goed verwoorden allemaal, zoals je je voelt.

Duidelijk. En nu terug naar het normale leven, zonder wiet. Twee voeten stevig op de grond en de dag van vandaag en morgen weer helder en uitgerust tegemoet treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt op een cannabispsychose. Het is wel niet normaal dat de waanvoorstellingen zolang aanhouden.
Ze hadden moeten overgaan naarmate de wiet weer uit je lichaam verdwijnt.

Cannabisgebruik kan de ontwikkeling van psychotische stoornissen versnellen bij mensen die daar van nature een zekere kwetsbaarheid voor bezitten.

Maar dat hoeft bij niet het geval te zijn. Het kan ook zijn dat je zeer intolerant bent voor THC (de werkzame stof in cannabisproducten)
Zoals sommige mensen niet goed tegen alcohol kunnen, zijn er ook mensen die niet tegen wiet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een keer naar een neuroloog gaan?
Hersenen zijn weird ...

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog interessant - een persoon die een cva had gekregen (veel hersenbeschadiging) die Marihuana nam om normaler te denken. Drugs heeft een invloed - negatief of positief
http://www.eenmensmetcva.nl/Marihuana.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen psychose want je weet nog steeds wat de werkelijkheid is en je kunt t allemaal goed omschrijven.
Je voelt je beter, dat klinkt narcistisch, maar ook van deze gedachte weet je dat het niet zo is.
Je gedachten gaan de vrije loop en er zit een filter op waardoor je niet kunt denken. Dat tweede is nuet waar, daarvoor vertel je alles te gewiekst.
Gezien het pas een maand gaande is denk ik dat je het moet proberen los te laten. Geen drank en drugs, wel slapen, ritme en regelmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pás een maand? Ik zou eerder zeggen ál een maand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je er last van hebt is het lang, maar in de psychiatrie houden ze veelal een range van 3 maanden aan.
Gezien de klachten die hij beschrijft is het nogal vaag en om dan tot een eenduidige conclusie te komen is er meer info nodig.
Bij extreme zorg natuurlijk naar de huisarts gaan ipv op gv een diagnose of behandeling achterhalen.
Kristal
13 jaar geleden
Nou Martine, als het echt van wiet en alcohol komt is een maand veel te lang!
Dit is niet iets om luchtig mee om te springen, vooral niet omdat het al zo láng duurt.
Ik ken wietgebruik zelf heel goed uit eigen ervaring en weet dat het die stemming versterkt waar je in zit maar ook dat, nadat de wiet uit je lichaam is, je weer gewoon denkt, of dat je bij regelmatig gebruik wat wollig in je hoofd wordt. Wiet in combinatie met drank kan je hersenen in een spookhuis laten belanden, er gebeurt van alles in je hoofd en meestal heel beangstigend. In ieder geval ervaar je alles buiten proporties, welke ervaring je ook beleeft. Maar ook dat is kortdurend als je in die tussentijd niets meer gebruikt/drinkt. Na 1 of 2 dagen moet je toch wel weer in de gangbare wereld aanbeland zijn.
Dus wat jij schrijft doen bij mij de alarmbellen rinkelen en ik zou zeker naar de huisarts gaan, die kan je verwijzen.
Beter voor niks dan te laat.
Ik heb een vriend die wiet rookt en dat werkt voor zijn zenuwpijnen heel goed uit.
Voor mijzelf is het helemáál niet goed, ik word er alleen maar een passieve depressieve kluizenaar van.
Voor een andere vriend maakt wiet mogelijk dat hij zich eindelijk beter kan uiten.
Dus, je moet echt voor jezelf helder krijgen wat wiet met je doet, of het je iets brengt of iets neemt.
En wiet in combinatie met alcohol zou ik echt iedereen afraden !! Dat hou je niet meer in de hand als het tegen zit en je kan daar ellendige ervaringen mee hebben. Jij kan je nu goed voelen maar je weet dat het niet klopt van binnen, want je bent jezelf niet meer.
Het zal vast weer goed komen, maar pak je zelf bij de kladden en zorg voor jezelf. Ga naar de dokter.
Kristal
13 jaar geleden
Volgens mij heb je een hoop nieuwe ervaringen opgedaan tijdens je feestje en heb je misschien ook nog wat anders genomen tijdens je trip?
Het is wel leuk natuurlijk steeds voorzichtig een stapje verder te gaan en de mogelijkheden te bekijken.. maar als je dan s'avonds naar je bedje gaat (of jezelf even op een verdwaalde bank laat neerploffen) denk ik dat het wel belangrijk is om even de tijd te nemen om je 0 punt weer op te zoeken.

