Mag een psycholoog jou doorverwijzen naar een neuroloog voor bijvoorbeeld een mri-scan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
5K

Antwoorden (7)

Ja, natuurlijk mag dat als deze denkt dat jij daarmee verder geholpen wordt. Het is aan jou om dit advies over te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psycholoog lijkt me normaal gesproken niet de aangewezen persoon om een mri scan voor te schrijven, tenzij er sterke vermoedens zijn dat bepaald gedrag door bijvoorbeeld een aandoening in de hersenen veroorzaakt wordt. Na onderzoek van de neuroloog is hij/zij degene die beslist of er een mri scan gemaakt wordt, dat is niet de psycholoog.
13 jaar geleden
of een psycholoog dit mag weet ik niet zeker, ik denk dat je dan eerst weer terug gestuurd word naar een dokter
maar tegenwoordig zijn er ook neuropsychologen
dit stukje vond ik op het internet. dus dan wel

Neuropsychologie
Een beetje speculatief is het allemaal wel. Wie op zoek is naar een echt wetenschappelijke basis voor zijn mensenmanagement, kan tegenwoordig terecht bij de neuropsychologie. Deze jonge tak van wetenschap heeft in de psychologie al heel wat teweeggebracht. Psychologen trekken hun conclusies op basis van gedragingen en de uitspraken van mensen over die gedragingen.

Kijkje in de hersenen
Neuropsychologen gaan een paar stappen verder. Zij kijken met hun MRI scanners rechtstreeks in onze hersenen. Dat levert interessante doorkijkjes op. Zo ontdekten de neurowetenschappers dat traditionele emotionele categorieën zoals angst, jaloezie en woede in de hersenen minder netjes zijn afgebakend dat tot nu toe werd aangenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater (arts)lijkt mij de aangewezen persoon
om een patient te adviseren/verwijzen.
Een psycholoog (geen arts) niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een neuropsycholoog mag een MRI-scan laten maken.
Daarop kunnen we namelijk heel goed de hersenen 'in werking' zien.

Veel psychopathologische processen zijn namelijk niet te zien en niet te meten, je moet altijd op het verhaal van de patient afgaan. Zelfs aan de hersenen zelf is (bij autopsie bijvoorbeeld vaak niets (meer) te zien, tenzij het gaat om een zeer ernstige afwijking van de hersenen zoals bij Alzheimer of schizofrenie. Maar daar moet je de patient wel voor kapotmaken.

Ook veel 'mildere' aandoeningen laten sporen na, maar zijn ook bij leven wel te 'volgen' door te kijken welke hersendelen bij bepaalde acties actief zijn of juist niet.
Zo blijkt bijvoorbeeld dat bij mensen die stemmen horen, het gebied voor het opvangen van geluidsgolven in de hersenen geactiveerd is, terwijl het oor geen geluid doorgeeft. En zien we de visuele hersengebiedjes oplichten bij mensen wiens ogen niets waarnemen. Vreemd genoeg staan onze hersenen nog wel eens 'los' van onze zintuigen.) Maar ook minimale infarcten, over- of onderontwikkelde hersendelen en dergelijke laten zich zien op de scan.

Een neuropsycholoog is een psycholoog die uitgaat van die (onwillekeurige) processen in de hersenen die duidelijk moeten kunnen maken waar het probleem zit. En de enige manier om in het koppie te kijken zonder iets kapot te maken......juist. De scan. Maar het kan ook prima zijn dat hij eerst iets ernstigs wil uitsluiten. Of dat hij wil kunnen bepalen of het probleem uitsluitend met gedragstherapie is op te lossen of kan reageren op medicijnen. In ieder geval wil hij zien wat er in de hersenen gebeurt of aan de hand is.

De hersenen zijn nog een groot grijs gebied, al weten we al heel veel. Maar voor alles wat we weten, weten we nog niet meteen het hoe of waarom, laat staan of en hoe we iets moeten oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk wel een beetje moeilijk inschatten op deze manier, het ligt er ook aan waarvoor je bij een psycholoog terecht bent gekomen en waarom hij je wil doorverwijzen .
Laat we het even duidelijk houden, je wordt doorverwezen naar een neuroloog, en niet zoals het opeens lijkt; naar een neuropsycholoog! t's een detail, maar toch… ;-) Ik zou je echt willen adviseren om eens op de site van stichting B-12 tekort te kijken, ook psychische klachten , en dan met name depressie, stemmingswisselingen en prikkelbaarheid zijn veel gehoorde klachten bij een tekort aan vit. B-12., maar het kan ook ernstige neurologische klachten veroorzaken.

Vitamine B-12 is een écht heel belangrijk, en een tekort wordt eigenlijk alleen per toeval ontdekt, dus zorg dat je zelf een beetje controle houd en help dit toeval een handje…..
Als je bijgevoegde link volgt kom je o de site uit, zelf een beetje zoeken bij symptomen en diagnose, ook kun je naar het geweldig forum gaan waar een aantal deskundigen zitten die je bijna direct antwoord geven op je vragen. Doen hoor!

Succes
Ferry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psycholoog is geen arts en mag eigenlijk niet doorverwijzen naar een specialist. Wel kan de psycholoog via je huisarts zorgen voor een doorverwijzing.
Een psychiater is een arts, die mag wel rechtstreeks doorverwijzen naar een andere specialist.