Waarom ben ik zo bang dat als ik een paar dagen niet zo aanwezig ben bij anderen, dat ik dan faal ten opzichte van mijn omgeving?

Bij bijna alles wat ik doe en lees en voel heb ik het idee dat het mijn roeping/taak is om daar verder op in te gaan. Ook al voelt dat niet volledig als plicht, ergens is het iets wat ik niet kan loslaten. Elke vraag die hier gesteld wordt en mij aanspreekt, elke persoon hier en in mijn naaste omgeving die ergens mee zit, ik word er zonder dat ik het soms wil, enorm naar toegetrokken en het kost me vaak al energie om de situatie te kennen nog voordat ik er op gereageerd heb. Een onweerstaanbare kracht, het gevoel dat ik alleen verder kan met mijn eigen dingen voordat de ander rust in zijn mik heeft.
Maar dit gaat ook ten koste van mij, ik word zo helemaal leeggezogen, ik ben steeds vreselijk moe. En als ik dan een dag of 1 of 2 of soms wel langer even niets van me laat horen, ben ik al heel bang dat ik faal, dat ik tekort doe. Is dat realistisch of ben ik de enige die zulke hoge eisen aan mij stelt? En hoe komt het dat ik zo'n drang heb om een ander te helpen, terwijl ikzelf eigenlijk nu juist degene ben die hulp nodig heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (9)

Ik denk dat jij een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt en altijd bereid bent daarom anderen te helpen. Waarschijnlijk doen ook veel mensen daarom een beroep op jou. Onbewust geef je energie, maar van dat geven word je ook ontzettend moe. Het is ook helemaal niet erg om ook een keer aan jezelf te denken en niet altijd over problemen te hoeven praten. Ontspannen hoort hier ook bij. Plan regelmatig ook leuke dingen voor jezelf en ook kun je gerust ook een keer nee zeggen als je er geen zin in hebt. Gaat je vast wel lukken, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief antwoord, dank je wel, je hebt ook helemaal gelijk hoor. Ik ben in het verleden alleen vaak teleurgesteld als ik een keer voor mezelf koos, door te zeggen: nu even niet, want... Dan werd ik vaak egoïstisch genoemd. Dat deed me wel pijn en ik denk dat dat is blijven hangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het, ben er zelfs overspannen door geworden. Maak het duidelijk om ook nee te zeggen want als je ja zegt tegen je zin, zit je er zelf mee en dit vreet je energie. Kom voor jezelf op en mensen moeten jouw Nee ook respecteren anders verdienen ze jou niet als vriend! Zet 'm op! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je bang om te falen. Bang dat mensen je weer egoïstisch gaan noemen, dat mensen je laten vallen. Vergeet je zelf niet in dit hele verhaal. Anders gaat het ten koste van jou. En jij bent helemaal niet egoïstisch. Je geeft al genoeg en een keer is je energie op. En Kathlyn een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het begin van misbruik dat de omgeving van je maakt : je egoistisch noemen als jij een keer niet kunt.
Je zou die zelfde mensen eens moeten vragen JOU te helpen, dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.
Het klinkt misschien onvriendelijk en zo is het niet bedoelt: Ik denk dat je jezelf te belangrijk maakt.