De situatie nu is dat je te maken hebt met een dubbel 0 punt en je het idee hebt alsof je vanaf een ander punt van jezelf naar de wereld kijkt, correct?

calibreren is de oplossing die je zoekt, je weet donders goed vanuit waar je eerst de boel bekeek en handelde dus probeer uit te zoeken wat de verschillen zijn met nu en hoe dat komt (overtuigingen ect.) Draai al je knopjes voorzichtig terug naar de stand waar ze op stonden, probeer terug te gaan in je denkpatroon en zoek uit waarom die knopjes nu op een andere stand staan (en zo blijven staan als je er niets aan doet)
Maak er een project van.

Ook raad ik je aan als je drugs hebt gebruikt of eigenlijk sowieso niet te veel mee te gaan in alles wat je voorgeschoteld krijgt (door een ander of door jezelf).

Hoop je hiermee te helpen, veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het feestje was leuk niet?
gewoon leren loslaten, gebeurd vanzelfeen keer.
niet tegenstrijden, is gewoon een aspect van jezef dat je zal willen leren te begrijpen.
heb ik ook meerdere keren meegemaakt.
ben inmiddels bijna een jaar gestopt met overmatig gebruik van drugs, drank en roken.

begrijp ook dat je eigenlijk al die tijd dat je hebt geleefd veel onbewust hebt verdrongen, dit kan ook omhoog komen.
probeer je gevoelens meer ruimte te geven.
laat je ballen hangen;) haha
die dingen gaan vanzelf weg,
praat er ook gewoon over met mensen en je zal zien dat ze je vaak voor gek verklaren?!
waarom?! niets om je druk over te maken in andere woorden dus.

sterker nog, veel mensen hebben deze "psychose" zonder enige drugs of drank tegebruiken.
goed dat je et doorhebt, bewust zijn van je "probleem" is de 1e stap, de volgende accepteren,daarna "vergeven".
gun jezelf tijd om et te verwerken allemaal, en vertel jezelf af en toe wat je wel zou willen van jezelf.
gewoon proberen door te gaan met het dagelijks leven,
ergen houvast in proberen te vinden, werk/school, een toekomstbeeld.

veel succes komt allemaal vanzelf wel goed
geduld baart kunst.
hoewel je waarschijnlijk nooit meer de ouwe "ik" word,
gewoon jezelf blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niets om je druk over te maken. Sommige mensen kunnen gewoon minder hebben dan anderen.
Als je nu een tijdje stopt met wiet roken en lekker veel gaat slapen dan komt het allemaal wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hier zeggen wel erg gemakkelijk dat het vanzelf wel goed komt met wat rust en tijd. Niemand kan hier natuurlijk goed inschatten hoe slecht of goed het met je gaat en hoeveel je bent verandert ten opzichte van voor het feest en het drugsgebruik. Dus ik kan je alleen maar met klem aanraden dit verhaal aan je huisarts te vertellen want dat is de enige die je echt kan helpen hierin. Je stelt deze vraag niet voor niks dus je zult je toch wel zorgen maken denk ik, mijns inziens niet geheel onterecht.
Sterkte en ik hoop dat je naar je huisarts toegaat, die is dit echt wel gewend hoor!