Wat zijn de do's en don'ts voor de omgang met een narcist?

Daarbij heb ik 1 belangrijke vraag of dit een do of don't is: kan je een narcist confronteren met het feit dat hij/zij een narcist is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (5)

Als je ruzie wil, dan kan dat wel.

Maar hoe weet jij dat? Heb je er verstand van?
Iemand kan heel egoistisch zijn, zonder een narcistische persoonlijkheidsstoornis te hebben.

Narcisme is een term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met de persoon zelf (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist.

Het zal dus niet helpen om zo iemand een narcist te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het ligt namelijk niet aan de narcist maar aan de rest van de wereld....

Narcisme is een mentaliteit, zij het een onbewuste en geprojecteerde. Echte verandering kan alleen op dieper niveau plaats vinden, veelal onbewust, zodat men alleen de resultaten ziet. Het gaat er om de onbewuste keuze te veranderen. Soms lukt het om iemand uit zijn cocon te lokken. Het is dan zaak om het persoontje dat dan tevoorschijn kruipt, ook echt te aanvaarden, echt contact leggen inclusief de schaduwkant, deze vervolgens herkennen, erkennen, trachten te aanvaarden en het handelen erop af te stemmen. Om hier mee om te kunnen gaan moet je wel een zeer bekwaam, ervaren en professionele therapeut zijn.

Alvorens te geloven dat er hoop voor de behandeling is zou je deze punten kunnen overwegen;
Hij begrijpt dat zijn gedrag ongepast en verkeerd is.
Hij werpt schuld voor zijn gedrag niet op zijn vriendin, ouders of iemand anders.
Hij neemt volledige verantwoordelijkheid voor zijn verkeerd gedrag.
Hij heeft een verlangen om te veranderen. Hij doet het niet slechts om uit moeilijkheid te blijven of omdat zijn vriendin hem voor een ultimatum stelt.
Hij volgt zijn verlangen om met concrete acties te veranderen.
Zijn nieuwe gedrag is continu, niet slechts voor een moment. Liefde is een gedrag!
Dit zijn de zes criteria die noodzakelijk zijn om te zien of een misbruiker te veranderen is.

voor meer info zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zo iemand wel zeggen dat je vind dat het een narcist is, maar het zal geen indruk maken. Deze mensen zijn zo overtuigd van zichzelf dat iedereen die anders denkt, onverbiddelijk afgeschreven wordt! Zij zijn het middelpunt en zij voelen dit ook zo, onvoorwaardelijk.
Er is dus geen do en don't want je kan ze toch niet veranderen. Als je er bevriend mee wilt blijven, dan confronteer je hem/haar niet en denk je het jouwe ervan en als je het zat bent dan lucht je je hart en zegt hem/haar wat je van het gedrag vindt. Ik denk echter dat je dan een verdere vriendschap wel vergeten kunt, want zij accepteren dit niet als ze echt narcisten zijn.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de diagnose narcisme vastgesteld?

Het DSM-IV definieert de narcistische persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van grootsheid (in fantasie of gedrag), behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsgevoel, meestal beginnend in de vroege volwassenheid en aanwezig in verschillende situaties. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:

-De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).
-De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.
-De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).
-De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.
-De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.
-De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.
-De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.
-De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.
-De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.

Iedereen, die een test doet voor een persoonlijkstoornis, scoort tussen de 50 of 60 %
Behalve degene die echt een stoornis heeft.

Iedereen heeft wel narcisctiche trekjes.
Maar alleen een deskundige is in staat om de diagnose te stelling.

Als het goed is heeft die persoon dan dus ook medicatie en therapie.
Waar een behandelplan bij zit.
Wanneer jij in de naaste kring van de betreffende persoon zit. Wordt jij echt wel ingelicht hoe ermee om te gaan.

Want er zijn geen bepaald do's of don'ts..
Ieder persoon is anders. Dus ook iedere narcist is anders.