angstaanval tallies?

ik ga over 2 weken met de thaylis naar parijs een week met mijn zus, maar ik heb last van angstaanvallen.
maar omdat ik dan niet wegkan in de thaylis vind ik het moeilijk.
wat kan ik het beste doen als ik een angstaanval krijg in de thalis waar ik niet uit kan komen?
of hoe kan ik het het beste voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (3)

Er bestaan geen pilletjes (behalve misschien een slaaptablet) of trucjes waarmee je angstaanvallen kunt voorkomen. Als dat zo was zou iedereen daar immers gebruik van maken. Natuurlijk kun je wel proberen je zo goed mogelijk te ontspannen en afleiding te zoeken: richt vooral geen negatieve aandacht op je lichaam of op de eerste angst die je voelt opkomen, maar zoek afleiding en probeer te focussen op iets wat je leuk vindt.
Het is vaak "de angst voor de angst(aanval)" die ervoor zorgt dat de angst zich versterkt zodra je de eerste symptomen voelt opkomen. Pas wanneer je de angst(aanval) kunt relativeren, zul je merken dat het angstgevoel langzamerhand minder wordt. Probeer je (nú; en dus niet straks in de Thalys) eens voor te stellen wat er "in het ergste geval" zou kunnen gebeuren als je tijdens de reis een angstaanval krijgt. Je voelt angst, je hartslag gaat omhoog, je wordt duizelig, raakt een beetje in paniek misschien... maar meer kán er niet gebeuren! En: hoe je het ook wendt of keert, het gaat vanzelf weer over.
Als je je dat realiseert (en het ook echt gelooft), zal je angst voor een (beginnende) aanval minder zijn en is de kans groot dat die aanval niet doorzet, maar je jezelf met een paar ontspanningsoefeningen weer prettig kunt voelen.
Probeer je angst achter te laten in Nederland en... geniet van Parijs!
13 jaar geleden
De angstaanval kan komen. Wees daarop voorbereid. In plaats van je daar over opwinden, waardoor de gevolgen juist toenemen, kan je de angstaanval aanvaarden. Laat het gebeuren en laat het over je heen komen. Het is niet makkelijk maar wanneer je dit zo aanleert zal je merken dat het aantal angstaanvallen af neemt.
Je hebt de angstaanvallen vaker gehad, je weet hoe ze zijn, ze zijn voor jou niet vreemd. Verdringen betekent dat je tegen de aanval in gaat wat enorm veel energie kost en vaak niets oplevert. Juist door je verzet wordt de angstaanval erger. Dat heb je ook al meegemaakt.
Bij aanvaarding laat je de angstaanval bestaan, ga er niet tegenin maar accepteer je de aanval. Probeer er tegenaan te kijken zoals een toeschouwer naar iets kijkt. Merk de dingen op die je voelt. Ga er niet tegenin en neem er afstand van. Dit is een methode die al vele mensen geholpen heeft om door angstaanvallen heen te gaan en van angstaanvallen af te komen.
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, maak u vooral geen zorgen , ik reis vrij veel met de TGV hier in Frankrijk en ik kan u verzekeren : je merkt niets van die hoge snelheid. Je zit er zelfs beter in dan in de doorsnee auto. Ik lees er doorgaans een goed boek om de tijd te doden.
Ikzelf had vroeger last van angstaanvallen maar door medicatie "Lysanxia" of "Prazépam" 10mg ben ik daarvan af geraakt. Tenminste zolang ik die medicatie blijf nemen...
Bespreek het met je arts zou ik zo zeggen..
Succes !