Vraag jezelf eens af: waarom zou die ander, of anderen op jou zitten te wachten?
Waarom juist jij, wat heb jij speciaal te bieden, wat ook niet een ander zou kunnen geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet ook niet wat mij zo naar andere mensen toe trekt. Ik wil mijzelf juist helemaal niet te belangrijk maken, want zo voel ik me doorgaans toch al niet. Ik hou er ook helemaal niet van om zoveel in de belangstelling te staan. Maar ik heb wel altijd een enorme drive gehad om anderen gelukkig te maken. Ik weet ook niet waarom en ik begrijp dat het niet rot bedoeld is, maar het voelt gewoon als een soort roeping. Alsof iets of iemand mij de levenstaak gegeven heeft om anderen op weg te helpen in het leven. Ik voel vaak dan ook al bij een ander aan wat hem of haar dwars zit, nog voordat hij of zij er zelf mee komt. En dat alleen al, kost energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levenstaak gegeven?
Anderen te helpen in het leven?
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven.Jij denkt dat je "uitgekozen" bent hiervoor?Jij zou dus anders zijn dan een ander?Sorry hoor, niet onaardig bedoeld, maar ik denk dat jij een psychiater nodig hebt om weer in de realiteit te komen en dan zal je vanzelf weer de rust en energie vinden die je nodig hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt deels gelijk momopoyoplo maar ik denk dat je er wel een negatief tintje aan je antwoord geeft. De vragen eronder zijn niet van toepassing ben ik van mening. Het is duidelijk dat je jezelf belangrijk maakt Annepanne, maar daar is niks mis mee. Het is juist iets heel goeds. Het is goed om het gevoel te hebben dat je iets moet doen in en met je leven. Alleen moet je je weg er nog in zien te vinden en het proberen te doseren. Er zijn mensen die heel goed andere mensen kunnen aanvoelen. Je leeft als het ware echt mee, maar dat vreet natuurlijk energie. Je hebt er blijkbaar talent voor! Maak er gebruik van, maar leer ook zaken los te laten. Je hebt niet alles zelf in de hand. Soms moet je zaken ook gewoon op zijn beloop laten. Ik heb geen idee hoe je dat kunt leren. Ik zal eens op internet rondkijken voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees nu net nog berichtje van karena en ze heeft ook een punt. Dat zette mij nog aan het denken. Pas op voor de mensen. Ze kunnen misbruik van je gaan maken. Mensen slurpen zo je energie leeg en als puntje bij paaltje komt laten ze jou in de steek. Natuurlijk is niet iedereen zo, maar het kan je overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch nog even een 2de reactie:ik vind wel dat het voor je pleit dat je altijd iedereen wil helpen.Ik denk dat jij wel een lieve en gevoelige persoon bent,maar zo kun je niet leven.Mensen maken daar(helaas) misbruik van.Nogmaals:stap af van het idee dat het je taak is anderen te helpen.Iedereen helpt een ander wel eens,maar het is geen soort heilige missie waar je voor uitgekozen bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dan misschien wel een psychiater nodig Karena, en ga er ook daadwerkelijk heen, maar dat hoeft toch helemaal niks te maken te hebben met mijn gevoel een "levenstaak" te hebben? Jij bekijkt het misschien van die kant, anderen misschien weer van een andere kant. Ik moet inderdaad heel erg gaan leren doseren wat mijn energie verdelen etc. betreft. Daarvoor ga ik binnenkort ook naar de zielenknijper. Maar je kan ook niet op alles maar een antwoord hebben altijd. Een beetje open staan voor het onbekende mag toch? Ik probeer nu verder ook heel zuinig te zijn met wie ik help en wie niet, door te kijken of ik wel serieus word genomen als persoon en niet als het een ander uitkomt omdat hij zijn hart moet luchten. Ik probeer dus echt goed uit te kijken met bij wie ik mijn energie kan investeren zonder dat er misbruik van gemaakt wordt ( wat in het verleden en nu nogal eens gedaan is ). Ik begrijp wel dat het niet onaardig bedoelt is, maar ik vind het ook weer jammer dat je het (Karena) als onzin afdoet dat ik het als mijn roeping zie. Dat gevoel heb ik nou eenmaal al heel lang en daar kan ik ook niet zomaar van af komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het woord onzin niet gebruikt!
