Mag een psycholoog een diagnose stellen?

Of mogen alleen artsen dat?
En kan een psychologe alleen mensen testen en advies geven aan een psychiater?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
14.6K

Het beste antwoord

Ligt eraan. Vaak wordt er multidisciplinair behandeld en is een arts, een psychiater, eindverantwoordelijk voor de behandeling en dus ook voor de diagnostiek. Formeel word je door een arts naar een psycholoog verwezen voor behandeling en dan is er al een diagnose vastgesteld. Ook de verzekering wil een diagnose zien in verband met de DBC.

Toegevoegd na 10 uur:
Een psycholoog kan een psychologisch rapport opstellen, wat je een soort van diagnose zou kunnen noemen maar psychiatrie, de leer van de hersenziekten, is het terrein van de psychiater, die de diagnostiek, eventueel met behulp van een psychologisch rapport, moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een psycholoog mag zeker een diagnose stellen. een psychiater mag dit ook, maar deze is ook bevoegd om medicatie voor te schrijven, en dat mag een psycholoog weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Iedereen mag een diagnose stellen, ook de bakker, maar het is natuurlijk niet altijd betrouwbaar.
Een betrouwbare diagnose, die ook erkend word door de verzekeraar en andere hulpverleners word enkel gesteld door een GZ-psycholoog (of eventueel een psychiater). De titel psycholoog en psychotherapeut zijn geen beschermde titels in Nederland. Als je zeker wilt weten dat je van doen hebt met een academisch geschoolde GZ-psycholoog moet je dit nagaan in het BIG register, dat is een databank waarin alleen officieel erkende gezondheidswerkers staan vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dat mag en kan een psycholoog ook.

Psycholoog
Een psycholoog houdt zich bezig met het gedrag van mensen. U kunt bij een psycholoog terecht voor bijvoorbeeld depressie, angsten en somberheid. Er zijn drie soorten psychologen: eerstelijns psycholoog, gezondheidszorgpsycholoog, klinisch psycholoog.
Een psycholoog heeft geen medische achtergrond.

Psychiater
Een arts die gespecialiseerd is in het voorkomen, vaststellen en behandelen van geestesziekten, die door zijn uitgebreide kennis van medicijnen de mogelijkheid heeft om medicijnen voor te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan nu in de drie hier voorgaande antwoorden vermeld dat het wel mag. Ik heb mijn twijfels. Volgens mij mag alleen een arts een diagnose stellen, zoals een psychiater. Een psycholoog is geen arts. Voor een officiële diagnose heb je een arts nodig. Ik heb het zelf meegemaakt met mijn zoon. Hij ging naar een psycholoog en zij dacht dat er bij hem sprake was van autisme. Vervolgens stuurde ze me door naar een psychiater voor de diagnosestelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die psychologie heeft gestudeerd en daarna mensen met psychische problemen wil behandelen, moet zich specialiseren tot gezondheidszorgpsycholoog (GZ-psycholoog).

De GZ-psycholoog kan zelfstandig een diagnose stellen en behandelen.

Een psychiater is de enige in de Geestelijke Gezondheidszorg die medicijnen mag voorschrijven, omdat hij arts is.