Ik vind het ook geen onzin wat je zegt en ik respecteer je mening.
Maar je moet er voor uitkijken dat je er niet meer van maakt dan het is.
Je gaat tenslotte ook niet voor niets naar een psychiater.
Ik hoop voor je de je de juiste balans zult vinden in je gevoelens hierover(mensen willen helpen) en het juiste te doen voor jezelf(en de nodige rust te vinden).
Ik denk zeker lichtvaardig over zulke dingen en onzin is wel 1 van de laatste woorden die ik hier wil gebruiken.
Ik wens je echt het allerbeste!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps!Het moet zijn:ik denk zeker NIET lichtvaardig over zulke dingen.
Maar misschien snapte je dat wel.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist de woorden roeping/taak doen bij mij ook de alarmbellen rinkelen waar Karena al op wijst.
Dat is geen onzin dat kan een heel belangrijk symptoom zijn.
Ik ben me een ongeluk aan het zoeken naar de juiste term, volgens mij is het verwant met het messias-syndroom maar niet helemaal hetzelfde. Ja, volgens mij kom ik met moedertheresasyndroom in de buurt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eh ik zal naar een psycholoog gaan.. of heb je medicijnen nodig?
Kristal
13 jaar geleden
Noukkkkkk, je antwoord was een goed advies maar ik snap even niet zo goed wat ik van je reactie moet denken, zou je het misschien uit willen leggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anne, ik denk dat je duidelijkheid kan geven als je kijkt naar de persoon waar je klaar voor wil staan of klaar voor staat. gaat het alleen over oplossen van problemen? ben je alleen maar een uitlaatklep? of is er een soort van evenwicht en balans in de vinden? als je niet meer bent dan een boei in in een drijvende oceaan waar mensen zich aan vast klampen geef ze dan zwembandjes die ze zelf op kunnen blazen en vaar verder.
hiermee wil ik zeggen dat het contact wat je hebt van 2 kanten moet komen, en niet alleen als basis sores heeft.
zijn de mensen er ook om leuke dingen te delen? zijn ze er ook om naar jou te luisteren? kan jij ook met je zorgen bij hen terecht? kan je ook met ze lachen? lieve anne, als je jou geluk af laat hangen van de bijdrage die je kan leveren in het geluk van anders sneeuw je onder en loop je jezelf voorbij. je bent hier namelijk nooit klaar mee! er komen altijd problemen op je pad van mensen, mensen zoeken geen oplossing maar modderen verder. maken zich er niet druk om terwijl jij dat wel doen. ik weet dat je je niet belangrijk wil maken, maar gewoon wat voor de mensen wil betekenen. maar het blijft een wisselwerking, er moet evenwicht in zitten. zit dat er niet in geef ze dan een tip.... professionele hulp, en richt je op jezelf, eventueel met mensen die jou wel willen steunen en die er wel voor je willen zijn. nobelheid is een goede eigenschap, het zegt veel over jou als persoon. zorg er wel voor dat het puur blijft en geen probleem voor je gaat worden dus waak hiervoor en wees VOORAL nobel naar jezelf :) dikke knuf
'euca'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed uitgelegd euca:D:D..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-bloos- dank je Ici :)
Kristal
13 jaar geleden
hele goede toevoeging Euc, die balans is zo belangrijk he...
Je trekt veel te veel naar je toe en/of vind jezelf veel te belangrijk, bent perfectionistisch of je bent te onzeker. Misschien zelfs wel een -ongelukkige- combinatie van allemaal.

De wereld draait echter ook door zonder jou, en al gaan dingen misschien niet helemaal zoals jij wilt dat ze gaan, het lukt allemaal best. Je mag je dus best concentreren op de dingen die voor jou zelf belangrijk zijn, waar jij plezier in hebt, en waar je je ei in kwijt kunt.

Nee zeggen is een kunst, maar wel eentje die je moet leren beheersen. Anders gaan die mensen waar je je nu zo krampachtig voor opoffert, gewoon misbruik van je maken. Voortdurend anderen willen helpen heeft niets met naastenliefde of behulpzaamheid te maken, maar is vaak een ontkenning van je eigen problemen, een manier om te laten zien dat jij het allemaal nog prima op een rijtje hebt, en verbergen dat het bij jou ook niet allemaal van een leien dakje gaat. Het geeft je ook een excuus de dingen die je voor jezelf moet doen steeds maar uit te stellen, maar in combinatie met je perfectionisme en je onzekerheid, ontkom je daar ook niet aan, en werk je jezelf dus uiteindelijk klem.

Het is echter het woordje 'het is mijn roeping/taak' dat bij mij alarmbellen doet rinkelen. Dat indiceert dat het meer is dan perfectionisme, onzekerheid en zelfoverschatting, maar wel eens een psychopathologisch tintje zou kunnen hebben, dat verder gaat dan het 'vrijwilligerssyndroom'. Vind je misschien dat je nog te weinig van je leven gemaakt hebt (trouwen, kinderen, carriere oid) en probeer je zo net iets te krampachtig een rol in de maatschappij te vinden ?

Hoewel het aantal vragen dat je op GV beantwoord zo te zien nog wel meevalt (ik vind mezelf al op een laag pitje staan :lol:), en ik niet kan zien hoe druk je sociale leven is door de onrealistische verplichtingen die je jezelf oplegt is het belangrijkste natuurlijk dat je aangeeft er zelf last van te hebben. Bovendien loop je het risico dat vrienden die je vrijwel dagelijks ziet of belt op een gegeven moment gaan denken : oh, nee he daar heb je Annepanne weer.....
En ik denk dat het zeker niet overbodig is om daarbij hulp te zoeken / vragen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wellicht kom je herkenbare dingen tegen in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen! Ik heb inderdaad het gevoel dat ik er in mijn eigen leven niet zo veel van heb gemaakt, vooral omdat ik de kans vaak niet kreeg (door een hartafwijking heb ik minder energie dan anderen en ben ik 100% arbeidsongeschikt verklaard, en ik ben doof). Er zijn zoveel deuren voor mij dichtgeslagen en toen ik merkte dat mensen op mij af kwamen omdat mijn adviezen hun zoveel rust gaf, dacht ik dat ik dit vanaf nu maar moest doen en dan kwam ik zelf later wel. Ik ben verder ook aardig perfectionistisch, en dat is tegelijkertijd ook iets wat mij bijna altijd tegenwerkt. Om op het laatste stukje terug te komen: Ik dring mij nooit op aan mensen, ik geef nooit ongevraagd advies. Dat vind ik zelf juist ook niet leuk, ik kan me voorstellen dat dat anderen op den duur juist benauwt. Maar ik heb wél een groot verantwoordelijkheidsgevoel dat mijn zelfzorg etc. in de weg zit. Ik zal de bron eens lezen. Je antwoord is helder en duidelijk! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de bijbehorende plus dan Annepanne?
Oke, krijgt Marleen die van mij: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ohja helemaal vergeten te geven, maar dat betekent niet dat ik hem niet wilde geven hoor! Nu jij nog momopoyolo, want ik zie jouw plus nergens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van mij staat erbij :)
Misschien help je een ander zodat je een excuus hebt om niet aan jezelf te hoeven werken.
Dat je geen energie hebt zou dan komen doordat je je eigen ontwikkeling in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg voorlopig voor 30 minutjes tijd voor je zelf, dit kan alles zijn! beste is iets ontspannends maar doe je iets anders ook goed. als je dit een tijd doet voel je je vast een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
+1
Lieve Annepanne, je roeping is Jij.
Er is maar 1 Annepanne op de wereld en dat ben jij, dus er kan er maar één jouw leven leiden. Help jezélf dus zo goed mogelijk.
Die roeping bedoelt in eerste instantie jezélf!
Zorg voor jezelf als een moeder voor haar kind. Doe als de ouders in een vliegtuig: als er een noodsituatie ontstaat dan zijn de ouders verplicht (!) éérst zich ZELF een masker op te doen vóór ze hun kind helpen het masker voor te doen. Dat is niet egoistisch maar een onderdeel van goed helpen want als de ouder geen zuurstof meer kan krijgen kan hij/zij haar kind niet helpen.
Als Annepanne geen energie voor haarzelf over heeft, (en zich ook niet oplaadt door iets leuks te doen), valt er niets meer te helpen, is ze óp...
Ooit zei iemand tegen mij : Denk je dat je Jezus bent of zo? Je hebt besloten alle lasten van iedereen mee te dragen? Nou, ik heb nieuws: Jezus heeft het al gedaan en verder heeft iedereen eigen schouders meegekregen...
LOSlaten is een sleutelwoord.
Terwijl je iemand helpt is het goed om je er onmiddellijk van bewust te zijn dat het niet jóuw probleem is, niet jouw leven, niet jouw verantwoordelijkheid, ook niet om een oplossing te vinden.
Ná iemand "geholpen" (meestal is luisteren al voldoende) te hebben de ander in gedachten weer loslaten, niet blijven piekeren, iets leuks of iets anders gaan doen.
Het idee LOSlaten dat een ander het niet kan zonder jou,
ook al zijn ze op het moment heel kwetsbaar... dat ben jezelf ook wel eens maar wil niet zeggen dat je het zelf niet kan.
Het idee LOSlaten dat het je taak is, daarmee verkramp je en dat kóst dus energie.
Nog een sleutel is:
In jezélf geloven!!! Wanneer je eenmaal in jezelf gelooft, weet je dat je met het leven kan (leren) om gaan ondanks alles wat al gebeurd is. Want als je niet gelooft dat jij het zelf kan, projecteer je dat op anderen en geloof je ook niet dat zij het kunnen. Dan neem je zelfs hun kracht weg om het henzelf niet te laten doen maar om het voor hen te (willen) doen.
Heerlijk dat je met je éigen ontwikkeling zo goed bezig bent!! EERST Annepanne,.... en dan..... ergens verderop: de rest.
En weet je, er zullen altijd mensen zijn die iets op je aan te merken hebben: of je nu wel of niet helpt. En wat dan nog? Iemand mag je niet, jammer dan, lóslaten, dat is toch die ander zijn mening?
Eérst Annepanne. Niks egocentrisch. Dat heet goede zelfzorg. Eerst zelf sterk worden en stevig op je eigen benen staan voor je een ander ondersteunt...
logisch toch?
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
hebben we nu gelijkertijd zitten typen? hoe dan ook, we krijgen het er wel in bij annepanne hoor..... al zouden we het erin moeten stampen !!! (goede zin van het woord) :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig antwoord! Ik moet dus volgens jou eerst zelf het goede voorbeeld geven door mijzelf aandacht te geven, alvorens ik mijn adviezen op een ander kan projecteren. Super mooi hoe je dat uitlegt! Ik moet inderdaad van die angst af. Wel lastig, maar ik probeer het echt wel hoor Kristal. Dikke plus en dikke KUS.
Kristal
13 jaar geleden
Lieve Annepanne, je hoeft geen voorbeeld te geven, dat houdt in dat je het weer voor een ander doet.
Je hoeft "alleen maar" goed voor jezelf te zijn, omdat jij de enige bent die dat écht kan, jij kent jezelf het beste.
Als bijeffect kan het hebben dat je dan een voorbeeld wordt maar dat is niet interessant als het erom gaat dat Annepanne haar roeping volgt n.l. : Annepanne. Of wel, geloven dat Annepanne een zéér waardevol mens is en daar blij mee zijn en gebruik maken van haar kwaliteiten.
Iemand anders "helpen" komt ergens ver daarna. Iedereen heeft zijn/haar eigen leven te leiden, geef anderen die kans. Zo geef je jezelf de kans om jouw leven te leiden.
Voor mijzelf is het ook altijd belangrijk me bewust te zijn: er is ALTIJD iemand die mij niet mag, welk leven ik ook leid. Dus dan kan ik net zo goed het leven leiden wat goed voor me is. Mijn leven is mijn roeping. En als ik daar sterk in sta dan kan ik daar ook een ander in ondersteunen.
Als iedereen zo leeft hebben we het paradijs op aarde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nice!!! :))
annepanne toch....! :)

je legt voor jezelf de lat te hoog, vind anderen waarschijnlijk belangrijker dan jezelf en daarmee veroorzaak je je eigen onrust. je doet een ander niet tekort, maar jezelf!

je faalt niet, dat is je eigen gevoel omdat je zoveel van jezelf #moet#.
juist omdat jij weet hoe belangrijk hulp is, hoe het voelt om in een nare situatie te zitten, graag en hart onder de riem te willen steken, een oplossing voor iemand te vinden, enz enz....

EERST jezelf annepanne, en dán pas iemand anders!
als jij lekkerder in je vel zit heb je meer energie en dan is het veel makkelijker op te brengen om anderen te helpen bij hun probleem.

overigens is het ook mogelijk om hulp te #vragen# aan anderen, en niet alleen maar hulp te #geven#
zoals jij gedreven bent om hulp te bieden, ..... zo zijn er nog meer meer mensen (ook op GV) :-))

dikke knuf
'euca'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel "Lypje"! Ik vind het idd moeilijk om eerst voor mijzelf te kiezen en dan pas voor een ander. En ik ben ook bang om als ik dat toch doe, in de steek gelaten te worden :-( Dank je wel, dikke kus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt pas écht goed voor een ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt, Annepanne. Dat geldt niet alleen voor moeders, dat geldt voor iedereen.
Kristal
13 jaar geleden
@Eucje, ik denk dat we inderdaad zo'n beetje op hetzelfde moment zaten te typen! We zaten ieder aan een kant van Annepanne. ;-)) +1 natuurlijk. @Anne, als je jezélf Niet in de steek laat lieverd, en dat doe je Wel als je steeds ieder ander die hééélp roept voor laat gaan, dan heb je nog wel een poos verdriet als iemand je in de steek laat maar dan laat je je leven er niet meer negatief door beinvloeden en kan je het na een poosje weer loslaten.
En dan weet je ook dat die ander je niet in de steek laat omdat jij "niets waard bent dus..." maar omdat het tijd wordt voor een andere fase in jouw leven. @Marleen: vind ik ook, het geldt voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@anne
als je mensen je hiervoor in de steek zouden laten mis jij er dan wat aan? betekenen die mensen dan echt wat voor jou omdat ze je waarderen als persoon zelf? als ze dat niet doen, zit je dan eigenlijk wel te wachten op dit soort mensen? luuster ens ff naar het heksje....
mensen die JOU waarderen en geven om JOU als compleet persoon met alles erop en eraan gewoon als Annepanne laten je niet in steek. sterker nog, ze snappen je.
probeer je dus niet vast te klampen aan dingen die er eigenlijk niet zijn (fop vrienden zeg maar) het moet van 2 kanten komen.
mensen die je in de steek kunnen laten laten jou eigenlijk niet in de steek, ze hebben je gebruikt om van hun sores af te komen en gaan verder omdat ze niet zo sociaal zijn als jou. dus zie het als een soort van screentest... laten ze niets meer van je horen heb je ze goed op weg geholpen, maar verder heb je niets aan ze. misschien is het juist beter dat ze dan verdwijnen want je verdient meer dan dat :)
de energie is veel beter besteed aan jezelf meis, en als het van 2 kanten komt krijg je van elkaar energie om er tegenaan te gaan, uitgangspunt blijft ANNE en ANDEREN
:O) @kristal
haha dat was dan een stereo tip van ons. jij links en ik rechts (of andersom) van anne. :) @marleen
idd, voor iedereen werkt het op deze manier!
Kristal
13 jaar geleden
Juist Eucje!!
Luister naar dit heksje Annepanne ! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha. Annepanne, hier is een oefening voor he, wist je dat? draai een van je handen zo dat je in je handpalm kan kijken. en leg je hand op tafel op schoot of wat dan ook.
vervolgens draai je je duim in je handpalm, daarna je wijsvinger, vervolgens je pink en je ringvinger. dan hou je je hand omhoog, nog steeds de handpalm naar je toe gekeerd. ga voor de spiegel staan en kijk eens hoe het eruit ziet. deze gedachte hou je vast want het word je scherm tegen alles wat energie wil slurpen van je. komt er weer iemand op je pad die alleen VRAAGT en niet (thuis)GEEFT .... steek dan in gedachten dat scherm, die speciale hand weer op. dan draai je je om en loop weg....
(in het eggie kan ook hoor die hand, maar daar moet je wat verder voor geoefend zijn) :))
Je lijkt een spons die werkelijk alles wil absorberen en niets wil missen en ik vraag me af of jij weet wat de functie voor jou is. Weet je hoe een volle spons aanvoelt. Net zo zwaar als jouw hoofd.
Het lijkt of er alleen maar signalen van jou van buiten naar binnen gaan die erg veel onrust in jezelf veroorzaken. Het zijn zoveel prikkels dat je er niet toe komt om goed weer te reageren naar jouw omgeving terwijl je je overal verantwoordelijk voor lijkt te zijn. Ik vraag me af als je nu met de lente in de tuin gaat zitten of je in stilte kunt kijken naar bloemen die tevoorschijn komen, het geluid horen van insecten, kleuren ziet. Het gaat om die stilte in je hoofd waardoor je echt kunt verwerken en tot rust kan komen. (Lees over mindfullness oftewel "Ben bewust in het nu").
Jij vindt iets jouw roeping of taak. Daar ben je dus zelf ook verantwoordelijk voor. Je hebt er teveel last van en jij bent ook degene die kan kijken of je ook aan energiebesparing kan doen. Dat betekent filters inbouwen die voor een enegiezuinige prikkelverwerking zorgen. Onderzoek met iemand wat jouw onderliggende behoefte is van het altijd bezig zijn voor anderen of iets anders. Nu ben jij aan de beurt en besteedt aandacht aan jou zelf. Als je goed voor jezelf kunt zorgen, dan komt het goed zorgen voor anderen ook wel weer meer in balans terug. Heel veel wijsheid hierin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer het los te laten,laat je gevoel gewoon gaan.
zijn geen dingen die je vast hoeft te houden of druk om hoeft te maken.

pobeer je gewoon bezig te houden met wat jij wilt doen.
concentreren heb je waarschijnlijk geen moeite mee als je weet waarvoor je het doet, leer dingen voor jezelf te doen.
vergeet de wereld om j heen,die zal er echt niet altijd voor jou zijn of omgekeerd heeft dat ook geen nut.

sterker nog, veel mense willen juist zo iemand als jou tegen kome om gebruik van te maken, raar maarwaar.

probeer gewoon bepaalde doeln voor jezelf te stellen,
probeer deze te berijken zonder je focus los te laten,
dan ga je vanzelf meer "schijt" hebbn aan de omgeving enzo